Ce înseamnă să te iei în serios
Dacă ar trebui să traducem în termeni comuni
această pretenție despre care discutăm, putem spune, pur și simplu, că ne luăm
puțin prea în serios și, în consecință, tratăm cu superficialitate forța
vitală, care ne animă. Ne luăm prea în serios în sensul că socotim
indestructibilă istoria vieții noastre sau cel puțin ceea cunoaștem din această
istorie, pentru că, în cea mai mare parte, ea ne rămâne străină. Refuzăm să o
punem sub semnul întrebării, deoarece suntem strâns legați de această istorie.
Convingerile noastre țin ferecată temnița personalității, iar noi nu găsim
cheia pentru a o deschide. Și totuși, pentru ca personalitatea să fie
înțeleasă, relativizată și, eventual, depășită, este nevoie ca această temniță
să fie deschisă.
Obstacolul pe care îl avem de depășit aici nu îl reprezintă istoria noastră,
pentru că trecutul nu poate fi schimbat. Ceea ce a fost s-a dus. Felul în care
ne raportăm la trecutul nostru trebuie pus în discuție. Trebuie să ne întrebăm
cum interpretăm evenimentele trecutului, cum ne-am făurit o identitate pornind
de la aceste evenimente și cum privim fenomenul în ansamblu. Dacă ne susținem
importanța, reafirmând la nesfârșit că suntem victimele istoriei noastre
personale, ne luăm prea în serios. Visăm la un cavaler pe cal alb, care să vină
să ne salveze ca prin miracol. Sperăm la povești de iubire, care să ne salveze
de noi înșine. Totul e în zadar însă, deoarece nimeni nu are cu adevărat timp
să se ocupe de problemele noastre.
În chip paradoxal, am putea spune că ne dorim ca importanța noastră să fie
recunoscută de ceilalți fără ca noi înșine să ne considerăm însemnați.
Un imn pentru nevrozați
Să revenim la miezul problemei, pentru că personajul din noi nu poate face nimic care să nu fie o performanță sau o datorie, ai căror purtători copleșiți devenim foarte rapid.
Pe tot parcursul acestei cărți, am descris condițiile interioare legate de temerile și de nevoile care fac din individ o victimă și un călău ale propriei persoane. Treptat, am sugerat că există posibilitatea de a ne schimba poziția, devenind Discipoli ai propriei noastre vieți. Am văzut că această schimbare era făcută de-a lungul a două căi gemene. Prima constă în ascultarea Umbrei, pentru a ne dezvălui condiționările pe care le presupun programările noastre inconștiente. A doua cale constă în cultivarea mijloacelor de expresie.
Dar personajul nu se dă bătut atât de ușor. Chiar și când a fost întrevăzută eliberarea, individul va întâlni încă multe perturbații. Numai de el va depinde să nu se piardă cu firea, fiindcă înțelege faptul că aceste perturbații nu vin de la alții și că el este creatorul vieții sale. în acest capitol, voi încerca să vă arăt realitatea acestei lupte permanente dintre umbră și lumină în noi. Durează ceva timp să "reconstituim ochiul", cum spun egiptenii, adică să obținem ochiul unic, viziunea unică, și să o păstrăm clipă de clipă. Pe parcursul unei vieți, trebuie să reluăm de mai multe ori ciclul legendei și, la fiecare reînceput, vom avea senzația că repetăm aceleași lecții. în realitate, progresia este ca o spirală: nu mai revenim la punctul de plecare; înțelegem mai repede și suferim o perioadă mai scurtă de timp.
Un psihiatru polonez, Kazimierz Dabrowski, evocă într-un mod foarte original această naștere lentă a autonomiei și a armoniei interioare. El o numește "dezintegrare pozitivă". Dabrowski considera că un individ aflat în dezechilibru, nevrozat, nu este bolnav, ci e pe cale să iasă la iveală, să evolueze. Așa cum spunea atât de bine maestrul tibetan Sogyal Rimpoche, o cameră pare întotdeauna mai dezordonată în timp ce se face ordine în ea decât înainte.
pag. 267
|