De cât de mult creier avem cu adevărat nevoie?
Metoda infailibilă ca să-ți folosești 100% inteligența
Această carte vizează să pună-n lumină capacitățile creierului uman – atât în condiții optime, cât și în condiții mai proaste, atât în trecut și prezent, cât și în viitor – și să reflecteze la ce s-ar întâmpla fără ele. Sunt prezentate ipoteze provocatoare, experimente fascinante și puncte de vedere ale unor profesioniști. |
Stocurile se epuizează rapid, rezervă acest produs și hai la
librăria Adevăr Divin din Brașov, Str. Zizinului, nr. 48, pentru a-l prelua personal.
(Unele produse pot avea discount suplimentar în librărie.)
Vei fi contactat(ă) telefonic de un reprezentant divin.ro pentru confirmarea disponibilității, în intervalul Luni-Vineri orele 9:00 - 17:00, deci te rugăm să introduci un număr de telefon corect și actual.
Detalii:
Contrar credinței populare,
folosim mai mult de 10% din creier, dar nici chiar neuroștiințele moderne nu ne
pot spune cât anume din creier utilizăm într-un moment dat sau în general. Știm
că o parte surprinzător de mare din masa cerebrală poate să sufere leziuni sau
să se piardă fără ca noi să ne pierdem funcții precum limbajul, gândirea și
emoțiile, ce par să constituie esența experienței umane. Să-nsemne oare asta că
pierderea câtorva celule nervoase ici-colo este un fenomen de care nici măcar
nu ne dăm seama? |
Cuprins:
Mulțumiri ... 9 Introducere: Abordarea problemei ... 11 PARTEA ÎNTÂI Fondul problemei 1. Șeful clasei: De ce au oamenii un creier atât de mare? ... 23 PARTEA A DOUA Oamenii sunt diferiți 3. Bărbații: Chiar contează dimensiunea? ... 67 4. În floarea vieții: Când o trăim, mai precis? ... 91 5. Zile bune și zile rele: Cum variază funcționarea creierului de la o clipă la alta? ... 112 PARTEA A TREIA Dincolo de limite 6. Ceva lipsește: Putem funcționa normal fără un creier complet? ... 143 PARTEA A PATRA Viitorul perfect 8. Creierul optimizat: Cât de mult se poate îmbunătăți creierul uman în
cursul vieții? ... 201 Bibliografie ... 255 |
Fragment:
Pe lângă această categorisire, vom urmări un fir comun: atrofia cerebrală. Răspunsul obișnuit al creierului în fața unui atac este să se micșoreze, fie pe anumite regiuni, fie în întregul lui. Acest fenomen se întâlnește frecvent, dar nu e clar ce consecințe concrete are această micșorare și dacă este sau nu o probă că ne-am putea descurca și fără întregul creier. PROBLEMELE MOTORII Să începem analizând situațiile în care creierul e
atacat în așa fel încât sunt afectate în principal funcțiile motorii. Cum
răspunde creierul când cineva are o boală care-i erodează lent capacitățile
fizice? Există multe boli care-i pot afecta unui om controlul motor, dar vom
prezenta pe scurt doar două dintre ele: scleroza multiplă și afecțiunile
neuromotorii. Creierul e un organ care se modelează singur în concordanță cu mediul în care se dezvoltă. Când ne gândim la puterile și slăbiciunile creierului din viitor avem în vedere mai degrabă felul în care experiențele din primii ani de viață vor modela natura creierului fiecăruia, și nu atât procesele evolutive lente. Puține dintre schimbările pe care le-am menționat aici vor afecta succesul reproductiv; într-adevăr, cum educația și veniturile mai bune tind să reducă numărul de copii pe care-i va avea o femeie, s-ar putea ca, cu cât un creier devine mai performant, cu atât să apară un număr mai mic de copii care să-i moștenească genele. Schimbarea vremurilor va favoriza, se pare, creierul cu rezistență diferită față de cele selectate până acum în istoria omenirii. La ce ne-am putea aștepta să fie mai performant creierul în viitor? Așa cum am arătat mai devreme, fiindcă ne folosim mai puțin marile grupe de mușchi și mai mult abilitățile motorii de finețe, ne-am putea aștepta la o oarecare redistribuire a spațiului ocupat de ariile de control al mișcărilor din cortexul motor și la o modificare a cerebelului. Dacă roboții și alte forme de inteligență artificială vor prelua multe dintre activitățile mai puțin calificate și mai slab remunerate din industria turismului, a comerțului cu amănuntul, a fabricilor și a serviciilor, oare va face asta ca mai mulți oameni să aibă mai mult timp liber pentru a lua parte la activități creatoare? Dacă da, asta ar putea întări conexiunile din cadrul „rețelei neuronale implicite", o rețea de interacțiuni între ariile cerebrale care e în mod special activă atunci când mintea rătăcește și în decursul rezolvării de sarcini bazate pe imaginație. Iar pe măsură ce medicamentele, terapiile genetice și protetica neuronală devin mai eficiente, vor beneficia oare oamenii sănătoși de ele, deschizându-li-se astfel probabil noi orizonturi senzoriale, cum ar fi capacitatea de a vedea în ultraviolet sau de a percepe câmpurile magnetice? Răspunsurile la aceste întrebări depind în mare măsură de alegerile pe care le fac societățile: aspectul creierului nostru din viitor va fi determinat atât de progresele legislative și politice, cât și de cele tehnologice. Există o modalitate prin care înclinăm activ balanța în privința evoluției fizice a creierului. Ne-am început discuția despre limitele creierului uman arătând că dimensiunea capului la naștere e hotărâtoare pentru cât de mare și de bine dezvoltat va fi creierul bebelușului. Progresele din medicina obstetrică, și mai ales creșterea rapidă a numărului de nașteri prin cezariană ca modalitate de aducere sigură pe lume a unui copil de talie mare, înseamnă că presiunea evolutivă s-ar putea reduce azi aproape complet pentru majoritatea femeilor din țările dezvoltate. Având în vedere că circa un sfert dintre copii se nasc prin cezariană în țări precum Anglia și Statele Unite, se estimează că acest fenomen a dus deja la o creștere cu 10-20% a numărului de copii de talie mare născuți în siguranță de către femei cu pelvis îngust (deși nou-născuții de talie mai mare nu au neapărat și un creier mai bun). Există, într-adevăr, câteva funcții cerebrale care, potrivit estimărilor, vor deveni mai slabe la generațiile viitoare. La fel cum telefoanele mobile au făcut să nu mai avem nevoie să ne amintim datele de contact ale cunoscuților, tehnologia va continua să ne scutească de nevoia unor abilități pe care, în mod tradițional, le dobândeam prin stăruință și exercițiu. Mașinile care se conduc singure, de exemplu, nu doar ne vor scuti să învățăm cum să ținem echilibrul între ambreiaj, accelerație și frână, ci vor reduce și orele de concentrare necesare pentru a străbate traseele aglomerate. Vor apărea oare anumite sarcini noi (care cer abilități dobândite tot prin efort) care să înlocuiască până și examenul pentru obținerea permisului auto ca rit de trecere spre maturitate? Sau pur și simplu nou-născuții de astăzi vor avea o atenție redusă fiindcă nu sunt niciodată nevoiți să facă ceva atât de dificil precum o lungă călătorie spre casă pe o autostradă aglomerată? |