Încă de la apariție, în 1948, în revista Sur a Victoriei Ocampo, romanul Tunelul
s-a bucurat, de aprecierile elogioase ale unor mari scriitori ca Thomas
Mann, Graham Greene și Albert Camus, autorul fiind considerat un
„clasic existențialist”.
Roman tulburător și captivant despre dragoste și moarte, întemeiat pe
o investigație existențială a dramei determinate de imposibilitatea
comunicării cu semenii, de solitudinea iremediabilă a individului și mai
cu seamă a artistului, de abisul halucinant dintre puritate și nebunie,
Tunelul este confesiunea pictorului Juan Pablo Castel. Din
închisoare, acesta decide să relateze faptele și să dezvăluie motivele
obscure care l-au determnat s-o omoare pe María Iribarne. Sondând cu
rigoare magistrală condiția tragică a omului contemporan, izvorâtă din
credința excesivă în rațiune, Sabato descrie modul în care un artist
sensibil și talentat ajunge treptat, sub imperiul propriilor demoni
lăuntrici, de la obsesia atotstăpânitoare pentru dragostea absolută la
gelozie (auto)distrugătoare, apoi la nebunie și crimă. |