pag. 62-63
...în care nu era nevoie decât
să faci un pas pe oricare stradă din Beijing ca să fii martorul
glorificării colectivismului în acea societate. Era ceva tulburător, să
te plimbi pe o stradă dintr-un oraș cu milioane de locuitori și toți cei
pe care îi vezi, toți, să fie îmbrăcați în același costum maoist
albastru-închis - mă rog, cu excepția rară a vreunui renegat care
îndrăznea să-și manifeste nonconformismul arborând un costum maoist
cenușiu-închis în loc de albastru-închis.
Amintindu-mi această vizită, m-am gândit la ghidul nostru chinez, un
tânăr simpatic care abia terminase facultatea. Nu era ghid
profesionist, primise misiunea să fie ghidul grupului nostru datorită
faptului că stăpânea limbile engleză și franceză, și printre noi se
numărau și câțiva canadieni francofoni. Fiind convins că grupul nostru o
să se țină cu strictețe de programul alcătuit cu grijă de autorități,
nu se aștepta să aibă de-a face cu un grup format din indivizi cu
propriile preferințe în privința lucrurilor pe care voiau să le vadă sau
să le facă. La puțin timp după sosire, grupul nostru avea în program
petrecerea câtorva ore prin niște grădini. După ce am căzut de acord să
ne întâlnim la autobuz la o anumită oră, grupul s-a despărțit în unități
mai mici, și câteva perechi și oameni singuri au pornit să colinde de
capul lor prin grădini. Imediat ghidul a început să strige: ”Vă rog să
rămâneți împreună! Vă rog să rămâneți ÎMPREUNÃ!” Alerga de colo-colo,
încercând să ne adune la un loc, dar, cum membrii grupului se îndepărtau
în toate direcțiile, a început să se agite și mai tare. Când și-a dat
seama că n-o să fie în stare să ne adune si să ne conducă în formație
prin grădini, s-a prăbușit de-a binelea. Împroșcând cu salivă și
fierbând de mânie și exasperare, a zbierat: ”HABAR N-AVEȚI DE ADEVÃRATUL
SPIRIT AL COLECTIVITÃȚII!” - ca si cum ar fi fost cea mai urâtă, cea
mai rușinoasă insultă cu care putea să azvârle în noi.
Rezumând această viziune, Dalai Lama a conchis: - Cred că e posibil
ca o societate să încurajeze dezvoltarea individuală și să recunoască
drepturile individuale și, în același timp, să acorde atenție bunăstării
și binelui comunității sau societății în ansamblul ei. La urma urmei,
pentru a aduce la nivelul maxim fericirea umană trebuie să ne ocupăm de
ambele niveluri - cel individual și cel social. Acum, la nivel
individual, de vreme ce fericirea este întotdeauna o stare de spirit
subiectivă, ca să putem crea o societate mai fericită trebuie să pornim
de la nivelul minții individului. La urma urmei, o societate fericită
este alcătuită din indivizi fericiți. Prin ur¬mare, toate acestea sunt
argumente puternice în favoarea atenției acordate bunăstării
indivizilor. Totuși, mai trebuie și să examinăm nivelul societății ca
întreg si să acordăm atenție intereselor grupului, pentru a crea
condițiile în care indivizii și grupurile pot să prospere, în care
există un sentiment general de siguranță, grijă față de ajutorul social
etc. Așadar, avem nevoie de o perspectivă mai amplă, holistică, în care
să existe ambele concepții. Și, în cele din urmă, este o chestiune de
echilibru.
Pot să existe o mulțime de factori care afectează nivelul mediu al
fericirii unei națiuni, dar care tip de societate e mai fericit?
Răspunsul la această întrebare ne aliniază perfect cu viziunea lui Dalai
Lama! Cercetând trăsăturile celor mai fericite națiuni de pe pământ,
descoperim un tipar care pare să urmeze principiul-cheie al lui Dalai
Lama: echilibrul. Găsim aici o concepție echilibrată, care evită
extremele independenței și interdependenței, individualismul și
colectivismul, însă încorporează ambele perspective. De exemplu, în
țările scandinave, găsim o cultură industrializată occidentală, care
este în mod tradițional mai individualistă, cu tradiția tipic
occidentală a respectului față de drepturile individuale și gândirea
individuală. În același timp, găsim și valori colective, cum este
valoarea culturală a... |