pag. 24-25
								   Prin urmare, aveam tot soiul 
de lichide amare. Vinegar Bitters era cel mai rău la gust, deci era cel 
mai căutat. Tata a acceptat acel lichid respingător - zeci de sticle - 
ca plată pentru publicitate. Oamenii veneau la noi să cumpere piane, 
orgi, mașini de cusut, dar nu și medicamente. Așa că stocul de Vinegar 
Bitters creștea întruna. 
    Mama, ca orice scoțian, nu tolera risipa. Era musai să folosească 
acel medicament, așa că eu, care eram bolnăviciosul familiei, i-am căzut
 victimă. înghițeam Vinegar Bitters dimineața, la prânz și seara. în 
cazul în care producătorii acelei doctorii mai există, țin să-i anunț că
 de atunci mă bucur de o sănătate înfloritoare. 
    Tata tipărea la ziar și afișe publicitare. îmi făcusem obiceiul să 
le studiez; uneori le concepeam eu. Apoi mă duceam la agenția de 
publicitate și ceream să fiu distribuitor. In orașul nostru erau o mie 
de locuințe. Mă ofeream să duc câte un afiș în fiecare casă în schimbul a
 doi dolari. Asta însemna să parcurg vreo 55 de kilometri. Alți băieți 
se ofereau să facă aceeași muncă pentru un dolar și jumătate, numai că 
ei lăsau mai multe afișe la aceeași locuință și evitau casele care erau 
în zone mai îndepărtate. I-am rugat pe oamenii de la agenție să compare 
rezultatele și în scurt timp am obținut monopolul. A fost prima mea 
experiență de urmărire a rezultatelor. Atunci am învățat să insist să se
 cunoască și să se compare încasările din vânzări și asta fac și acum. E
 singura modalitate prin care un serviciu își poate demonstra avantajul.
 E o nebunie să faci ceva, orice, în necunoștință de cauză, să mergi pe 
dibuite. 
    Când aveam 10 ani, mama a rămas văduvă. Din momentul acela am fost 
nevoit să mă întrețin singur și să-mi ajut familia. Am făcut asta în 
multe feluri, dar aici sunt importante doar acelea care aveau să-mi 
influențeze cariera de mai târziu. 
    Mama a făcut un soi de pastă pentru lustruit argintăria. Eu am 
modelat mai multe calupuri, le-am învelit într-o hârtie frumoasă, apoi 
m-am dus să le vând din casă în casă. Am constatat că am reușit să îi 
vând unei femei din zece doar vorbindu-i despre pastă în fața ușii. 
însă, când izbuteam să intru în cămară și să fac o demonstrație cu 
pasta, le vindeam aproape tuturor doamnelor la care mergeam. 
    Atunci am învățat noțiunile de bază ale unei alte lecții pe care nu 
am uitat-o niciodată. Un produs bun se vinde singur. Este o muncă 
anevoioasă să vinzi ceva, prin reclame tipărite sau în persoană, dacă nu
 ai mostre. 
    In toată viața mea, nimic nu mi s-a părut mai greu decât să-i fac pe
 oamenii din publicitate să înțeleagă cât de importante sunt mostrele. 
Sau testele, probele de orice fel. Nu trimiteau niciodată agenți 
comerciali care să vândă fără să le dea mostre, asta e adevărat. Dar 
cheltuiau sume fabuloase pe publicitate pentru a-i convinge pe oameni să
 cumpere fără să vadă ori să încerce produsul. Unii spun că mostrele 
costă prea mult. Alții argumentează că sunt oameni care cer mostre la 
nesfârșit. în orice caz, dacă te bazezi exclusiv pe puterea de a-i 
convinge prin vorbe, te costă mult mai mult. 
    Aș vrea ca toți oamenii din publicitate care nu mă cred să facă așa 
cum am făcut eu cu acea pastă pentru lustruit. Atunci am învățat o 
lecție care ajută agențiile de publicitate să economisească milioane. O 
asemenea experiență, într-o...  |