pag. 74-75
Procesul dezintegrării a fost
atât de complex și diversele părți și fragmente atât de multe, încât
niciun om nu putea înțelege întregul proces. În consecință, a devenit
necesară specializarea. Cunoașterea a fost divizată într-o multitudine
de subdiviziuni în cadrul cărora fiecare individ învăța din ce în ce mai
mult despre tot mai puțin, până când opera de analiză și dezintegrare a
fost dusă la limitele sale extreme. Viziunea asupra universului ce s-a
obținut în cele din urmă a fost rezultatul inevitabil al metodei de
investigație, fiind o viziune întrutotul fragmentară. Universul era un
simplu sistem, dacă așa ceva se poate numi sistem, în care un număr
incredibil de particule sau impulsuri sufereau permutații și combinații
aleatorii pentru perioade de timp colosale. Faptul că ele au produs
anumite forme ”ordonate” precum mintea umană, sistemul solar, viața
vegetativă și altele asemenea, a fost rezultatul unei pure necesități
statistice. Este inevitabil ca, într-o perioadă de timp suficient de
lungă, niște maimuțe într-un număr suficient de mare ce au la dispoziție
destule mașini de scris, să reușească, la un moment dat, să producă o
serie continuă de litere și spații, identică de la un cap la altul celor
din Biblie. Însă toate acestea nu reprezintă decât vechiul truc prin
care ducem lucrurile la absurd reducându-le la cei mai mici termeni
comuni. Este ca și cum ai încerca să explici muzica lui Kreisler ca o
simplă frecare a unor mațe de pisică cu niște păr de cal.
Prin acest proces, rațiunea s-a autodistrus. La urma urmei, omul
însuși era o parte a acestui sistem, fiind și el un produs al
necesității statistice, împreună cu rațiunea, teoriile și ideile sale -
inclusiv ideea de necesitate statistică. Dar dacă toate ideile erau în
aceeași măsură rezultatul necesității statistice, posibilitatea unei
idei adevărate dispărea. Rațiunea însăși se pierdea într-un mecanism
lipsit de orice semnificație. Vederea devenea o formă întâmplătoare a
orbirii, conștiința o formă specifică a inconștienței, sensul o formă
specifică a nonsensului, viața o formă specifică a morții. Dintr-un tot
lipsit de semnificație nu poate ieși, însă, o parte înzestrată cu
semnificație; un univers fără Dumnezeu nu poate oferi o cauză suficientă
pentru apariția unui om rațional. Ex nihilo nihil fit: nu poți obține
ceva din nimic.
Pentru a se apăra împotriva dezintegrării moderne, filosofia trebuie
să se întoarcă la punctul de unde a început să decadă, la scolastică și
la vigurosul bun-simț al Sfântului Toma. Căci și în epoca umanistă
filosofia a fost izolată față de realitate; ea a fost o filosofie despre
filosofie, despre propria ei metodă, o simplă epistemologie - nu o
filosofie despre viață. Ea a luat în serios premisa că omul nu are o
cunoaștere certă asupra niciunui lucru, punând la îndoială însăși
validitatea percepției senzoriale și a rațiunii, astfel că ea nu este în
poziția de a râde când viziunea despre lume a omului modern ajunge să
fie complet absurdă.
Odată cu ascensiunea raționalismului, întregul sistem creștin -
catolic și protestant, deopotrivă - de simboluri a fost atacat din mai
multe direcții - pe plan metafizic, istoric și moral - și dacă
protestantismul se dilua pentru a face față atacului, iar catolicismul
se replia pe pozițiile unui obscurantism încăpățânat - gândirea
raționalistă a început să văduvească viața de orice semnificație
posibilă. Cu timpul, opiniile gânditorilor raționaliști au devenit
reflexele de bun simț ale oamenilor obișnuiți, astfel că încrederea în
viață a orășeanului din... |