pag. 30-31
De asemenea, mai punem cap la
cap și informațiile pe care le avem deja despre tine și despre prietenii
tăi. De exemplu, putem pune cap la cap date despre tine pentru a
stabili ce prieteni să fie arătați în secțiunea Noutăți sau pentru a-ți
recomanda să pui tag la fotografiile pe care le postezi. Putem să punem
cap la cap orașul în care locuiești cu informațiile GPS și alte
informații de localizare pe care le avem despre tine, de exemplu, pentru
a-ți comunica, ție și prietenilor tăi, despre oameni și evenimente din
apropiere sau pentru a-ți face oferte de care ai putea fi interesat. De
asemenea, putem să punem cap la cap date despre tine pentru a te deservi
cu anunțuri publicitare care să fie mai relevante pentru tine.
Atunci când avem localizarea ta prin GPS, o adăugăm la alte
informații de localizare pe care le avem despre tine (orașul în care
stai). Dar le păstrăm doar până când nu mai sunt utile ca să-ți oferim
diverse servicii, de exemplu păstrarea ultimelor tale coordonate GPS
pentru a-ți trimite notificări relevante1.
După cum poți vedea, Facebook afirmă clar că adună cantități masive
de informații despre tine și despre dispozitivele tale pentru a te putea
lega mai ușor de prietenii tăi și a-ți oferi personalizat anunțuri
publicitare, pentru ca tu să uzezi cât mai cu folos avantajele
serviciilor lor. Nu trebuie să te surprindă că au capacitatea de a crea
un portret foarte exact a ceea ce ești ca om, căci ți se spune, chiar
acolo negru pe alb, că, de fapt, tu faci asta.
Prin Google Cards, care este disponibil pe dispozitivele cu Android,
Google colectează informații din toate aplicațiile tale Google, precum
e-mail și hărți, și folosește aceste informații ca să te ajute să nu
pierzi șirul întâlnirilor și programărilor. De exemplu, Matt, soțul meu,
folosește Google Cards pe telefon. De curând și-a folosit contul de
Gmail pentru a accepta o invitație la o petrecere. Adresa la care avea
loc petrecerea era în e-mail. Prin Google Maps, Google știe unde
locuiește el și, folosindu-se de coordonatele geografice de pe telefonul
său, știe și unde este el în orice moment. Fără ca el să fie nevoit să
facă ceva, în dimineața zilei cu petrecerea, Google Cards i-a trimis o
alertă că, în funcție de adresa lui de acasă, de adresa unde are loc
petrecerea, obținută din e-mailul inițial, și de nivelul actual al
traficului, el va trebui să plece de acasă pe la 22:30 pentru a ajunge
la timp la petrecere. Ne-a mai găsit și o rută alternativă care să ne
facă să câștigăm timp și să evităm traficul. Ce serviciu fantastic
pentru aceia dintre noi care suntem uituci! Totuși, gândește-te și la
uriașele cantități de informație pe care Google le-a adunat despre Matt
prin intermediul tuturor serviciilor Google. Contează oare cu adevărat
că Google are toate aceste informații despre el? Depinde. În termenii și
condițiile de utilizare, redactați într-un limbaj simplu și ușor de
citit, Google îți spune că are dreptul la acele date și posibilitatea de
a vinde acele date unor terți. Eu nu vreau să spun dacă mi se pare bine
sau rău să renunți la intimitate în favoarea companiilor comerciale și a
posibilității ca ele să vândă datele indivizilor, pentru că, sincer
vorbind, sunt de părere că asta are și avantaje, și dezavantaje. Ideea
aici este de a deveni conștient de situație, pentru a avea suficiente
informații ca să-ți iei propriile decizii cu privire la utilizarea
acestor servicii.
Pentru a putea avea acest acces ușor și rapid la informații așa cum
noi toți am ajuns să ne așteptăm, trebuie să renunți la o parte din
intimitate. Nu ne mai putem proteja intimitatea în totalitate. Mai
departe în acest capitol voi vorbi mai mult despre detaliile tehnice,
arătându-ți cum companiile ale căror programe le folosești adună date
despre tine și cum să te protejezi cât mai mult posibil împotriva
acestui fapt. Reține că protecția cea mai bună este să știi cum
funcționează lucrurile și, dacă nu vrei ca un lucru să fie știut, nu-l
posta online. Trebuie să presupui că orice postezi și oriunde te duci cu
telefonul la tine poate fi descoperit și să te folosești de aceste
cunoștințe în avantajul tău.
Prietenii potențiali sau actuali ori partenerii romantici se caută
pe Google unii pe alții atât de des, încât acum Google a devenit,
practic, un verb în limba română. Dar câți dintre noi... |