pag. 34-35
GEOMETRIE ȘI EXPERIENȚÃ
Matematica se bucură, față de toate celelalte științe, de un
prestigiu aparte dintr-un motiv anume: propozițiile ei sunt absolut
sigure și neîndoielnice în vreme ce propozițiile tuturor celorlalte
științe sunt într-o anumită măsură discutabile și în permanent pericol
de a fi răsturnate de fapte nou descoperite. Cu toate acestea,
cercetătorul dintr-un alt domeniu nu ar trebui să-l invidieze pe
matematician dacă propozițiile lui s-ar raporta nu la obiecte ale
realității, ci la cele ale simplei noastre închipuiri. Căci nu trebuie
să surprindă că se ajunge la consecințe logice general acceptate dacă
s-a realizat un acord asupra propozițiilor fundamentale (axiome), ca și
asupra metodelor prin mijlocirea cărora au fost derivate alte propoziții
din aceste propoziții fundamentale. Dar acest mare prestigiu al
matematicii decurge, pe de altă parte, din faptul că matematica este
aceea care conferă științelor exacte ale naturii un anumit grad de
siguranță, pe care, fără matematică, nu l-ar fi putut atinge.
în acest punct survine o enigmă care i-a neliniștit în mod deosebit
pe cercetătorii din toate timpurile. Cum este oare cu putință ca
matematica, un produs al gândirii omenești independent de orice
experiență, să se potrivească totuși atât de bine obiectelor realității?
Poate, așadar, rațiunea umană să cerceteze însușiri ale lucrurilor
reale prin simplă gândire, fără ajutorul experienței?
La acestea se poate răspunde, după părerea mea, scurt: în măsura în
care propozițiile matematicii se raportează la realitate, ele nu sunt
sigure, iar în măsura în care sunt sigure, ele nu se raportează la
realitate. Cred că o deplină claritate în ceea ce privește această
situație a devenit un bun comun abia prin acea direcție din matematică
cunoscută sub numele de ”axiomatică”. Progresul realizat prin axiomatică
constă în aceea că prin ea logic-formalul a fost despărțit net de
conținutul material sau intuitiv; potrivit axiomaticii, numai
logic-formalul reprezintă obiectul matematicii, și nu conținutul
intuitiv sau un alt conținut corelat cu logic-formalul.
Să considerăm, din acest punct de vedere, o axiomă oarecare a
geometriei, bunăoară următoarea: prin două puncte din spațiu trece
întotdeauna o dreaptă și numai o singură dreaptă. Cum poate fi
interpretată această axiomă în sensul mai vechi și mai nou?
Interpretarea mai veche: Fiecare știe ce este o dreaptă și ce este
un punct. Dacă această cunoaștere provine din interacțiunea elementului
logic-formal și intuitiv sau din altă sursă, acest lucru nu trebuie să-l
decidă matematicianul; el lasă această decizie în seama filozofului.
Sprijinită pe această cunoaștere, dată înaintea oricărei matematici,
axioma numită, ca și toate celelalte axiome, este evidentă, adică este
expresia unei părți a acestei cunoașteri a priori.
Interpretarea mai nouă: Geometria operează cu obiecte desemnate prin
cuvintele dreaptă, punct și așa mai departe. Nu se presupune nici o
cunoaștere sau intuiție despre aceste obiecte, ci doar validitatea unei
axiome înțelese de asemenea pur formal, adică detașată de orice conținut
intuitiv și de trăire. Față de un asemenea conținut, axioma amintită
este un exemplu. Aceste axiome sunt creații libere ale spiritului uman.
Toate celelalte propoziții geometrice sunt consecințe logice derivate
din axiome (concepute pur nominalist). Abia axiomele definesc obiectele
cu care se ocupă geometria. De aceea Schlick, în cartea sa de teoria
cunoașterii, a caracterizat axiomele - foarte potrivit - ca ”definiții
implicite”1.
Această concepție asupra axiomei, susținută de axiomatica modernă,
curăță matematica de toate elementele ce nu țin de ea și înlătură astfel
întunecimea mistică ce învăluia înainte vreme fundamentul matematicii. O
asemenea reprezentare purificată face de asemenea evident faptul că
matematica - ca atare - nu poate să enunțe ceva nici despre... |