200 DE GREȘELI CLASICE ȘI MULT
MAI INGENIOASE DECÂT NOI
Un ghid esențial și plin de curaj al celor mai
răspândite și tentante greșeli comise de marile speranțe ale literaturii, cu un
candid apetit de debutant. Și cel mai scurt drum al romanului tău din coșul cu
manuscrise respinse direct în vitrinele librăriilor.
Howard Mittelmark și Sandra Newman demonstrează cu mult umor cum toate aceste
greșeli reușesc să mutileze un text și te învață cum să depanezi și să
corectezi introducerile, sfârșiturile, personajele negative, eroii romantici,
stilul și spiritul, perspectiva și vocea auctorială și cum să pui în ordine
toate firele de nisip de pe plaja privată a romanului tău.
Un manuscris se prăvălește urlând din ceruri • Sunați-l pe avocatul meu
specializat în patente! strigă Thomas Edison. Am inventat telefonul! • Paralaxa
manciuriană a enigmaticei conspirații thetane • Copilul este tatăl digresiunii
• Proza purpurie albastră • Bună! Eu sunt autorul! • Adio, cititor crud!
Legaleză, oficialeză și psihopupu sunt o plagă
din ce în ce mai accentuată în ficțiunea amatorilor. După ce a petrecut
ani întregi scriind corespondență de afaceri, completând formulare de aplicații
și dându-și vecinii în judecată, scriitorul novice începe să scrie o scenă de dragoste
și rezultatul sună ca și cum ar fi o traducere din vulcaniană. Limbajul
evaluărilor psihiatrice se îmbină cu cel al formularelor de impozit, dând naștere
unui cocteil enervant de cuvinte din patru silabe care înseamnă „drăguț“.
Îndelungata luptă a scriitorului de a stăpâni limbajul afectat și dezrădăcinat
al oficialităților l-a făcut să creadă că scrisul trebuie să fie plat și lipsit
de viață pentru a fi inteligent.
TMTM
De la finele
anilor șaptezeci și începutul deceniului următor, scriitori precum Stephen King
sau Ann Beattie și-au dezvoltat stiluri de scris numite adesea Realism de
Supermarket.
Aruncând la gunoi o tendință generală din literatura americană de a trata
numele de branduri ca detalii superficiale, efemere, care ar dăuna caracterului
etern, transcendental, al literaturii, Realiștii Supermarket au descoperit că,
referindu-se la mobila Sears sau la vinul Riunite, nu făceau altceva decât să
găsească o metodă eficientă de a conjura cultura americană contemporană. Însă
scriitorii care le-au urmat au înțeles câteodată greșit acest lucru și și-au
umplut romanele cu liste aleatorii de cumpărături.
A menționa nume de branduri poate fi o metodă puternică de a transmite informație
– atunci când transmite informație („Își renovase total bucătăria și o dotase
complet cu aparatură Subzero“), nu și când nu spune nimic în plus față de orice
generalitate („Ea a băgat pâinea în cuptorul cu microunde marca General Electric“).
Copywriterii din publicitate se confruntă cu o sarcină total diferită de a ta, romancierul.
Ei au în general la dispoziție doar câteva rânduri în care să-și învelească
mesajul – doar câteva secunde din atenția cititorului – și din acest motiv și-au
dezvoltat o formă concentrată și artificială de limbaj, foarte diferită de ceea
ce considerăm în general a fi scrisul. Dacă romanul ar fi fost un soi de vin
vechi și fin, în comparație cu el, stilul reclamelor ar cam fi un concentrat
din suc de struguri: numai printr-o convenție vorbim despre struguri, și nu e nevoie
decât de puțin din acel suc nediluat pentru a-ți face rău.
Textul de pe clapeta unei cărți, descrierea de pe coperta a patra sunt adesea
mai asemănătoare reclamelor decât este scrisul propriu-zis, iar locul lor este
în exteriorul cărții, unde-și pot face treaba de a atrage atenția străinilor
care trec pe lângă raft. A găsi acele texte în interiorul cărții poate face
cititorul să reacționeze ca în fața unei reclame, adică să schimbe canalul.
|