CEAI Băutură obșinută din frunzele arborelui de ceai
Manuscrisele
chinezești din secolul întâi î.Hr. numeau ceaiul un elixir al
nemuririi, însă nicăieri nu s-a înregistrat un entuziasm mai mare pentru
această băutură decât în culturile japoneză și engleză, unde fiecare
picătură de ceai este sacră. Servirea ceaiului verde a devenit un
ritual în Japonia secolului al doisprezecelea, când călugării Zen au
început să cultive arbori de ceai chinezești pentru a obține băutura
care să îi țină treji pe parcursul lungilor sesiuni de meditație din
miez de noapte. Tradiția a evoluat prin conturarea ceremoniei ceaiului,
numită chanoyu și gândită astfel încât să-i încurajeze pe oaspeți să se
bucure în tihnă de ritual, în contextul unui adăpost rustic, construit
ca o chilie. Totul, într-o atmosferă liniștită, plină de considerație.
Fiecare gest era plănuit în detaliu, de la poziția bolului în căușul
palmei până la complimentele șoptite la adresa decorului, în timp ce
maestrul de ceremonii își servește oaspeții. Pentru un plus de
smerenie, călugărul care a pus bazele ceremoniei, Murata Shukō
(1422–1502), a construit în Kyoto o chilie modestă de doar trei metri
pătrați, promovând ceea ce a fost numit mai târziu estetica wabi – la
care Shukō se referea cu cuvintele „răcoros și uscat“. Discipolul său,
Sen Rikyū (1521–1591), servea ceaiul în boluri sărăcăcioase, adesea cu
crăpăturile peticite la vedere. Un alt adept a mers până acolo încât a
rupt toarta unui vas pentru că era simetric. După cum explica Shukō, „un
armăsar de curse arată cel mai bine într-un șopron de paie“. În
Anglia ceaiul se servea cu aceeași solemnitate ceremonială, însă aici
valoarea estetică stătea în delicatețe, nu în simplitate. Anna Stanhope,
a șaptea ducesă de Bedford (1783–1857) și doamnă de onoare a reginei
Victoria, a instituit obiceiul ceaiului de după-amiază, invitându-și
prietenele în budoar la un ceai cu pâine prăjită, întrucât de pe la ora
cinci a serii – cu mult înainte de cină – suferea de „un disconfort“,
după cum îi scria unui apropiat. Ceremonia engleză a ceaiului era
intimă, dar opulentă. Pe la 1600, din cauza taxelor ridicate, prețul
unei jumătăți de kilogram de ceai era mai mare decât simbria pe un an a
unui servitor. Moraliștii au socotit ceaiul o frivolitate, cu toate că
taxele au fost reduse în 1834, odată cu descoperirea ceaiului mai
accesibil din India. Până atunci însă, stăpâna casei obișnuia să țină
prețiosul bun sub cheie și îl servea numai în cești de porțelan, pe care
le spăla singură, de teamă să nu le spargă servitorii mai
neîndemânatici. Serviciul de ceai al unei victoriene care se respecta
trebuia să fie „grațios“, observa un ghid de etichetă, „iar învelitoarea
ceainicului, delicată și brodată meticulos“. Urmând un set precis de
reguli, gazda servea ea însăși ceaiul, ajutată de servitori. Întreba de
fiecare dată „Cu zahăr sau fără?“ Existau instrucțiuni clare despre cum
se manevrează lămâia, cât de mult se lasă ceaiul la infuzat și cum se
toarnă în ceașcă. Fursecurile și sendvișurile erau nelipsite. În
fond, întreaga ei prestație era atent plănuită, la fel ca în Japonia
antică. „Pe parcursul procesului de preparare și turnare a ceaiului,
conversația nu trebuie să lâncezească nici măcar o clipă“, scria într-un
manual englezesc, „și este inacceptabil ca un oaspete să capteze
întreaga atenție sau să fie neglijat.“ Paradoxal, în ambele țări,
secretul succesului în arta elaborată a servirii ceaiului este
naturalețea. Trucuri de pregătire a ceaiului din Ce servim la micul
dejun? sau Manualul micului dejun pentru toată lumea de Agnes Maitland
(1901):
Umpleți ibricul cu apă rece și-l puneți-l la fiert... Să
nu preparați niciodată ceai cu apă reîncălzită sau fiartă prea mult
timp. Aerarea naturală a apei se pierde prin încălzire îndelungată, iar
„duritatea“, sau concentrația de minerale, crește prin procesul de
evaporare. Cu cât se încălzește apa mai repede, cu atât mai bun iese
ceaiul. Încălziți ceainicul. Puneți ceai cu o măsură de 30 de grame
la 7 persoane, sau o linguriță pentru fiecare persoană și încă una.
Turnați apa fierbinte, umplând ceainicul rapid... Puneți capacul și
lăsați ceaiul la infuzat între cinci și șapte minute înainte să îl
serviți... Dacă ceaiul trebuie servit în grabă, în timp ce fierbe apa
puneți frunzele în ceainic și lăsați-l în cuptor, până când se
încălzește bine. Turnați apa fiartă și într-un minut va fi gata de
servire.
CONSTRUCȚII NEOBIȘNUITE Orice structură costisitoare care atestă curajul nebunesc al creatorului ei
Fascinația
pentru arhitectură a produs numeroase monumente emblematice la
sfârșitul secolului al nouăsprezecelea, dar cele ridicate de doi
vizionari împătimiți merită menționate: castelul neogotic Neuschwanstein
al regelui Ludwig al Bavariei și extravaganta catedrală Sagrada Família
din Barcelona a lui Antonio Gaudí. Regele Ludwig (1845–1886), un
estet desăvârșit, melancolic, a urcat pe tron la optsprezece ani, dar nu
s-a simțit niciodată în largul lui ca rege. A fugit la izbucnirea
războiului cu Prusia și a fost găsit mai târziu într-o cameră
întunecată, unde citea poezie cu voce tare, îmbrăcat în erou de basm.
Dar lumea lui de vis s-a infiltrat în mod spectaculos în realitate prin
proiectele de construcție pe care le-a inițiat în timpul domniei. Dintre
cele trei castele ale sale, Neuschwanstein – în traducere directă
„noua-lebădă-piatră“ – era preferatul lui, construit sub forma unui
palat cu turnulețe din secolul al treisprezecelea, ca în povestea lui
Lohengrin, un basm tradițional despre un prinț german care s-a
transformat în lebădă, transpus de Wagner pe muzică. Nimic nu a decurs
lin la acel proiect. În 1869, muncitorii au construit un drum abrupt
până la locul stabilit, o stâncă greu accesibilă care oferea o vedere
amplă asupra Tirolului. Odată cu demararea construcției, termenele
nerealiste și obsesia lui Ludwig pentru detaliu au dus de cele mai multe
ori munca până târziu în noapte. A fost nevoie de paisprezece tâmplari
timp de peste patru ani numai pentru decorațiunile în lemn din
dormitorul regal. O trapă în sala de mese permitea coborârea și
aranjarea mesei în bucătărie, fără ca servitorii să intre în scenă.
Camera tronului era decorată în stil bizantin fantezist. O grotă cu
stalactite aproape de biroul lui Ludwig venea la pachet cu o cascadă și o
„lună“ electrică în diferite faze. (Exteriorul uluitor de la
Neuschwanstein, cu turnurile fusiforme, a fost modelul pentru castelul
Frumoasei Adormite din Disneyland.) Când costurile proiectului i-au
depășit bugetul, Ludwig le-a scris suveranilor din țările vecine și le-a
cerut împrumuturi. Arhitectura era viciul lui. „Nu mă pasionează
distracțiile banale ale oamenilor, mă dezgustă și sunt complet împotriva
naturii mele“, a explicat el. Acuzat de nebunie în 1886, regele l-a
chemat la castel pe medicul local, cerându-i o a doua părere. „Practic
această meserie de ani buni și n-am întâlnit încă pe cineva complet
normal“, a conchis doctorul, asigurându-și spatele. Cu toate acestea,
Ludwig a fost detronat și a murit în mod misterios două zile mai târziu,
înecat în lac. După șaptesprezece ani de construcție, Neuschwanstein nu
era încă terminat. Ludwig a trăit acolo 172 de zile. Un alt geniu
neînțeles al perioadei, Gaudí (1852–1926), a lucrat cu migală la
proiectul și înălțarea Catedralei Sagrada Família din Barcelona peste
patruzeci de ani, ultima perioadă a vieții sale petrecând-o cu totul
pe șantier. Sub conducerea sa, catedrala a înflorit într-o amețitoare
sculptură cu unduiri masive, inspirate din lumea vegetală și animală, în
care prind viață flori, păsări, insecte și tot soiul de vietăți marine.
Interiorul a fost proiectat ca să poată primi peste treisprezece mii de
persoane, iar turnurile, cu aspectul lor de stalactite uriașe, măsoară
peste nouăzeci de metri. Viziunea lui Gaudí era, după cum a descris-o
Salvador Dalí (1904–1989), de o „frumusețe înfricoșătoare și
comestibilă“. Gaudí și-a dedicat cu totul ultimii doisprezece ani din
viață neasemuitului proiect, abordând susținători cu dare de mână
pentru finanțarea lui, încercând să strângă fonduri și prin forțe
proprii, pe străzile orașului. În tinerețea sa un bărbat deosebit de
atrăgător, cu timpul a început să fie dominat de un adânc spirit
religios, preferând să trăiască auster, în șantierul catedralei, departe
de lume, pe zi ce trecea mai retras. „Încerca să îndeplinească în
fiecare zi ceea ce Fecioara Maria îi spusese în noaptea dinainte“, a
explicat unul dintre susținătorii lui. S-a stins din viață în anul
1926, lovit de un tramvai, cu bucuria de a fi văzut doar o parte a
catedralei finalizată. Procesiunea funerară s-a întins pe aproape un
kilometru, de la spital la cripta Sagradei, unde a fost înmormântat. În
timp ce istoria îl cataloghează pe Ludwig drept nebun, Vaticanul a
inițiat procesul de beatificare a lui Gaudí, în anul 2003. Se estimează
că Sagrada Família va fi terminată în prima jumătate a secolului
douăzeci și unu.
MÃNUȘI Îmbrăcăminte pentru mâini cu înveliș separat pentru fiecare deget
Mănușile
se pot lăuda cu o utilitate evidentă, dar atunci când sunt exagerate –
de exemplu, brodate delicat sau împodobite cu pietre prețioase – pot
foarte ușor să încurce. Însă de-a lungul secolelor, mănușile au făcut
parte din viața de zi cu zi și au devenit un simbol al seducției. În
timp ce grecii și romanii, practici din fire, purtau mănuși doar în
grădină ca să își protejeze mâinile, după secolul al șaselea d.Hr.
episcopii au început să le poarte în timpul slujbei, păstrându-și
Bibliile curate și conferind o nouă față mănușilor. Apoi s-au răspândit
fulgerător, iar în Evul Mediu mănușa regelui a ajuns să servească drept
împuternicit al suveranului, fie că era încredințată unui mesager ca
semn de bună-credință, fie că garanta o călătorie în condiții de
siguranță pentru drumețul care deținea talismanul cu cinci degete. Regii
francezi le dăruiau pe patul de moarte fiilor lor. La încoronarea unui
monarh englez, un prieten al viitorului suveran își trântea mănușa pe
jos – „aruncând mănușa“ – în semn de provocare pentru oricine s-ar fi
opus ceremoniei. Mănușile erau și un simbol al onoarei. Lovirea unui
cavaler medieval cu mănușa era o invitație la duel. Odată ce locul și
ora erau stabilite, dueliștii făceau schimb de mănuși ca o garanție că
se vor prezenta la luptă. Dar ca obiect – și fetiș – al modei
feminine, mănușile reprezentau un alt tip de loialitate. Un îndrăgostit
din perioada medievală îi oferea mănuși iubitei lui în timpul unei
ceremonii de logodnă, iar primirea mănușii unei doamne era semn de
bunăvoință. Cressida lui Shakespeare visa cum Troilus acoperea „în
memorabile sărutări gingașe“ o mănușă pe care i-o dăruise. Favoritul
reginei Elisabeta I, George Clifford, al treilea conte de Cumberland, îi
purta prețioasa mănușă îndoită și așezată pe coif chiar în dreptul
frunții, în timp ce un alt adorator, Robert Devereux, și-a legat una
dintre mănușile suveranei de braț, pe deasupra armurii, cu o panglică
argintie. În acele zile, regalitatea și aristocrația europeană
strângeau și făceau schimb de mănuși într-o frenezie. Universitățile le
dăruiau mănuși demnitarilor aflați în vizită. Cei bogați le ofereau
servitorilor mănuși cu bani înăuntru. Răufăcătorii iertați le dădeau
mănuși judecătorilor, un obicei proscris mai târziu. În 1599, Filip al
II-lea al Spaniei i-a oferit miresei sale, arhiducesa Margareta, două
sute de perechi de mănuși drept cadou de nuntă. Erau la fel de multe
obiceiuri legate de mănuși ca și stilurile de a le purta. Mănușile
femeilor erau parfumate cu mosc și ambră cenușie, brodate excesiv cu
flori, fluturi și păsări, ornate cu nasturi prețioși, iar unele aveau
tăieturi la încheietura degetului pentru a scoate în evidență inelele
purtate pe dedesubt. În secolul al șaptesprezecelea, au devenit la modă
mănușile din piele moale de găină și limericks, mănuși confecționate în
Limerick, Irlanda, din pielea vițeilor nenăscuți. Altele erau lucrate
din piele de șobolan, de șoarece, de câine sau de căprioară. (Un
naturalist francez din secolul al optsprezecelea a reușit să facă o
pereche de mănuși din fire de păianjen țesute.) Cele mai fine puteau fi
împachetate într-o coajă de nucă, și multe erau destul de valoroase
încât să fie trecute în testament. Moda lungimii și a culorii era
trecătoare, dar lungi sau scurte, dichisite sau simple, până târziu în
secolul douăzeci nicio doamnă nu ar fi ieșit în public fără mănuși.
Femeile la modă din era rococo își schimbau mănușile de cinci ori pe zi
și le păstrau când mâncau sau cântau la harpă ori clavecin. Un nobil
înmănușat, în schimb, nu se putea atinge de nimic de valoare.
Prietenilor li se oferea întotdeauna mâna dezgolită, obicei care a
continuat până în zilele noastre. Punerea și scoaterea repetată a
mănușilor erau o corvoadă ceremonială. Însă ocazional, pentru bărbați,
regulile erau ocolite de dragul comodității. Într-o zi fierbinte un domn
mai degrabă își păstra mănușa când îi întindea mâna unei doamne decât
să îi dea o mână transpirată, explica un specialist în bunele maniere
din secolul al nouăsprezecelea. „Dacă nu e pe mână, foarte bine“, a
conchis el, „dar e mai bine să îți asumi riscul de a fi considerat
nepoliticos decât să întinzi o mână goală, lipicioasă.“ |