„Nu există o cale mai bună de a învăța cum să reușești în afaceri decât să înveți din greșeli – ale tale sau ale altora. Am văzut adesea studii de caz în care se analiza cum și de ce anumite companii au atins recorduri, și-au crescut bugetele și au reușit dincolo de orice închipuire. Astfel de studii își au utilitatea lor, desigur, dar poveștile despre firmele care nu au mers foarte bine mă interesează în mod special. Învăț mult mai multe din ele.
Unul dintre motivele pentru care companiile Virgin au avut succes de-a lungul anilor este acela că le permitem angajaților să facă greșeli – iar apoi să învețe din ele. Din moment ce structura noastră managerială este total descentralizată, echipele noastre sunt provocate să conducă afacerile ca și cum ar fi proprietatea lor. Am descoperit că acest lucru creează un grad ridicat de loialitate, devoțiune și inovare. Când lucrurile merg prost, membrii echipei se simt atât de legați de companie încât își suflecă mânecile și se pun pe treabă.“
• RICHARD BRANSON „Proprietarilor de firme mici le este adesea greu să învețe cum să gestioneze succesul. Când o firmă merge bine, mulți patroni/directori generali încep să se axeze exclusiv pe creșterea profitului, indiferent de costuri – abandonând tot ce făcuse odată afacerea specială. De obicei, fondatorul se mută într-un birou mare la etaj și nu mai pune deloc piciorul în fabrică. Angajații care au contribuit la succesul inițial al companiei descoperă brusc că sunt ultimii care află ce se întâmplă și că punctele lor de vedere nu mai sunt apreciate sau căutate.
Așadar, încearcă să te asiguri că firma ta crește într-un ritm adecvat și, dacă este posibil, implică-ți angajații în evoluția ei. Dacă deții o firmă mică și te gândești la o extindere, spune-le tuturor angajaților despre planul tău – include-i pe toți, de la șoferul de camion și până la conducerea superioară – și solicită-le contribuția. Dacă este posibil, cel mai bine ar fi să analizați împreună detaliile extinderii, luând în considerare provocările care stau în calea angajaților și incluzând corecțiile dorite de ei. Principalii câștigători vor fi clienții, iar rezultatul final va fi cel dorit de toată lumea.“
• RICHARD BRANSON |