NLP este produsul neașteptat al
colaborării dintre John Grinder (lingvist) și Richard Bandler (matematician și student în terapia gestalt),
care în jurul anului 1976 și-au propus să formalizeze tiparele comunicării
eficiente (terapeutice, de vânzări, etc.). La început ei și-au îndreptat atenția
asupra studierii amănunțite a magicienilor terapeuti a vremii, cum au fost Fritz
Perls (terapia gestalt), Virginia Satir (terapia familiei) si Milton Erickson
(hipnoterapie). Când li s-au alăturat Robert Dilts
(autorul lucrărilor Strategii de geniu și Schimbarea sistemului de crezuri) și
Judith DeLozier (studentă a lui Milton Erikson și
ulterior trainer în programarea neurolingvistică), NLP s-a conturat ca domeniu
mai mult decât s-ar fi așteptat oricare dintre noi.
Richard Bandler și John
Grinder au scris împreună de asemenea cartea Structura Magicului. Cheia
reprogramării mentale și a transformării de viață
Focalizarea pe cauzele posibile ale unei
probleme conduce spre găsirea mai multor „de ce-uri” pentru care un lucru este
defectuos. Logica tinde să ne învețe că atunci când știm cauza problemei avem în
mod implicit și rezolvarea ei. Dar practica ne demonstrează contrariul.
NLP (Programarea neurolingvistică) și-a
propus un scop diferit – să descopere structura excelenței umane. Mai precis, și-a propus să găsească oameni care au reușit acolo unde mulți alții au eșuat și
să extragă strategiile și tipurile de comportament aducătoare de succes. Ce au
făcut diferit persoanele care s-au vindecat de boli „incurabile”? Ce anume
gândesc sportivii de performanță? Ce văd și ce simt președinții de țări? Ce au
făcut cuplurile care au reușit să se rearmonizeze când credeau că singura
soluție rămasă era divorțul? Cum acționează oamenii care fac imposibilul să
devină posibil?
Iată întrebări la care NLP a găsit
răspunsuri concrete și se pare, și cele mai eficiente. Aceasta este Programarea
neurolingivistică – o descriere a modului în care ceva funcționează, un model al
succesului care poate fi aplicat de către oricine dorește, fie pentru a face ca
ceva care nu funcționează să funcționeze, fie pentru îmbunătățirea oricărui tip
de comportament în vederea creșterii performanțelor.
Atitudinea care stă la baza acestui model
este că orice fragment al experienței noastre poate fi înțeles și, în cele din
urmă, controlat dacă ne preocupăm să studiem procesele care stau la baza
respectivei experiențe. |