pag. 22-23
...22:39) a fost și continuă încă să fie ca un examen de licență la
universitatea iubirii. Evident că există numeroase alte lucruri pentru care
spiritul trebuie să îmbrace haina carnală, cu scopul de a le putea experimenta.
Motivul pentru care Dumnezeu și-a început Creația a fost acela de
a-și manifesta abilitatea de creator divin - prin acest act ajungând să se
cunoască pe sine. Creația înseamnă exprimarea creatorului - în consecință,
creatorul și creația sunt inseparabile, sunt Unul. Evoluția și cunoașterea de
sine reprezintă un proces continuu, ceea ce a fost dovedit și de către știința
oficial recunoscută - și anume, că Universul se află într-o continuă extindere
și transformare. Apoi, pentru cunoașterea sinelui, a Creației în ansamblul ei,
Dumnezeu a creat spiritele, care sunt parte din El. Spiritele au fost, sunt și
vor fi trimise în toate părțile universului pentru a învăța, în primul rând
prin experimentare, pentru a evolua moral, ca mai apoi să devină și ele
creatori divini și să contribuie, să ajute la opera Divinității.
Deși tradiția ezoterică îi acordă o explicație mult mai complexă
și complicată, eu consider relatarea din Biblie despre Grădina Edenului (Geneza
2:8 - 3:24), ca o analogie pentru Creație și experimentarea ei de către
spirite. La fel a
fost creat și omul Adam si pus în gradină „ca s-o lucreze și s-o păzească.”
(Geneza 2:15) Omul a dat nume animalelor și plantelor, după care Dumnezeu a
făcut din coasta sa pe femeie, numită mai târziu de către Adam, Eva. Astfel
omul (spiritul) era un creator, însă la un nivel încă inferior. De la acest
nivel, printr-o continuă și susținută evoluție, spiritul va ajunge la un nivel
de la care va putea să fie un creator de lumi, pentru care va avea nevoie de o
înaltă ținută morală. Cât timp Adam și Eva au trăit conform cu conștiința
sădită în ei de către Divinitate, nu au greșit, însă în momentul în care s-au
obișnuit cu cele din jurul lor, cu lumea materială (plante, animale etc), au
început să asculte unul de celălalt și de șarpe, care „era cel mai șiret dintre
toate fiarele de pe pământ...” (Geneza 3:1) Pe acest șarpe îl văd ca fiind
partea negativă a personalității, ego-ul, pe care și-o formează spiritul, în
general prin educație, credințe, condiționări, preconcepții etc, dar în acest
caz particular nu¬mai prin coborârea în trup de carne, în materialitate, urmată
de uitarea a cine este el cu adevărat. Odată ce ajunge să acționeze conform cu
ego-ul propriu sau al altei persoane (Eva), omul (spiritul adormit) ajunge să
încalce diferite reguli divine, după care se desfășoară viața și evoluția în
univers. Ego-ul, de unde și termenul de egoist, fiind preocupat numai de
propria bunăstare, îl împinge pe om și la fapte necugetate - spre exemplu, să
mănânce din roadele pomului interzis - „deschizându-i ochii” cum că este
util și bine pentru sine să facă și lucruri considerate a fi negative, contrare
legilor divine. Dar, prin iluminare - pe care eu o înțeleg ca o conștientizare
a sinelui nostru adevărat, adică a spiritului nemuritor - există posibilitatea
pentru orice ființă de a nu mai acționa la îndemnul ego-ului, ci prin
conștiință, conform cu natura duhului care s-a coborât în trup uman.
Viața unui spirit întrupat pe Pământ este stabilită dinainte, dar
numai în linii mari. După ce ajunge la un nivel ridicat de evoluție și
dezvoltare morală, își poate stabili singur traseul viitoarei sale vieți
terestre. Pentru spiritele aflate pe un nivel încă scăzut de evoluție,
coordonatele viitoarelor vieți sunt stabilite de către frații lor mult mai
avansați (însărcinați cu această muncă) sau chiar de către spiritele foarte
înalte, care coordonează evoluția de pe întreaga planetă sau din sistemul
nostru solar. Planul vieții fiecărui spirit - fie că este stabilit de el însuși
sau de superiorii săi - este realizat în deplin acord cu legea evoluției,
evenimentele esențiale și obligatorii, acestea formând ceea ce noi numim
destin, urmând să-i ofere anumite lecții ființei respective și să contribuie la
traseul ei ascendent.
în acest context, ar fi de menționat și faptul că în lumea
spirituală se constituie uneori și un soi de grupuri de evoluție,...
pag. 104-105
Prin realizarea a cine ești cu adevărat - adică o entitate superioară
corpului carnal muritor și a ego-ului preocupat, în special, de propria
bunăstare - vei înțelege și unitatea Vieții, unimea tuturor ființelor care
alcătuiesc această Creație divină. Atunci nu ți se va mai părea dificil să îți
iubești aproapele, ca pe tine însuți și vei putea să pui interesele lui, cel
puțin la egalitate cu ale tale. Iar când vei pune în aplicare aceste lucruri,
vei înțelege și faptul că iubirea față de șinele tău spiritual nu este altceva
decât iubirea față de sămânța divină, creată „după chipul și asemănarea”
lui Dumnezeu, sădită în tine și la îndemnul căreia tu - acest tu în carne și
oase - ești capabil să fii așa cum ești și să faci ceea ce faci și anume, o
viață mai frumoasă pentru semenii tăi, care sunt, de fapt, frații tăi
spirituali.
îți mai ofer un argument, în sprijinul iubirii de sine. Dacă tu nu
ești capabil să te iubești, cum poți aștepta ca alții să poată? Iar dacă tu te
consideri nedemn de a te iubi, alții de ce să te considere demn să te iubească?
Evident că nu poți să ceri altei persoane să te iubească, atâta timp cât tu nu
o faci. Prin urmare, dacă vrei să fii iubit, nu ajunge să-i iubești și tu pe
ceilalți, ci trebuie să te iubești și pe tine însuți.
Acum înțelegi - dacă nu o știai dinainte, intuitiv sau pe altă
cale - că iubirea sinelui spiritual este ceva pozitiv, benefic, superior,
înseamnă ajutorarea aproapelui, celebrarea vieții și exprimarea recunoștinței
față de Creatorul ei.
De câte feluri este iubirea?
Există două tipuri de iubire; cea care îngenunchează și înalță
ochii la cer și cea care privește în jos și mângâie; pe cea de-a doua o
consider mai durabilă. Jerome K Jerome (1859-1927), scriitor
După ce am vorbit atât de mult despre iubire, am înțeles și eu
câteva lucruri. Chiar dacă iubirea nu poate fi clasificată, comparată,
împărțită sau adunată, cred că este bine să facem distincție între diferitele
tipuri de iubire, pentru a putea înțelege mai bine și sentimentele noastre,
atunci când vorbim despre ea. Nu sunt primul - și, probabil, că nici ultimul -
care face o astfel de clasificare. încă din antichitate se făcea o diferență
clară între iubirea adevărată și cea carnală, ca să le spun așa. Existau și zei
diferiți, responsabili cu aceste tipuri de iubire: Eros era zeul iubirii
carnale, iar Anteros al iubirii împărtășite. Eu am delimitat aici trei tipuri
de iubire, pe care le voi analiza pe rând.
Prima ar fi iubirea romantică. Aceasta, după cum toată lumea știe,
este iubirea dintre două persoane, care implică și atracție de natură fizică.
Ea poate să dureze de la câteva luni, în cele mai multe cazuri, până la câțiva
ani (destul de rar specialiștii vorbesc de o perioadă cuprinsă între șase luni
și doi ani) și aproape exclusiv cu condiția de a o întreține prin gesturi, cuvinte
etc.
Un al doilea tip ar fi iubirea necondiționată sau detașată. Aici
pot fi incluse atât iubirea pentru partener (în urma unor studii, s-a stabilit
că aceasta se manifestă după circa doi ani), cât și iubirea pentru membrii
familiei sau pentru prieteni. Această iubire este tolerantă, nu necesită dovezi
verbale sau prin gesturi și persistă - în cele mai multe situații - toată
viața. Din nefericire, cum orice pădure are și uscături, în ziua de azi
întâlnim numeroase cazuri de nesocotire a laturii sale necondiționate - unii
dintre cei implicați într-o relație de familie sau una de prietenie profitând
sau chiar abuzând de iubirea celorlalți, însă, din punctul meu de vedere, aceea
nu mai este iubire, ci interes mascat.
în ce privește aceste două tipuri de iubire, cea romantică și cea
necondiționată, trebuie menționat faptul că ambele implică - cu excepțiile de
rigoare - o doză de egoism. Aminteș-te-ți atunci când ai fost părăsit de
cineva, ți-a părut rău pentru persoana respectivă că a plecat și a ratat ocazia
de a fi fericit/ă cu tine sau ți-a părut rău că tu ai pierdut fericirea, ai
pierdut...
pag. 153-154
...cum se mai spune în vorbirea curentă,
să-și păstreze „capul pe umeri” și „să nu uite de unde au plecat” .
- Frica de responsabilitate. Am atins această temă, de
mai multe ori pe parcursul cărții, astfel că nu voi insista asupra ei. Ceea ce
vreau doar să mai adaug este că asumarea responsabilității, fiind în același
timp și o dovadă de curaj, te ajută să-ți mărești încrederea în sine și să
depășești temerile pe care le ai față de insuccese. Dacă vei privi cu atenție
fiecare fapt sau lucru, vei observa că cele mai multe dintre ele, pe lângă
părțile lor negative, au părți bune și folositoare.
Nu mă îndoiesc că fiecare om, pe lângă fricile comune discutate
aici, are și diferite frici particulare, ca să le spun așa, mici temeri legate
de diferite aspecte ale vieții sale. Este indicat ca orice tip de frică, dacă
constatăm că pune piedici dezvoltării noastre ca ființe umane, să fie depășită
pentru ca, prin îndepărtarea limitărilor pe care le determina, să-i dăm voie
sinelui nostru să se manifeste în deplinătatea potențialului cu care a fost
înzestrat de către Creator.
Teama de moarte
Ce este moartea, dacă nu punctul culminant al vieții? Deci, nu
vă fie frică... - Poem galez, autor necunoscut.
Am ținut în mod deosebit să tratez această chestiune, teama de
moartea fizică, într-un subcapitol separat, datorită importanței pe care o
ocupă în viețile oamenilor. Deci, să vedem de ce ne este atât de frică...
în avansatul secol al XX-lea, în care ne trăim viața, moartea este
considerată încă un subiect tabu. Este văzută ca ceva rău și diferit de viață -
chiar opus vieții. Dar nu este așa.
Moartea face parte din viață, este o componentă a ei, chiar dacă e
partea sa finală. Ai văzut vreo piesă de teatru fără final? Cred că nu. La fel
cum piesa de teatru fără partea sa finală nu ar fi completă, tot așa și viața
în plan material, fără moartea fizică, nu ar fi completă. Deocamdată, aceasta
este situația. Poate viitorul va aduce schimbări și pe acest plan.
Dar totuși, de unde izvorăște teama de moarte? De ce apare ea? De
ce ni se pare ceva extraordinar, dacă la un moment dat plecăm din această
viață? Oare pierdem ceva? Se pare că da, pierdem ceva, pentru că altfel nu văd
de ce ar exista această frică. Dar ce am putea pierde? Firește că vom lăsa în
urmă, tot ceea ce este material în această viață: oameni, obiecte, proprietăți,
situații, cariere, animale de companie. Nu ducem nimic cu noi - iar asta o știm
cu toții.
Dacă ai face o evaluare interioară, cu privire la ce simți în
relația cu diferite persoane, cu bunurile pe care le deții, cu locul de muncă
și așa mai departe, vei descoperi că ai o strânsă legătură atât cu oamenii din
jurul tău, cât și cu locul tău de muncă, cu banii tăi, cu mașina ta, cu casa,
cu obiectele din casă, chiar cu hainele tale. Orice pierdere pe aceste paliere
îți produce supărare și simți ca și cum ai fi pierdut ceva din tine, simți un
gol în suflet. Acesta este semnul clar al dependenței față de totul din jurul
tău. Te identifici cu ceea ce deții. însă nu poți da vina numai pe tine, pentru
acest mod de a gândi și a simți. Societatea în care trăim, economia de consum
din jurul nostru, manipulează prin reclame spre acest fel de a vedea lucrurile.
Te îndeamnă să cumperi una sau alta, pentru că, fără acel obiect, tu nu ești
fericit/ă și chiar mai mult, nu ești întreg/ întreagă. Dacă nu deții cutare
model de mașină, nu te poți număra printre oamenii care merită luați în seamă. Dacă
nu porți hainele potrivite nu ești la modă, deci nu ești cool. Dar ai noroc,
totuși! Toate acestea se pot rezolva. Cumperi ceea ce trebuie și problema ta
dispare. Vei fi la modă, vei fi vizibil pe stradă și toți...
pag. 217-218
Iubește-i pe toți, nu-i jigni pe cei
suferinzi nici cu cuvântul, nici cu fapta, nici cu gândul.
Nu te lăuda cu puterea ta, nu promite nimic, nu plăti răul cu rău,
nu le face rău dușmanilor, vorbește despre ei de bine, fără a face deosebire
între ei și tine.”
Nu am de făcut decât un foarte scurt comentariu despre cele de mai
sus, pe care îl voi sintetiza într-o singură propoziție: aceasta înseamnă să fi
om cu educație superioară!
Inamicul nu există! Renunțarea la dualitate
Iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă
blestemă, faceți bine celor ce vă urăsc și rugați-vă pentru cei ce vă asupresc
și vă prigonesc... - Matei, 5:43-45
Acord o importanță aparte dușmanului imaginar, creat de societate
sau de către o parte a ei, pentru a motiva oamenii să devină mai buni în ceea
ce fac (dar nu și în suflet), mai mari, mai puternici sau mai frumoși (dar nu
și în interior). Această motivare s-a făcut prin construirea unui mit al
inamicului, cu care o anumită persoană trebuie să lupte, pentru a obține slujba
mai bună, casa mai mare, locul mai bun de parcare și așa mai departe. Și cine
întruchipează acest dușman feroce, cu care trebuie să-ți dispuți orice lucru de
pe lumea asta? Cine altcineva, decât un semen de-al tău. Și dezbinarea umană a
început...
Se pare că foarte repede au uitat oamenii cuvintele marilor
spirite venite printre ei, ca să le de-a o mână de ajutor în evoluția lor spre
ceva mai bun și mai frumos. Buddha, Zarathustra, Iisus, Mohamed etc, toți au
vorbit despre iubirea pentru aproapele. Mă întreb, atunci, cine este și unde
este dușmanul. El nu există! Cel mult tu ești propriul tău dușman. Inamicul din
exterior este o creație artificială, venită din exteriorul tău și care trebuie
ignorată. Odată ignorat sau tratat cu bunăvoință, dușmanul imaginar va dispărea
din mințile și sufletele noastre. Și vei vedea atunci, că fiecare poate trăi
liniștit alături de vecinul său, că nu trebuie să lupte cu nimeni și nici „să
moară capra vecinului”, pentru a obține ceea ce dorește și pentru a se
simți împlinit, deoarece fiecare persoană va primi mereu, ceea ce merită.
Ideea esențială este să devină fiecare propriul competitor, să
încerce să se depășească și să devină mai bun decât este el însuși în acea
clipă și nu să concureze sau să se compare cu vecinul sau colegul, întrucât așa
se ajunge la dezbinare. Societatea poate să progreseze și prin conștientizarea
fiecăruia că perseverând în dezvoltarea sa proprie, pe toate planurile, fără
a-și concura și elimina colegii de evoluție, participă la crearea unei lumi mai
bune și mai fericite pentru sine și pentru restul omenirii, deoarece orice
gândește, vorbește sau face un singur om îi afectează, direct sau indirect, și
pe ceilalți.
Un nou mod de a alege
Chiar și gândul de a dărui, de a binecuvânta sau o simplă
rugăciune, au puterea de a schimba viața celor din jur și, implicit, pe a
noastră. - Deepak Chopra, scriitor, medic
în general, alegerile pe care le fac oamenii se află în limitele
unor reguli și credințe care le-au guvernat viețile până în acel punct. Am mai
vorbit de limitările create de aceste obișnuințe și preconcepții, însă în
ultimii ani lucrurile au început să se schimbe. Tot mai mult vedem înjurai
nostru că oamenii iau decizii ciudate la prima vedere - decizii pe care, cu
ceva timp în urmă, le-ar fi considerat de neconceput.
Constat acest lucru și în ce mă privește. Niciodată nu mi-am
imaginat că voi scrie o carte de acest fel. Că voi scrie cărți, am știu deja de
ceva timp, deoarece lucrez și în domeniul cercetării științifice, însă nu m-am
așteptat să iau decizia de a...
|