De ce bărbații se uită la meci și femeile se uită în oglindă?
Pur și simplu, bărbații și femeile gândesc diferit
Nu-i așa, doamnelor, că aproape în fiecare zi vă supărați pentru că partenerul dumneavoastră, care pare să nu aibă altă treabă decât să privească la televizor în timpul liber, nu vă răspunde la întrebari? Nu-i așa, domnilor, că aproape zilnic sunteți agasați de pălăvrăgeala „fără sens” a partenerei dumneavoastră? |
33.00 24.75 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Nu-i așa, doamnelor, că aproape în fiecare zi vă supărați pentru că partenerul dumneavoastră, care pare să nu aibă altă treabă decât să privească la televizor în timpul liber, nu vă răspunde la întrebari?
Nu-i așa, domnilor, că aproape zilnic sunteți agasați de pălăvrăgeala „fără sens” a partenerei dumneavoastră?
Autorii acestei cărți și-au propus să prezinte unui public larg motivele pentru care bărbații și femeile gândesc diferit și ce este de făcut în această privință. Uimitoarea lor carte pornește de la prezentarea ultimelor descoperiri în domeniile cercetării asupra creierului, biologiei evoluționiste, geneticii, psihologiei și schim-bărilor sociale. Rezultatul este o privire revelatoare, uneori șocantă asupra teritoriului de luptă trasat între sexe. Și poate mai impor-tant pentru fiecare dintre noi, cartea ne arată cum putem împăca diferențele de gândire dintre bărbați și femei. Odată ce veți învăța secretele celuilalt, nu veți mai cădea niciodată în capcana reproșurilor și a mustrărilor de conștiință.
Allan și Barbara Pease sunt cei mai de success autori ai Australiei. Cărțile lor susțin dezvoltarea personală și organizațională a multor oameni, de pe tot cuprinsul globului, oferind sugestii remarcabile în problema esențială a relațiilor umane.
Allan Pease este un expert recunoscut pe plan internațional, fiind supranumit „Mr. Body Language“ de aproape 40 de ani, de când a apărut prima sa carte referitoare la limbajul trupului, care a înregistrat vânzări de mai multe milioane de dolari, ajungând să fie considerată „biblia comunicării“ pentru organizațiile din lumea întreagă.
Seminarele, cărțile, casetele video, programele audio, emisiunile TV și sesiunile de consiliere pentru îmbunătățirea imaginii personale pe care le oferă Allan Pease sunt așteptate și urmărite cu interes de toată lumea, începând de la întreprinzători în afaceri, manageri de top și politicieni, până la prezentatori TV, persoane cu rang nobiliar și vedete rock. Iar sistemul de vânzări și de comunicare pe care l-a creat el a ajutat nenumărate firme să crească — de la înființare până la statutul de companie multinațională.
Sub raport statistic, Allan Pease a înregistrat următoarele performanțe: 9 titluri bestseller pe poziția nr. 1 în topuri;15 titluri bestseller incluse în listele Top 10;cărți traduse în 51 de limbi; vânzări de carte în peste 100 de țări;peste 25 de milioane de exemplare vândute;100 de milioane de telespectatori ai seriei TV Body Language;seminare organizate în 55 de țări, printre care și România.
Barbara Pease este CEO al companiei Pease International Pty Ltd., care oferă casete video, cursuri de instruire și seminare pentru firme și pentru instituții guvernamentale din întreaga lume.
|
Cuprins:
Mulțumiri Introducere De ce a fost atât de greu de scris această carte
Capitolul 1. Aceeași specie, lumi diferite Unele lucruri sunt de la sine înțelese Diverse fișe ale postului Teoria „clișeului” Să fie oare o conspirație a bărbaților? Care este poziția noastră (a autorilor) Natură versus formare Ghidul omului Cum am ajuns astfel Nu ne așteptam să fie așa De ce mama și tata nu ne pot ajuta Suntem doar o specie de animale
Capitolul 2. O logică absolută Femeile ca detectoare radar Numai ochii lor văd Oare ele au un ochi în ceafă? De ce ochii femeilor văd atât de multe Cazul alunecos al untului care nu e de găsit Bărbații și privirile indecente Să nu crezi până nu vezi De ce ar trebui ca numai bărbații să conducă noaptea De ce femeile au un al „șaselea simț” De ce bărbații nu le pot minți pe femei În plus, ea și aude mai bine Femeile citesc printre rânduri Bărbații pot „auzi” direcția din care provine sunetul De ce băieții nu ascultă Bărbații ignoră amănuntele Magia atingerii Femeile sunt sensibile la mângâieri De ce au bărbații pielea atât de groasă Gustul vieții Plutește ceva în aer Pentru iubitorii de Dosare X De ce bărbații sunt considerați „insensibili”
Capitolul 3. Totul ține de minte De ce suntem mai deștepți decât ceilalți În ce fel mintea noastră știe să ne apere teritoriul Creierul din spatele reușitei Ce anume este și unde se află mintea noastră Unde încep cercetările asupra creierului Cum este analizat creierul De ce femeile sunt mai bine conectate De ce bărbații nu pot face decât „un singur lucru odată!” Încercați testul periuței de dinți De ce suntem ceea ce suntem Programarea embrionului Creierul testul conexiunilor Cum se calculează acest test Analizarea rezultatului Un ultim cuvânt...
Capitolul 4. Vorbitul și ascultatul Strategia „pantofilor albaștri sau aurii” De ce bărbații nu sunt în stare să vorbească așa cum se cuvine Băieții și școala De ce femeile sunt mai buni oratori De ce femeile simt nevoia să vorbească Explicația hormonală Femeilor le place să vorbească Bărbații își vorbesc în gând Primejdia discuțiilor în gând Femeile gândesc cu glas tare Primejdia gânditului cu glas tare Femeile vorbesc, bărbații se simt cicăliți De ce nu rezistă cuplurile Cum vorbesc bărbații Conversațiile tipic feminine pe mai multe planuri Ce se vede la o scanare a creierului Strategiile de adresare în cazul bărbaților De ce bărbaților le plac vorbele mari Femeile folosesc complimentele ca răsplată Femeile vorbesc pe ocolite Bărbații spun totul pe șleau Ce e de făcut Cum poate fi motivat un bărbat să treacă la fapte Femeile pun sentiment în ceea ce spun, bărbații doar se exprimă Cum știu femeile să asculte Bărbații ascultă ca niște statui Cum poate fi folosit ,mormăitul” Cum să-l determini pe un bărbat să te asculte Vocea școlăriței
Capitolul 5. Capacități de orientare în spațiu – hărți, ținte și parcări paralele Cum poate să te aducă o hartă în pragul divorțului Gândire sexistă Vânătorul de prânzuri în acțiune Cum de știu bărbații unde să meargă De ce băieții sunt atrași de sălile cu jocuri video Creierul băieților se dezvoltă altfel Diana și mobila ei Testarea capacității de orientare în spațiu Cum navighează femeile Și ce dacă nu găsești nordul? Harta zburătoare Harta cu capul în jos Un ultim test Evitarea certurilor Cum să te cerți în timp ce conduci Cum să-i explici ceva unei femei Pacostea parcărilor paralele cu spatele Femeile sunt șoferi mai siguri Cum au fost femeile prost îndrumate Capacitatea de orientare în spațiu în procesul educației Ocupații care presupun talentul de orientare în spațiu Biliardul și fizica nucleară Industria calculatoarelor Matematică și contabilitate Cum toate sunt egale... Băieții și jucăriile lor Cum simt femeile Poate fi ameliorată capacitatea de orientare în spațiu? Câteva strategii utile Pe scurt
Capitolul 6. Gânduri, atitudini, emoții și alte zone dezastruoase Percepții diferite Băieții țin la lucruri, fetele, la oameni Băieții concurează, fetele cooperează Despre ce vorbim Exprimarea vulgară Ce doresc, de fapt, bărbații și femeile modeme Emoția în creier Femeile prețuiesc relațiile interumane, bărbații – munca De ce bărbații „fac anumite lucruri” De ce bărbații și femeile se părăsesc unii pe alții De ce bărbaților le displace să nu aibă dreptate De ce bărbații își ascund sentimentele De ce bărbații își pierd vremea „cu băieții” De ce bărbații urăsc sfaturile De ce bărbații oferă soluții De ce vorbesc femeile stresate De ce nu vorbesc bărbații stresați Folosirea orientării în spațiu pentru rezolvarea problemelor De ce bărbații schimbă mereu canalele când privesc la televizor Cum învață băieții să vorbească Când și unii, și alții sunt stresați Izolarea completă În ce fel bărbații înstrăinează femeile De ce bărbații nu se descurcă atunci când femeile încearcă diferite emoții Jocul de-a plânsul Mâncatul în oraș Mersul la cumpărături – bucuria ei, disperarea lui Cum poți să-i faci unei femei un compliment sincer
Capitolul 7. Formula chimică a personalității Cum ne controlează hormonii Formula chimică a „îndrăgostirii” Formula chimică hormonală De ce blondele sunt mai fertile TPM și impulsul sexual Deprimarea de origine chimică a femeii Testosteronul – un avantaj sau un blestem? Cazul tipic al aruncatului cu obiecte din porțelan De ce bărbații sunt agresivi De ce muncesc bărbații atât de mult Testosteronul și orientarea în spațiu De ce femeile urăsc parcările cu spatele Matematica și hormonii Vânătoarea bărbatului modem De ce bărbații au burta mare, iar femeile, fundul mare
Capitolul 8. Băieții rămân băieți dar nu întotdeauna Homosexualii, lesbienele și transsexualii Homosexualitatea este parte componentă a istoriei E genetic sau este o opțiune? De ce sunt învinuiți tații Oare „opțiunea” poate fi schimbată? Cazul gemenilor identici homosexuali Depinde de gene „Gena homosexualității” Amprentele homosexualității și studiul familiei Schimbări experimentale Totul se întâmplă în perioada când copilul se află în pântecele mamei Creierul transsexualului Suntem oare robii construcției noastre biologice? De ce bărbații homosexuali nu sunt toți la fel Prin ce sunt diferite lesbienele
Capitolul 9. Bărbații, femeile și sexul Cum începe sexul ... Unde este localizat sexul în creier? De ce bărbații nu se pot abține De ce femeile sunt fidele ... Bărbații sunt asemenea unui cuptor cu microunde, iar femeile asemenea unui cuptor electric De ce ne certăm în privința sexului Impulsul sexual și stresul Frecvența actului sexual Sex pe creier .... Cum ne poate ajuta sexul în ameliorarea sănătății Monogamie și poligamie De ce bărbații calcă strâmb Sindromul cocoșului ... De ce își doresc bărbatii ca femeile să se îmbrace ca niște târfe (dar niciodată în public) De ce bărbații sunt o minune care durează trei minute Rolul testiculelor .... Se poate gândi și cu testiculele Bărbații și privirile lor indecente Ce trebuie să facă bărbații Ce ne dorim, de fapt, pe termen lung De ce bărbații vor „un singur lucru” De ce încetează brusc relațiile sexuale Ce vor bărbații de la o partidă de sex Ce vor femeile de la o partidă de sex De ce bărbații nu vorbesc în timp ce fac dragoste Obiectivul: orgasm Ce ne tulbură Cum pot obține bărbatii ce vor Mitul afrodisiac Bărbații și pornografia Sunt oare femeile obsedate sexual? Cu lumina stinsă sau aprinsă?
Capitolul 10. Căsnicie, iubire și idilă De ce femeile au nevoie de monogamie De ce bărbații evită implicarea Care este locul iubirii în creier Iubire – de ce bărbații se îndrăgostesc și femeilor le trece De ce bărbații nu pot spune „te iubesc” Cum pot bărbații să facă distincția între iubire și sex ... Atunci când femeile fac dragoste, bărbații fac sex De ce partenerii grozavi par atrăgători Contrariile se atrag? Contrariile fizice se atrag Cheia este proporția între șolduri și talie Bărbații și idilele Câteva secrete sigure pentru bărbați în cazul unei idile De ce bărbații nu mai mângâie și nu mai vorbesc De ce bărbații pipăie și femeile nu Oare iubirea plutește în aer primăvara? Cum poți gândi sexy Recrearea pasiunii Cum poate fi găsit partenerul ideal
Capitolul 11. Spre un altfel de viitor Ce vor, de fapt, bărbații și femeile Opțiuni profesionale Efeminarea lumii afacerilor Ce e de făcut cu băieții Băieții n-au modele Vedetele sportive Este politically correct? Din punct de vedere biologic, nu ne-am schimbat prea mult Și în sfârșit... |
Fragment:
Petrecerea era în plină desfășurare atunci când au sosit John și Sue. Odată ajunși, Sue l-a privit pe John în ochi și, parcă fără să miște buzele, i-a spus: „Vezi cuplul ăla de lângă fereastră ... ?” John a întors capul să se uite. „Nu te uita acum”, a șuierat ea. „Prea o faci ostentativ!” Sue nu putea pricepe de ce John trebuia să facă o mișcare atât de indiscretă, în vreme ce John se minuna de faptul că Sue putea să observe pe cineva fără să procedeze astfel. În acest capitol, vom explora diferențele de percepție senzorială dintre bărbați și femei, precum și implicațiile pe care acestea le au asupra relațiilor dintre noi.
Femeile ca detectoare de radar
Orice femeie își dă seama imediat când o altă femeie este supărată sau se simte jignită, pe când bărbatul trebuie să vadă lacrimi sau o altă dovadă palpabilă, eventual o criză de furie ori o palmă peste obraz, pentru a-și da seama despre ce e vorba. Ca majoritatea mamiferelor femele, femeile sunt dotate cu un sistem senzorial mult mai fin decât al bărbaților. Cele care poartă copii în pântece și trebuie să apere cuiburile au mare nevoie de o capacitate de sesizare a schimbărilor cele mai subtile ale atitudinii celorlalți. Ceea ce de obicei este numit „intuiție feminină” nu este altceva decât capacitatea foarte dezvoltată a femeilor de a observa orice amănunte, cât de mici, precum și schimbările de aspect sau de comportament ale celorlalți. De-a lungul istoriei, acest talent tipic feminin i-a uluit întotdeauna pe bărbații care au călcat strâmb – și au fost invariabil prinși. Unul dintre prietenii noștri ne povestea că nu-i vine să creadă cât de repede detecta soția sa ceva ce el avea de ascuns și cum dintr-odată acest har o părăsea când era vorba să intre în marșarier în garaj. Capacitatea de estimare a distanței dintre mașină și zidul garaj ului ține de capacitatea de orientare în spațiu, localizată în emisfera frontală dreaptă și nu este deloc bine dezvoltată la majoritatea femeilor. Dar despre asta vom discuta în Capitolul 5.
„Soția mea vede de la 50 de metri un fir de păr blond pe haină, dar invariabil intră în ușa garajului ori de câte ori trebuie să parcheze mașina.”
Apărătoarele căminului, pentru a proteja supraviețuirea familiei lor, aveau nevoie să sesizeze schimbările oricât de mici de comportament ale urmașilor lor, care ar fi semnalizat durere, foame, rănire, agresiune sau deprimare. Bărbații fiind vânătorii-de-prânz, nu stăteau suficient în peșteră pentru a învăța să descifreze semnalele nonverbale sau căile de comunicare interpersonală. Neuropsihologul și profesorul Ruben Gur de la Universitatea din Pennsylvania a făcut teste cu scanerul la nivelul creierului pentru a demonstra că atunci când creierul bărbatului se odihnește, cel puțin 70% din activitatea sa electrică este blocată. În cazul femeilor, scanerul a arătat că este activ în proporție de 90% în timpul unei stări similare, confirmând faptul că femeile primesc și analizează permanent informații din mediul înconjurător. Femeia îi cunoaște pe prietenii copiilor, le știe speranțele, visurile, iubirile, temerile ascunse, la ce se gândesc, ce simt și, în general, ce ispravă pun la cale. Bărbații sunt vag conștienți că există niște mititei care trăiesc și ei pe acolo, prin casă.
Numai ochii lor văd
Ochii sunt o extensie a creierului, aflată în afara craniului. Retina de la baza globului ocular conține aproximativ 130 de milioane de celule în formă de bastonașe, care se mai numesc și fotoreceptori și care reacționează la alb și negru, dar și șapte milioane de celule conice, care percep culorile. Cromozomul X furnizează aceste celule de culoare. Femeile au doi cromozomi X, ceea ce le dă posibilitatea de a avea o mai mare varietate de celule conice decât bărbații, această diferență fiind sesizabilă din faptul că femeile descriu culorile mult mai amănunțit. Bărbatul va face o descriere sumară a culorilor cm ar fi roșu, albastru și verde, în vreme ce femeile vor distinge nuanțe castanii, translucide, asemenea lișiței, mov și verde ca mărul. Ochii oamenilor au și acel alb lesne sesizabil, care lipsește celorlalte primate. Acest lucru permite o mișcare mai amplă a ochiului și orientarea privirii, ambele fiind vitale în comunicarea directă dintre oameni. Femeile au albul ochilor mai mare decât al bărbaților, pentru că acea comunicare interpersonală la distanță mică face parte integrantă din legătura pe care o stabilește o femeie; un alb al ochiului mai extins permite detectarea mai multor semnale ce pot fi transmise sau primite, descifrând direcția mișcării ochilor partenerului. Acest tip de comunicare de tip vizual nu e extrem de important pentru alte specii de animale, așa încât ele, nu au aproape deloc albul ochiului, bazându-se mai ales pe limbajul trupului ca principală formă de comunicare.
Oare ele au un ochi în ceafă? Ei bine, nu chiar, dar nici nu suntem foarte departe de realitate. Femeile nu numai că au o mai mare varietate de celule conice la nivelul retinei, dar au și o percepție periferică mai amplă decât cea a bărbaților. Ca apărătoare a cuibului, ea are o construcție a creierului care îi permite să perceapă la nivelul unui unghi de cel puțin 450 pe ambele laterale ale capului, precum și deasupra și sub nivelul nasului. La multe femei, percepția periferică ajunge până la aproape 180˚. Ochiul bărbatului este mai mare, iar creierul îl configurează pentru un tip de privire ca printr-un tunel, la mare distanță ceea ce înseamnă că poate vedea limpede și cu mare acuratețe în față și pe distanțe mai mari, ca și cum ar avea un fel de binoclu.
Femeile au o percepție vizuală periferică mai amplă, în vreme ce bărbații văd mai bine în depărtare.
Ca vânător, bărbatul are nevoie de o vedere care să-i permită să detecteze și să urmărească ținta propusă pe distanțe mari. El și-a dezvoltat o vedere aproape fixă, pentru a nu-i fi distrasă atenția de la țintă, în vreme ce femeia are nevoie de o rază a privirii mai extinsă, spre a urmări orice animal de pradă care s-ar putea strecura în cuibul ei. De aceea bărbații moderni își găsesc cu mare ușurință drumul spre cârciuma cea mai îndepărtată, dar niciodată nu reușesc să dea peste ce caută în frigider, bufete și sertare. În Marea Britanie, în 1997 s-au înregistrat 4.132 de pietoni copii omorâți sau accidentați pe diverse drumuri, dintre care 2 640 băieți și 1 492 fete. În Australia, numărul accidentelor băieților pietoni este dublu față de cel al fetițelor. Băieții își asumă mai multe riscuri atunci când traversează strada și au o mai proastă percepție periferică, ceea ce sporește numărul accidentelor. Percepția vizuală periferică poate fi ameliorată prin mult exercițiu, cum se întâmplă de altfel cu piloții militari. De asemenea, avem dintr-odată o mai bună percepție periferică în momentele în care viața ne este pusă în primejdie. În timpul unei revolte dintr-o închisoare din Perth, Australia (1999), deținuții au luat ostatici mai mulți paznici. Ei au anunțat că dacă nu le sunt satisfăcute revendicările, aceștia vor fi omorâți. Unul dintre paznicii închisorii, Lance Brenen, a declarat că până atunci el avusese „un tip de percepție vizuală; caracteristic masculină” respectiv de „tunel”. Supraviețuind acestui incident, percepția sa vizuală periferică s-a îmbunătățit, ajungând până la aproape 180˚. Din cauza traumatismului suferit în cursul acestor evenimente și a fricii de moarte, creierul lui a extins raza vizuală periferică pentru a detecta mai bine situațiile în care cineva ar vrea să-i sară în spate și să îl ucidă.
De ce ochii femeilor văd atât de multe?
Miliarde de fotoni, ce sunt echivalenți cu 100 megabiți, lovesc retina în fiecare secundă. Creierul nu se poate descurca cu o asemenea cantitate de informație, așa încât o prelucrează, păstrând doar ceea ce este absolut necesar supraviețuirii. De exemplu, de îndată ce creierul înțelege toate culorile de pe cer, selectează doar ceea ce trebuie să vadă – culoarea albastră. Creierul ne îngustează percepția, putându-ne astfel concentra asupra unui singur lucru precis. Dacă, de exemplu, căutăm un ac scăpat pe covor, avem un câmp vizual mai îngust. Creierul bărbaților fiind adaptat pentru vânătoare, percepe un câmp și mai îngust. Creierul femeilor descifrează informațiile pe o zonă periferică mai vastă, pentru că inițial au fost nevoite să-și apere cuibul.
Cazul alunecos al untului care nu e de găsit.
Orice femeie din lume a avut o conversație similară cu un bărbat care se afla chiar în dreptul unuifrigider deschis.
E în frigider. Mă uit si nu-l văd nicăieri. E acolo – l-am pus acum zece minute. Nu – probabil că l-ai pus în altă parte. În mod sigur nu există nici un fel de unt în frigiderul ăsta!
Atunci ea dă buzna în bucătărie, strecoară mâna în frigider si, ca prin farmec, scoate untul. Bărbații fără experiență . cred că este vorba de o șmecherie și își acuză nevestele că ascund mereu tot felul de lucruri prin sertare și dulapuri. Șosetele, pantofii, lenjeria, dulcețurile, untul, cheile de la mașină, portofelele – sunt toate chiar acolo, dar ei pur și simplu nu sunt în stare să le vadă. Femeia, având o percepție periferică mai vastă, reușește să detecteze aproape tot ce este într-un frigider sau într-un dulap fără ca măcar să miște capul. Hormonii săi de estrogen îi permit să identifice cu ușurință obiectele dintr-un sertar, bufet sau dintr-o încăpere și să-și amintească de ele ulterior, datorită unui tipar foarte complex de memorie – de exemplu, unde este untul sau gemul în frigider. Noile studii au mai sugerat că, de fapt, creierul bărbatului caută în frigider cuvântul U-N-T. Dacă acesta nu este vizibil, foarte posibil ca el să nu mai vadă untul. De asta bărbații își mișcă atâta capul, dintr-o parte într-alta, în sus și în jos, încercând să detecteze obiectele „dispărute”. Aceste diferențe de percepție vizuală au o mare importanță și implicații de-a lungul întregii vieți. Statisticile făcute de cei de la asigurările de mașini, de exemplu, arată că femeile sunt mai puțin predispuse la accidente pe laterală într-o intersecție decât bărbați. Mai buna percepție periferică le permite să vadă când se apropie o altă mașină dintr-o parte. În schimb, poate fi ciocnită cu ușurință în spate sau în față, atunci când încearcă o parcare laterală, pentru că este mai puțin dotată din punct de vedere al orientării în spațiu. |