De multe ori vin
la mine să își trateze fobiile - precum fobia de zbor - oameni care în
realitate nu au aceste fobii. Când sunt în avion n-au nicio problemă.
Anxietatea lor precedă evenimentul în sine. Ei își creează această anxietate
printr-un proces mental de schimbare și manipulare a stărilor interioare.
Fobiile sunt urmarea unui episod de tip stimul-răspuns.
Atât teama, cât și fobiile sunt
ușor de tratat; doar că trebuie tratate diferit. Dacă e vorba despre o teamă,
atunci schimbi acea parte a procesului care creează teama. În cazul tracului,
de pildă, se întâmplă adesea ca oamenii să își creeze în minte niște imagini
ale publicului care m-ar speria și pe mine. Într-un astfel de caz nu trebuie
decât să schimbi imaginea cu alta - să o înlocuiești cu imaginea unui public
vesel, de pildă. E mai logic ca persoana respectivă să se gândească la ce vrea
să facă pe scenă în loc să se vadă linșată de creaturi cu capete gigantice și
priviri fixe.
Dacă e vorba despre o fobie, atunci
diluezi intensitatea sentimentului până când o aduci la un nivel la care poți
să înlocuiești fobia cu un sentiment mai util.
Nici anxietățile, nici fobiile
nu sunt tulburări în sensul medical al cuvântului. Ele ne demonstrează cu câtă
ușurință și putere de absorbție învață ființele umane.
Aș vrea să observi cum, în cele
30 de minute cât durează această ședință, atitudinea lui Susan se schimbă. Ea
trece de la credința că ceva e în neregulă cu ea, la constatarea că atacurile
ei de panică sunt un lucru pe care ea singură a învățat să-l facă. La final, nu
fără un sentiment de mândrie, își dă seama că e expertă în ceva ce ar putea să
mă învețe și pe mine să fac.
Abilitatea ei de a genera
atacuri de panică și de a înțelege cum reușește să facă lucrul acesta cu
propria ei minte e exact aceeași abilitate - folosită însă într-un alt mod -
care îi permite să depășească această problemă.
Cei care studiază tehnicile NLP
ar trebui să observe că ședința aceasta de fapt nu ilustrează o terapie
împotriva unei fobii pentru că, în realitate, primul răspuns pe care îl dă
Susan dezvăluie de ce are ea nevoie ca să-și depășească teama:
Richard: OK, Susan. Acum
spune-mi ce ți-ai dori. Eu nu știu. Abia ne-au adus aici și ne-au pus
microfoanele, așa că trebuie să-mi dai tu un indiciu.
Susan: OK. Am probleme cu o
teamă care, uneori, aproape că mă face să nu mai fiu în stare de nimic. Când simt teama asta, fac un fel de
atacuri de panică. Ce mi-aș dori eu e să mă pot distanța...
În cazul lui Susan, distanța
imaginilor e variabila esențială pentru o schimbare de durată care să-i dea
controlul asupra calității propriei vieți.
Teama de figuri autoritare
În cazul despre care vom vorbi în continuare,
clientul, pe nume Michael, e pus într-o situație paradoxală de la bun început.
El vrea să-și depășească problema pe care o are cu figurile autoritare, dar
trebuie să aibă de-a face cu mine; și, ca să fiu cât se poate de sincer, pe
mine nu mă întrece nimeni când e vorba să mă comport autoritar.
La fel ca Susan, Michael are abilitatea de a-și crea frica
înainte ca evenimentul să aibă loc și de a-și păstra intactă o asociere bazată
pe experiențe din trecut - prin ceea ce el numește o „senzație de greață",
în acest context. Când lucrez cu Michael mă folosesc în mod nemijlocit de
talentul lui de a-și crea aceste reacții.
Un alt element decisiv în acest caz, ca de altfel în cazul
tuturor ședințelor cu clienții mei, este umorul. Deși transcrierile acestor
ședințe nu reflectă tonul plin de haz pe care îl folosesc când stau de vorbă cu
ei, tonul acesta a fost dintotdeauna cea mai bună armă la care apelez eu ca
să-i fac pe oameni să râdă de temerile lor. Momentul în care ființele umane
învață să facă haz de problemele lor este momentul în care pot să și facă ceva
în privința acestora!
Întrebuințez orice - de la bancuri până la strâmbături - ca
să reduc intensitatea sentimentelor care îi copleșesc.
În cazul lui Michael, mă folosesc de umor ca să atenuez
impactul imaginilor care îi produc „senzația de greață" și să-l ajut,
astfel, să-și controleze aceste senzații și să înceapă să le valorifice spre
binele lui.
Mi s-a spus adesea că sunt spurcat la gură și că tehnicile
mele sunt din topor, însă eu am constatat că atunci când lucrezi cu oamenii,
cel mai bine funcționează stilul direct. Nu aș fi capabil să-mi critic vreun
client dacă nu aș fi convins că ar putea să aibă parte de o viață mult mai
bună, mai ușoară și mai împlinită.
Clienții nu sunt defecti, asa că nu e cazul să-i tratăm ca
și cum ar fi ceva în neregulă cu ei. Ei funcționează bine-mersi, dar întrebarea
este: sunt si mulțumiți de felul în care funcționează? Așa cum pot să învețe să
aibă probleme, la fel de bine pot să învețe și să reacționeze altfel.
În ședința reprodusă mai jos, Michael demonstrează nu numai
că nu e nimic în neregulă cu el, ci și că se poate autoeduca extrem de ușor
dacă îi arăți o cale de a prelua controlul asupra propriilor lui stări
interioare. |