Dale Carnegie spunea că „succesul înseamnă să obții ceea
ce vrei, iar fericirea înseamnă să vrei ceea ce ai obținut“.
Dar ce anume își doresc oamenii? Ei bine, de cele mai
multe ori, e vorba despre o carieră ascendentă, prieteni de încredere, o
familie iubitoare, un trai decent… și altele asemenea. Desigur, motivele pentru
care un om își dorește ceva anume sunt complet personale, însă metodele prin
care își poate atinge obiectivul sunt general valabile. Iar metodele din cartea
de față au fost testate de peste 15 milioane de cititori de pe cinci
continente, pe parcursul a trei sferturi de secol. Volumul de față a ajuns, cu
timpul, să fie cea mai vândută carte motivațională publicată vreodată.
Sfaturile lui Dale Carnegie vă arată cum să deveniți un
interlocutor agreabil, de ce e bine să faceți complimente dezinteresate, când e
cazul să vă retrageți dintr-o dispută, ce anume trezește dorința de cooperare a
partenerilor, cum să faceți o bună impresie de la prima întâlnire, cât de
important e zâmbetul, prin ce strategii vă puteți autopromova în ochii
celorlalți, în ce fel puteți adresa critici fără să provocați resentimente, de
ce e recomandat să vă admiteți propriile greșeli înainte de a le face reproșuri
altora, cât de adevărat e proverbul care spune că „vorba dulce mult aduce“, cum
să răspundeți la plângerile altora, unde se termină sinceritatea și începe
brutalitatea, de ce nu funcționează pe termen lung strategia de a da ordine,
cum să vă ajutați ajutându-i pe ceilalți — și multe altele.
Carnegie dovedește că, în cele din urmă, ceilalți ne vor
trata exact așa cum îi tratăm. Comportamentul interlocutorilor oglindește
propriul comportament.
Dale Carnegie (pe numele lui real Dale Carnegey) s-a născut
pe 24 noiembrie 1888 la o fermă săracă din Missouri și s-a stins din viață pe 1
noiembrie 1955, la Forest Hills, New York. Este considerat cel mai mare autor
de literatură motivațională al secolului XX.
După absolvirea facultății, vinde cursuri prin
corespondență în Nebraska și obține câteva roluri ca actor la New York, fără
mare succes. În 1912, este angajat de Young Men Christian Association să predea
cursuri pentru adulți și descoperă, accidental, o metodă prin care poate
diminua teama celor care vorbesc în fața unui public numeros. Astfel începe
faimoasa carieră de orator și autor de mare succes a lui Dale Carnegie.
În următorii doi ani, Carnegie își rafinează cursul,
venind în întâmpinarea dorinței americanului mediu de a-și întări încrederea în
sine. Își schimbă numele din Carnegey în Carnegie, ceea ce reprezintă o mișcare
de marketing inspirată. Începe să publice diverse materiale în care-și prezintă
în mod sistematizat ideile; în 1926, acestea vor fi adunate într-o carte despre
vorbirea în public — Public
Speaking: A Practical Course for Business Men.
În 1936, Dale Carnegie publică How To Win Friends and Influence People,
cartea de față, care a înregistrat încă de la publicare un succes răsunător.
De-a lungul anilor, această lucrare, considerată opera de referință a lui
Carnegie, s-a vândut în peste 15 milioane de exemplare. Ea a fost tradusă în
toate limbile de circulație internațională, iar în limba română a apărut la
Curtea Veche pentru prima dată în anul 1997. O altă lucrare de referință,
publicată în 1948, este How
to Stop Worrying and Start Living, apărută în limba română la
Curtea Veche Publishing sub titlul Lasă
grijile, începe să trăiești — o colecție de sfaturi ușor de pus în
aplicare pentru a face față mai bine stresului. Dintre cărțile lui Dale
Carnegie, aceasta a avut cel mai mare succes în Europa.
Pe Dale Carnegie îl regăsim în topul celor mai bine
vânduți autori din toate timpurile. La mai bine de jumătate de veac de la moartea
lui, cărțile sale sunt la fel de solicitate ca în primii ani după lansare.
Eforturile lui Dale Carnegie de răspândire a unor metode
prin care ne putem optimiza relațiile cu semenii și cu lumea au fost continuate
de Fundația Carnegie. Cursurile pe care Carnegie însuși le-a inițiat și predat
sunt frecventate și astăzi de zeci de mii de oameni din întreaga lume,
confirmând actualitatea și utilitatea metodelor scriitorului. Aprofundarea
acestor practici e vitală pentru toți cei care doresc să ocupe posturi
importante în ierarhiile companiilor occidentale. |