Importanţa atenţiei în dezvoltarea umanităţii PUTEM SPUNE CĂ ATENŢIA CONŞTIENTĂ reprezintă un atribut esenţial al omului. În acest sens este foarte dificil să cuantificăm contribuţia atenţiei conştiente la progresul umanităţii, putem doar aprecia că această contribuţie a fost şi este în continuare hotărâtoare şi determinantă, deoarece, în lipsa acestei atenţii, omenirea nu ar fi putut realiza nici una dintre numeroasele descoperiri ştiinţifice, nici una dintre încântătoarele opere de artă, care, toate, ne-au condus din perioada neoliticului până la realizările societăţii moderne. Omul este singurul locuitor al acestei planete care este capabil să exercite un proces de atenţie conştientă şi să o menţină pentru perioade de timp mai scurte sau mai lungi în funcţie de necesitatea sarcinii asumate sau de capacitatea personală de focalizare. Animalele nu pot, cu foarte rare excepţii, manifesta acest tip de atenţie, doar atenţia involuntară este cea care le determină să acţioneze în funcţie de necesităţile fiziologice şi instinctuale ale speciei lor. Iată deci că omul a fost capabil să îşi focalizeze atenţia, mai întâi asupra aspectelor care implicau supravieţuirea, construirea de adăposturi din ce în ce mai eficiente, acumularea de resurse, studierea plantelor şi dezvoltarea de sisteme în măsură să îmbunătăţească agricultura, creşterea animalelor (domesticirea lor) etc. Un aspect important, dar adeseori trecut cu vederea în acest context, este dezvoltarea tradiţiei orale şi rolul jucat aici de procesele atenţiei. Să ne gândim aşadar la cantitatea enormă de informaţie care era memorată în antichitate, înaintea apariţiei scrisului, când tot ceea ce reprezenta cunoaştere era transmis pe cale orală. Iliada lui Homer, Odiseea, Vedele în integralitatea lor au fost transmise iniţial pe cale orală, prin tehnici speciale de memorare şi au supravieţuit testului timpului, ajungând să fie cunoscute şi în zilele noastre. Meritul de necontestat al civilizaţiei indiene a fost şi acela de a face o distincţie clară între scrierile direct revelate (shruti) şi scrierile memorate (smrti), deşi transmisia amândurora s-a bazat exclusiv pe aceeaşi tradiţie orală. Ca să avem doar o mică reprezentare a dimensiunilor acestui proces de memorare, ne putem raporta la Rig Veda, care conţine 1.028 de imnuri, totalizând 10.600 de versuri. Este foarte interesantă afirmaţia care i se atribuie lui Platon: „memorarea a dispărut încă din ziua în care a apărut primul cuvânt scris''. Dar această transmisie orală a cunoaşterii nu a avut ca obiectiv numai perpetuarea informaţiilor, oricât de preţioase pentru umanitate ar fi fost acestea. Transmisia orală determinată de memorarea a mii de versuri, a istoriei redate în cântece şi basme etc, a acţionat şi asupra creierului celor care realizau memorarea, le-a modificat structura psihică, le-a ascuţit indiscutabil inteligenţa într-o mare măsură. Este foarte semnificativ faptul că în prezent accentul este pus aproape în exclusivitate pe gândirea „creativă'' şi foarte puţin pe aspectele legate de memorare. Nici tehnologia nu ne este de ajutor în acest sens, chiar dacă aparenţele ne-ar determina să afirmăm că ne-a uşurat viaţa foarte mult. Dar de multe ori această „uşurare'' nu este neapărat în beneficiul omenirii pe termen mediu sau lung. Ne bazăm exclusiv pe tehnologie pentru orice acţiune care implică memorarea, şi aceasta nu este întotdeauna bine pentru noi, pentru dezvoltarea inteligenţei noastre. Probabil că, în teorie cel puţin, cunoaştem avantajele antrenării memoriei pentru menţinerea creierului într-o stare optimă de funcţionare, oricât de mecanicist ar putea suna această afirmaţie. |