Practica meditatiei
Autor:
Autor:
Swami Shivananda
Editura:
Editura:
Firul Ariadnei
Adevărul este simplu. Adevărul este ATMAN. Nu puteți atinge Adevărul fără discernământ și fără meditație. |
Practica meditației
42.00 37.80 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Lumea este plină de mizerie și suferință. Dacă vreți să scăpați de nenorocirile vieții prezente (SAMSARA), trebuie să practicați meditația; aceasta conduce la revelarea SINELUI, care aduce pacea eternă, suprema fericire. Meditația va pregătește pentru experiență integrală, pentru cunoașterea directă și intuitivă. Ea este fluxul continuu al gândirii către Dumnezeu sau ATMAN. Ea este calea spre Divinitate, drumul regal care duce la regatul lui BRAHMAN. Este scara spirituală care urcă de la pământ la cer, de la eroare la realitate, din tenebre la lumină, de la suferință la bucurie, de la agitație la pacea supremă, de la ignoranță la cunoaștere, de la moarte la nemurire. Adevărul este simplu. Adevărul este ATMAN. Nu puteți atinge Adevărul fără discernământ și fără meditație. |
Cuprins:
ETICA LUI SHIVANANDA ... 5 SERVEȘTE; IUBEȘTE; DĂRUIEȘTE; PURIFICP; MEDITEAZĂ; REALIZEAZĂ ... 5 PREFAȚĂ ... 8 YOGA Șl VINDECAREA PRIN MEDITAȚIE ... 8 INTRODUCERE ... 23 Capitolul I TEORIA CONCENTRĂRII ... 28 Capitolul II PRACTICA CONCENTRĂRII ... 57 Capitolul III TEORIA MEDITAȚIEI ... 73 Capitolul IV PRACTICA MEDITAȚIEI ... 106 Capitolul V TIPURI DE MEDITAȚIE ... 140 Capitolul VI OBSTACOLE FIZICE ÎN MEDITAȚIE ... 172 Capitolul VII OBSTACOLE MENTALE ÎN MEDITAȚIE ... 189 Capitolul VIII CELE MAI MARI OBSTACOLE ÎN MEDITAȚIE ... 219 Capitolul IX EXPERIENȚE ÎN MEDITAȚIE ... 229 APENDICE ... 251 FIINȚE CARE AU AVUT O MARE PUTERE DE CONCENTRARE ... 251 GLOSAR ... 257 |
Fragment:
Forme materiale: concentrati-va cu ochii deschisi asupra unei mingi de ping-pong sau asupra flacarii unei lumanari, asupra unei stele stralucitoare, asupra Soarelui, asupra imaginii lui AUM, asupra Domnului SHIVA, sau asupra formei divine pe care o preferati (ISHTA-DEVATA), sub forma unei imagini asezate in fata voastra. Forme subtile: asezati-va inaintea imaginii zeitatii voastre preferate (ISHTA-DEVATA) si inchideti ochii. Fixati aceasta imagine in punctul situat in mijlocul fruntii (AJNA CHAKRA), sau in mijlocul pieptului (ANAHATA CHAKRA); concentrati-va asupra unuia din centrii energetici (CHAKRA): la baza coloanei vertebrale (MULADHARA), in regiunea inimii (ANAHATA), in mijlocul fruntii (AJNA) sau asupra oricarei alte CHAKRA; concentrati-va asupra atributelor DIVINULUI, spre exemplu Iubirea, Compasiunea sau orice alte idei benefice abstracte. 2. Unde sa te concentrezi? Concentrati-va fara efort in centrul afectiv (ANAHATA CHAKRA) sau in spatiul din mijlocul fruntii (AJNA CHAKRA). Centrul mental de comanda este situat in zona din mijlocul fruntii (AJNA CHAKRA); mentalul poate fi cu usurinta stapanit daca va concentrati in acest centru de forta. BHAKTA-sii (cei care urmeaza calea adorarii) se concentreaza in ANAHATA CHAKRA, iar RAJA YOGHINII in AJNA CHAKRA. Crestetul capului (SAHASRARA) este polul spiritual al fiintei. Unii vedantici se concentreaza asupra acestuia. Exista yoghini care se concentreaza in varful nasului (NASAGRA-DRISHTI). Alegeti-va un punct de concentrare. Fixati-va asupra lui cu tenacitate. Maestrul spiritual (GURU) va va sugera un punct de concentrare, daca doriti acest lucru. 3. Privire frontala si privire nazala BHRU-MADHYA-DRISHTI consta in a fixa privirea in mijlocul fruntii. Asezati-va in ''pozitialotusului'' (PADMASANA) sau in ''postura diamantului'' (VAJRASANA) in camera voastra de meditatie si exersati foarte linistit aceasta tehnica timp de o jumatate de ora. Nu trebuie sa apara in timpul acestui exercitiu nici cea mai mica tensiune (acest aspect fiind foarte important). Aceasta tehnica yoghina indeparteaza VIKSHEPA, adica orice oscilatie a mentalului si dezvolta puterea de concentrare. Domnul KRISHNA prescrie aceasta practica in BHAGAVAD-GITA (v.27): ''dupa ce a realizat abstragerea simturilor de la obiectele exterioare privirea este fixata in mijlocul fruntii''. Aceasta este cunoscuta sub numele de ''privire frontala'', pentru ca ochii sunt indreptati catre osul frontal. Puteti singuri sa alegeti, intre aceasta privire si ''privirea nazala''. ''Privirea nazala'' se numeste NASAGRA-DRISHTI. Privirea este fixata pe varful nasului. Domnul KRISHNA o prescrie in BHAGAVAD- GITA (VI.13): ''privirea este fixata pe varful nasului, fara sa vezi nimic imprejur''. Acest exercitiu intareste mentalul si dezvolta puterea de concentrare. Un yoghin care urmeaza ''YOGA REGALA'' (RAJA YOGA) se concentreaza asupra lui AJNA CHAKRA care este centrul mental de comanda al fiintei. Puteti cu usurinta sa va stapaniti mentalul concentrandu-va in acest centru de forta. Veti percepe prin intermediul celui de-al treilea ochi (AJNA CHAKRA) diferite culori subtile. Cel care vrea sa se concentreze asupra macrocosmosului (VIRAT) si cel care doreste sa ajute lumea, ar trebui sa se concentreze in acest centru de forta. Un BHAKTA (adorator mistic) se concentreaza in ANAHATA CHAKRA, centrul afectiv al fiintei. Cel care se concentreaza in ANAHATA CHAKRA obtine o mare fericire (ANANDA). Unii yoghini fac o mare greseala: neglijeaza centrii de forta (CHAKRA) inferiori si se focalizeaza numai asupra lui AJNA CHAKRA. Dupa parerea lor, daca este dinamizata si activata AJNA CHAKRA, toti centrii de forta (CHAKRA) inferiori sunt dinamizati si energizati automat. Nu este asa, chiar daca AJNA CHAKRA controleaza primii cinci centri de forta. De aceea este bine sa se energizeze si sa se armonizeze fiecare centru de forta in parte. Daca va concentrati asupra lui... 5. Asezati-va in postura preferata, cu capul, ceafa si trunchiul foarte drepte, fara sa va aplecati nici inainte, nici inapoi. 6. Inchideti ochii si concentrati-va in spatiul din mijlocul fruntii (AJNA CHAKRA). 7. Nu luptati niciodata cu mentalul; nu faceti nici un efort in concentrare. Destindeti-va muschii, nervii si creierul. Ganditi-va cu calm la Divinitatea pe care o adorati (ISHTA); repetati incet MANTRA primita de la GURU (cu iubire si percepandu-i intreaga incarcatura energetica). Eliminati agitatia mentalului; faceti gandurile voastre sa taca. 8. Sa nu faceti nici un efort violent pentru a va stapani mentalul; dimpotriva, mai curand lasati-l sa rataceasca putin, ceea ce-i va slabi forta. Initial va profita pentru a se invarti ca o maimuta dezlantuita, apoi se va potoli progresiv si va veni sa se supuna ordinelor voastre. Aceasta poate lua un anumit timp, dar daca procedati astfel de fiecare data, timpul necesar pentru a-l linisti se va diminua. 9. Sa aveti intotdeauna gandirea focalizata, fie concret asupra imaginii divinitatii adorate (ISHTA DEVATA) sau asupra unei MANTRA, fie abstract asupra ideii de infinit sau asupra SINELUI ETERN. Aceasta va distruge gandurile inferioare si va va conduce la realizarea unei meditatii desavarsite. Astfel, conform principiului rezonantei, mentalul va rezona numai cu energii sublime, spirituale. 10. Urmariti permanent sa retrageti mentalul de la obiectele iluzorii ale manifestarii. De fiecare data cand se indeparteaza de telul lui adevarat, reorientati-l in directia buna. Acest gen de lupta poate dura luni de zile sau chiar ani. 11. Daca meditati asupra unei fiinte realizate spiritual, asezati-va imaginea Ei in fata. Priviti-o fix, fara sa clipiti, uitandu-va mai intai la picioarele Sale, apoi la fata Sa si la toate detaliile vestimentatiei Sale, facand aceasta timp de o jumatate de ora. Daca va simtiti obosit priviti-i fix fata; procedati in acest mod timp de trei luni. 12. Dupa ce ati mai evoluat, inchideti ochii si refaceti mental aceasta imagine, dirijand mentalul asupra diferitelor detalii. 13. Puteti asocia in cursul meditatiei atributele divine, de exemplu atotputernic, atotstiutor, perfect etc. 14. Daca in mental patrund ganduri rele, nu folositi forta vointei pentru a le indeparta; nu va fi decat o pierdere de energie, un motiv de oboseala. Cu cat faceti eforturi mai mari, cu atat mai mult aceste ganduri rele vor persista, cu atat mai rapid vor reveni, cu o putere crescanda. Ramaneti indiferent, pastrati-va calmul si ele vor pieri curand. Inlocuiti-le cu ganduri bune opuse. Ganditi-va cu putere la Dumnezeu si rugati-va. 15. Nu pierdeti nici o zi de meditatie; fiti punctual si metodic. Hraniti-va cu alimente SATTVA; fructele, lactatele, cerealele va vor ajuta in realizarea concentrarii mentalului. Abandonati carnea, pestele, tutunul, alcoolul, mancarurile TAMAS si RAJAS. 16. Stropiti-va fata cu apa rece pentru a alunga somnolenta: stati un sfert de ora in picioare. Executati ''postura stand pe cap'' (SHIRSHASANA) sau ''postura paunului'' (MAYURASANA). Faceti putina PRANAYAMA. Nu mancati seara decat fructe si lapte. Aceste metode va permit sa combateti somnolenta. 17. Fiti precaut in alegerea prietenilor vostri. Renuntati la conversatii inutile, vorbiti putin. Practicati regula tacerii complete (MAUNA) doua ore pe zi. Nu va amestecati cu oameni inferiori. Cititi carti sacre, care inspira ganduri bune. Cautati sa stati in apropierea oamenilor sfinti (SATSANGA); aceste preocupari va vor fi de un ajutor pretios in meditatie. 18. Nu miscati corpul; trebuie sa fie ferm ca o stanca. Respirati usor. Nu va scarpinati oricand. Pastrati atitudinea corecta a mentalului invatata de la GURU. 19. Daca mentalul va este obosit nu va concentrati; relaxati-l putin. 20. Daca o idee va preocupa in mod preponderent mentalul, ea ia o forma efectiva, fizica sau mentala. Dar atunci cand veti... 2. Barfa Barfa este un obicei nociv si injositor al oamenilor meschini. Aceasta trista boala a devenit cronica in ''inima stramta'' a persoanelor rauvoitoare. Este un impuls al naturii grosiere (TAMAS VRITTI), un obicei rau care alimenteaza jocul (LILA) acestei lumi. Este cel mai eficace instrument al iluziei (MAYA) pentru a raspandi ingrijorarea in univers. Daca vedeti patru persoane stand de vorba impreuna, sunt mari sanse ca ei sa barfeasca. Daca observati patru ''yoghini'' vorbind intre ei, aceasta sansa creste, pentru ca un adevarat yoghin, adancit in contemplatia sa, este totdeauna singur. Barfa este generata de egoism si ignoranta. Barfitorul face tot ce poate pentru a cobori si a distruge prin dispret, calomnie, defaimare, pe cel care evolueaza si are rezultate deosebite in activitatea lui. Barfitorului ii place sa faca rau; aceasta este adevarata sa natura. Barfitorii sunt o amenintare constanta pentru societate; ei sunt mai rai decat toti criminalii si ar trebui sa fie pedepsiti foarte aspru. Duplicitatea, perversitatea, spiritul de sicana, subterfugiile, vicleniile, artificiile, constituie cortegiul barfei. Un barfitor nu poate avea mentalul calm si focalizat; el isi petrece timpul cu planuri si combinatii negative. Orice aspirant trebuie sa se debaraseze de acest viciu funest. Yoghinul care nu a eliminat gelozia, clevetirea, ura, orgoliul, egoismul poate declara oricat: ''Meditez sase ore pe zi''; va fi pura prostie, fiindca nu poate sa aiba o stare meditativa nici un minut, daca nu alunga aceste impulsuri (VRITTI) rele si nu-si purifica mentalul prin LAYA YOGA si KARMA YOGA. 3. Pesimismul Unii neofiti resimt o stare de deprimare in cursul meditatiilor, care este efectul eliminarii vechilor impregnari subconstiente (SAMSKARA) si a rezonantei cu entitatile astrale negative. Trebuie sa eliminati cauza. Nu permiteti gandurilor pesimiste sa va cuprinda; faceti plimbari in aer liber, fiti veseli, rostiti cu voce tare silaba AUM. Mergeti de-a lungul unei ape sau pe malul marii, ascultati muzica spirituala, generati idei optimiste, radeti cat mai mult, faceti PRANAYAMA, beti sucuri de fructe, cititi carti spirituale. Cand starea depresiva apare si va tulbura, mentalul vostru este agitat, organele simturilor (INDRIYA) va perturba; vechile amintiri subconstiente (VASANA) vin la suprafata mentalului pentru a va sacai. Fiti intreprinzatori; ramaneti fermi ca un diamant si faceti fata acestor incercari trecatoare. Pastrati-va calmul si nu va speriati de aceste obstacole. Mariti timpul pentru LAYA si pentru meditatie. Intariti-va detasarea, renuntarea (VAIRAGYA) si discriminarea. Dupa ce ati indepartat aceste griji, veti fi stralucitori. Veti constata uluitoare schimbari in modul vostru de a actiona, de a vorbi si de a gandi. 4. Îndoiala Datorita lipsei de credinta, care este un obstacol periculos pe drumul spiritual, unii aspiranti se intreaba daca Dumnezeu exista sau nu, daca vor ajunge sau nu la Realizarea Divina, daca aceste practici sunt bune sau rele. Cand aceste indoieli cresc, aspirantul incepe sa involueze. MAYA este foarte puternica; ea este de asemenea foarte misterioasa si ii rataceste pe oameni cu ajutorul indoielii si uitarii. Mentalul este MAYA; el este cel care pacaleste semanand indoiala si astfel yoghinul abandoneaza total SADHANA sa. Daca vrea sa depaseasca aceste indoieli trebuie sa recurga imediat la compania oamenilor foarte evoluati (MAHATMA) si sa ramana catva timp sub influenta radiatiilor lor spirituale. Ar trebui sa va lamuriti aceste indoieli conversand cu ei. Unii incep practica spirituala ca sa obtina tot felul de puteri paranormale in cel mai scurt timp isi imagineaza ca energia spirituala (KUNDALINI), care ''doarme'' la baza coloanei vertebrale, se va trezi in sase luni si ca vor obtine numeroase puteri paranormale, cum ar fi clarvederea, clarauzul, levitatia etc. Daca ele nu apar sunt atat de dezamagiti, incat intrerup complet practica spirituala. Este cea mai mare greseala. Mentalul contine impuritati de tot felul si purificarea lui ia un anumit timp, ca si aptitudinea de a te fixa asupra unui singur punct. Concentrarea perfecta cere o practica care ar trebui... Dedublarea astrala In timpul meditatiei corpul astral nu se mai identifica cu corpul fizic si cu ajutorul lui putem patrunde intr-o alta dimensiune (univers paralel), unde se produc trairi, fenomene, manifestari si experiente astrale. Aceasta lume astrala contine planete, sori, constelatii astrale care sunt locuite de fiinte astrale cu diferite frecvente de vibratie. Prin schimbarea frecventei de vibratie puteti calatori la vointa prin orice zona a planului astral. Nu trebuie sa va fie teama, dar trebuie sa fiti suficient de puri pentru a rezona numai cu energiile benefice din dimensiunea astrala. Planul astral are mai multe nivele, incepand de la reflexia astrala a planului fizic si mergand pana la ultimul nivel, unde yoghinul poate realiza unirea deplina cu DIVINUL, fuzionand cu Lumina Absoluta. In planul astral, pe un anumit nivel, yoghinul poate sa intalneasca anumite spirite ale naturii cum sunt Ielele, Salamandrele. Ondinele etc. Pentru a calatori in planul astral fara pericol, fiinta umana trebuie sa-si amplifice calitatile divine: lipsa fricii, puritatea inimii, statornicia in cunoasterea Absolutului Divin, constanta in angrenarea pe calea spirituala, bunavointa, controlul simturilor, continenta sexuala (care implica transmutarea potentialului creator sexual si sublimarea energiilor rezultante in forme superioare de energie), studiul atent al scrierilor sacre, asceza, dreptatea, nonviolenta, lipsa maniei, abnegatia, calmul, compasiunea pentru toate fiintele, blandetea, modestia, lipsa agitatiei, fermitatea, iertarea, rabdarea, bunul simt, absenta invidiei si a orgoliului. Reflexele SINELUI Prin intermediul experientelor pe care le traieste, uneori agreabile, alteori penibile, omul aduna intelepciune, pe care o pune in actiune prin facultatile lui morale si mentale. Asa cum un contabil (care determina soldul anului precedent), cand incepe anul curent nu raporteaza toate operatiile anterioare ci numai soldurile, in mod asemanator spiritul transmite in noul sau organ cerebral doar concluziile la care a ajuns, fara a prelua toate gandurile succesive ale acelei vieti. Este soldul care trece in noua viata. Mentalul care se ridica si recade odata cu mareea dorintei, isi imagineaza ca fiind real acest univers iluzoriu, din cauza ignorantei lui; dar imediat ce realizeaza adevarata natura a acestei lumi, se va recunoaste ca fiind el insusi BRAHMAN. Persoane diferite traiesc experiente diferite. in aceasta privinta nu poate exista uniformitate; totul depinde de temperament de genul de SADHANA, de locul de concentrare si de diferiti alti factori. Unii vor auzi sunete melodioase, altii vor vedea lumini, altii vor simti fericirea spirituala (ANANDA). Daca faceti vreo greseala in SADHANA, cereti imediat sfatul ghidului vostru spiritual. Daca sanatatea voastra este buna, daca sunteti vesel, fericit si puternic, daca sunteti calm si impacat, daca gasiti fericire in meditatie si daca forta vointei voastre creste, inseamna ca sunteti pe calea cea buna. Lumina Divina patrunde in orice loc. Aspirantul o percepe ca pe o raza de soare care patrunde intr-o camera intunecata. Este ca un fulger. Aceasta brusca iluminare transcende atat sunetele cat si cuvintele. Aspirantul se afla sub farmecul extazului si al emotiei sacre, in urma carora ramane infiorat, ca si ARJUNA, atunci cand a avut viziunea formei universale (VISHVARUPA) a Domnului KRISHNA. Atat de stralucitoare este Lumina Divina, incat adeptul ramane mut de uimire. In timpul meditatiei veti constientiza reflexii ale SINELUI in ANAHATA CHAKRA (JIVATMA) ceea ce nu trebuie sa va provoace teama. Nu abandonati SADHANA. Urmati-va perseverent drumul, plini de zel. Voalurile iluziei vor cadea unul dupa altul. |
Caracteristici:
Numărul de pagini
Numărul de pagini
288
Formatul în cm. (l x L x g)
Formatul în cm. (l x L x g)
13 x 20
Traducerea
Traducerea
Viorel Roșu
Ediția
Ediția
2004
Publicat online
2023-10-24
Stoc
Stoc
Stoc 0
Preț
Preț
42.00
RON
Discount
Discount
10%
Preț final
Preț final
37.80 RON
I.S.B.N.
I.S.B.N.
978-973-8682-90-0