Întoarcerea fiului Risipitor
(Duminica
a 34-a după Rusalii. Luca XV, 11-32)
• Pr. Conf. Univ. Dr. Constantin Necula
Trebuie
să recunosc că scriu aceste rânduri, comentariu la Evanghelia din Duminica a
34-a după Rusalii, numită și a Fiului Risipitor, purtându-l în minte și suflet
pe tatăl lui Marian Cozma, poate cea mai impresionantă icoană paternă de după
1989.
Străbătând România
cu băiatul său ucis pe brațe, înlăcrimat, dar extrem de demn – cum de foarte
multă vreme nu am văzut chip –, tatăl acesta pământesc m-a dus cu gândul la
durerea Tatălui Ceresc la momentul Crucii de pe Golgota. Ș;i dacă atât de
impresionantă este durerea unui tată la moartea tâlhărească a fiului său
pământesc, cum ar trebui să înregistreze sufletul nostru lacrima Tatălui la
răstignirea Fiului Său Ceresc între tâlhari!
Textul evanghelic,
Luca 15.11-32, este cunoscut. Un tată având doi fii este somat de unul dintre
ei, mezinul, să-i dea jumătate din avere. Pleacă. Împrăștie averea tatălui sau.
Sărăcit de vicii, împrăștiat în prietenii dubioase și hoațe de suflet, tânărul
ne apare ca pierdut. După gândirea omenească ar fi fost categorisit drept
nemernic și pierdut, vrednic de moarte. Dintr-un astfel de om agonic Dumnezeu
face model de întoarcere. Ajuns între porci, care aparțineau unui locuitor al
țării celei îndepărtate (unii exegeți patristici văd aici pe diavol), copilul
cu aere de tânăr autonom nu mai reușește să țină decât un obicei al casei
paterne: postul. Căci omul nu mănâncă din carnea de porc, pe care o are la
îndemână, ci, fidel unei ultime rămășițe de conștiință de acasă, preferă
roșcovele. Din foame se naște gândul la casă, la belșugul pe care-l părăsise.
La tatăl, care are intuiția că-l așteaptă. Ș;i revine, acolo unde tatăl îl
aștepta. Ș;i tatăl, căruia i se risipise fiul, nu se risipește în cuvintele
vreunei certe ieftine. Întoarcerea fiului i se pare răsplată cea mai de preț
pentru așteptarea sa. Merită oare, dinaintea bucuriei tatălui, să mai amintim
de reacția ofuscată a fratelui mai mare, cumințelul de serviciu?
Trebuie să subliniem un lucru, miez de exegeză.
După legea iudaică a acelei vremi, și a bunului simț de astăzi, un copil nu
putea deveni stăpân pe averea tatălui său decât după moartea aceluia. Deci,
atunci când copilul său îi cere tatălui averea, îi semnează, de fapt, certificatul
de deces. Îl declară mort.
Mântuitorul știa bine acest amănunt. Le dovedește evreilor și, implicit, și
nouă că, cerând mereu de la Dumnezeu ce li se cuvine, ca niște fii legali ai
Lui, Îl ucid pe Dumnezeu. Ca niște copii necopți, cu ifose de autonomie, cu
neîngăduite orgolii, ca unii care n-au lucrat nimic pentru a împrăștia munca
Tatălui. Cum noi înșine atunci când credem că ni se cuvine câte ceva din cele
promise de Dumnezeu pentru viața veșnică, aici pe pământ, când credem că putem
să beneficiem de un „bonus“ pentru aceea că ne numim creștini, ne facem
asemănători în inconștiență cu fiul cel risipitor. Ș;i de cele mai multe ori
Mântuitorul de îngăduie împrăștierea o face cu nădejdea, dumnezeiască,
întoarcerii noastre spre Tatăl, Care nu doar că ne așteaptă, ci este Însăși
Așteptarea.
Ceea ce trebuie să
remarcăm este demnitatea tatălui. Deloc sprijinit de fiul rămas, nu uită că
este tată amândurora. Cum Dumnezeu nu poate uita că este Tată pentru toți, buni
și răi, împrăștiați sau cuminți, citiți ori analfabeți. El Este Dumnezeu! Cu
noi, ca un Tată. Cu noi, cu toți. De la înălțimea demnității Sale paternale ne
îngăduie tuturor să-i fim fii ai Săi. De aceea reacționăm – sau așa ar trebui
să fie – ca o familie. O familie în care tuturor ne pasă. Unii de alții, nu ca
să ne cartim, nu ca să ne bârfim, nu ca să inventăm conflicte. Ci pentru ca să
nu ne simțim niciodată în vreo țară prea îndepărtată de Tatăl, unde nu toți am
avea conștiința de a nu mânca din porci. Postirea este un început. Este un exercițiu.
Este o constanță în viața aceluia care crede în Dumnezeu. Uneori postim de
alimente, alteori de sentimente, alteori postim de grimasele prin care credem
că zâmbim lumii. Hristos ne cere, ca unul Care nu-i Frate cârcotaș, să
redescoperim de unde venim, Cui aparținem, ce vocații împlinim. Ș;i să ni le
respectăm. Ale noastre și între noi.
Ultimul drum
De aceea spuneam
că, independent de exegeza textului scripturistic, dar în legătură de viață cu
el, icoana lui Petre Cozma purtându-și fiul ucis pe calea spre casă inspiră la
redescoperirea demnității tatălui român. Nu, nu cred că e cazul să exagerăm
spunând că ne-a revenit în țară un erou, un martir, un înger al semicercului
(de departe cea mai aiurită textualizare, omul neajungând niciodată înger iar
semicercul fiind mai mult un simbol al nedesăvârșirii decât al unei veșnicii
luminoase). Momentul acesta nu îngăduie clișee. Un om care-și poartă pe brațe
flăcăul e mai presus de orice. Este esența bărbăției pe care ne-o cere Dumnezeu
pentru a fi mărturisitorii Lui. A curajului la limita imposibilului.
Aproape cu adâncimea unui profet, tata Petre spunea la Nădlac, la intrarea în
Țară: „Nu vă mai lăsați copiii să plece din țară…!“. O, cum mai seamănă tații
cu Tatăl ceresc. Aceeași grijă, același nesomn, aceeași încordare grea de teama
ca pruncul, chiar ajuns bărbat, să nu pățească ceva. Tânguindu-și viețile,
femeile au obiceiul a spune: „Of, of, numai mamă să nu fii!“. Uneori așa este.
Dar ce înseamnă să fii tată, adevărat, numai Dumnezeu știe!! |