Compasiunea infinită
Maestru și ucenică își unesc vocile într-o carte-reper pentru oricine vrea să înțeleagă budismul în secolul XXI. Concepte-cheie, texte fundamentale, metode de meditație, ritualuri de consacrare, mantre, figuri istorice dimpreună cu gândirea lor – toate sunt orientate spre punctul de convergență care constituie totodată esențialul acestei filozofii: compasiunea infinită. |
Stocurile se epuizează rapid, rezervă acest produs și hai la
librăria Adevăr Divin din Brașov, Str. Zizinului, nr. 48, pentru a-l prelua personal.
(Unele produse pot avea discount suplimentar în librărie.)
Vei fi contactat(ă) telefonic de un reprezentant divin.ro pentru confirmarea disponibilității, în intervalul Luni-Vineri orele 9:00 - 17:00, deci te rugăm să introduci un număr de telefon corect și actual.
Detalii:
Compasiunea infinită, un nou volum care poartă semnătura lui Dalai Lama, descrie calea pe care s-o urmăm spre deschiderea inimii către ceilalți și generarea compasiunii, bucuriei și tăriei necesare pentru ca viața noastră să capete sens, aducându-le în același timp beneficii tuturor ființelor. Dacă privim cu atenție ceea ce ne înconjoară, devine evident că asupra noastră s-a revărsat o mare bunăvoință, pe care dorim, în mod natural, să o răsplătim. Putem începe prin cultivarea unei atitudini pozitive față de ceilalți, prin contemplarea iubirii nemăsurate, compasiunii, bucuriei empatice și intenției altruiste de a ajuta la eliberarea de suferință a lumii din jur. Vom învăța din paginile acestei cărți să contestăm logica iluzorie a atitudinii egocentrice, care duce la nefericire, și să o înlocuim cu o perspectivă realistă, care ne ajută să rămânem echilibrați, indiferent dacă avem parte de fericire sau de suferință. Urmarea? Vom influența toate circumstanțele astfel încât să devină favorabile căii spre trezire. |
Cuprins:
Prefață ... 13
Abrevieri ... 21 1. CELE PATRU NEMÃSURATE ... 29 Cele patru virtuți nemăsurate în tradiția Păli ... 30 2. INTENȚIA ALTRUISTÃ A BODHICITTEI ... 93 Vehiculul Fundamental și Mahayana ... 95
Scopul suprem al practicii Dharma ... 97
Ce este bodhicitta? ... 100 3. CUM SÃ CULTIVÃM BODHICITTA: CELE ȘAPTE INSTRUCȚIUNI CAUZÃ-EFECT ... 127 Cele șapte instrucțiuni cauză-efect ... 128
Antrenarea minții pentru a se concentra asupra stării de bine a altora ... 131 4. EGALIZAREA CU CEILALȚI ȘI PUNEREA ÎN LOCUL LOR ... 185 Egalizarea dintre sine și ceilalți ... 186
Dezavantaj ele egocentrismului ... 195
Beneficiile prețuirii celorlalți ... 201
Punerea în locul celorlalți ... 205
Folosirea invidiei, a competiției și a aroganței în cadrul schimbului ... 211 5. CUM DEVII UN BODHISATTVA ... 229 Atitudinea egoistă și ignoranța egocentrică ... 229
Egoismul și încrederea în sine ... 233
Întregirea perspectivei cu bodhicitta ... 235
Cine poate genera bodhicitta? ... 239
Linii de transmitere certe si incerte a învățăturilor budiste ... 240 6. OMAGIU COMPASIUNII INFINITE ... 259 Compasiunea este la originea bunătății ... 261 Cele trei cauze principale ale unui bodhisattva ... 265 Compasiunea care observă ființele simțitoare ... 274 Compasiunea care observă fenomenele ... 283 Compasiunea care observă ceea ce e de neînțeles ... 288 Combinarea înțelepciunii cu compasiunea ... 298 7. BODHICITTA DE ASPIRAȚIE ȘI BODHICITTA ACTIVÃ ... 307 Identificarea bodhicittei de aspirație și a celei active ... 307 8. IUBIREA, COMPASIUNEA ȘI BODHICITTA ÎN BUDISMUL CHINEZESC ... 351 Iubirea și compasiunea - condiții prealabile pentru bodhicitta ... 351 9. BODHICITTA ȘI BODHISATTVA ÎN TRADIȚIA PALI ... 415 Compasiunea ... 416 10. ANTRENAMENTUL MINȚII ... 445 Integrarea adversității în cale ... 448
Sfaturi detaliate pentru situațiile dificile ... 455
O practică de o viață ... 461 Note ... 493 |
Fragment:
Este minunat, venerabile domn, este extraordinar modul în care Cel Binecuvântat îi îmblânzește pe cei neîmblânziți, aduce pace celor neîmpăcați și îi conduce către nibbana pe cei care nu au atins nibbana. Venerabile domn, noi nu am reușit să-l îmblânzim folosind forța si armele, totuși, Cel Binecuvântat l-a îmblânzit fără să folosească forța sau armele. Iubirea este eficientă și pentru a domoli tulburările provocate de spirite, de energiile negative și de amenințările celorlalți oameni. Buddha le-a predat discipolilor săi faimoasa Sutta despre iubire, pentru că meditația lor era perturbată de spirite potrivnice. Spiritele au fost îmblânzite de călugări prin cultivarea iubirii față de toate ființele, iar tulburarea provocată de ele a încetat. Când Devadatta a lăsat liber un elefant sălbatic în speranța că acesta îl va călca în picioare pe Buddha, meditația lui Buddha asupra iubirii a îmblânzit elefantul, care, în schimb, s-a înclinat în fața lui. Mireana Samavati a fost protejată de violența soțului său gelos prin meditația asupra iubirii. Buddha i-a învățat pe călugări să mediteze și asupra iubirii pentru șerpi, scorpioni, miriapode, păianjeni, șopârle și rozătoare și să vorbească despre însușirile extraordinare ale Celor Trei Giuvaiere pentru a se proteja de mușcătura acestor creaturi. Cultivarea iubirii nu se poate realiza în situațiile periculoase din cauza fricii sau furiei, aceste emoții fiind opusul iubirii. E mai indicat să înțelegem suferința ființelor care ne provoacă aceste sentimente și să le dorim binele; astfel cultivăm iubirea și compasiunea pentru ele. Iubirea, mai ales în starea de dhyana, ne protejează de perturbările venite din exterior și interior. Mai mult decât atât, eliberarea minții prin iubire îi stimulează pe practicanți să vină în ajutorul altora de fiecare dată când se ivește ocazia. Atunci când îi ajutăm pe alții, este important să nu încălcăm legămintele pe care le-am făcut. Meditația asupra iubirii diminuează perturbările și sporește șansele apariției împrejurărilor favorabile, astfel încât meditațiile pe alte teme se vor desfășura de la sine. De exemplu, o practicantă generează iubire pentru membrii comunității Dharma în care locuiește, iar acest lucru are ca rezultat conviețuirea armonioasă a acestora. Apoi ea meditează asupra iubirii pentru zeitățile locale, care îi răspund acordându-i protecția lor. Ea continuă prin cultivarea iubirii pentru binefăcătorul ei, care, simțindu-i preocuparea sinceră, dorește să-i pună la dispoziție toate cele trebuincioase pentru a continua practica Dharmei. Iubirea ei se extinde către toate ființele conștiente din zonă, ceea ce favorizează stabilirea unor relații bune cu acestea; astfel, ele nu simt răutate față de ea, nu îi creează dificultăți și nu o împiedică în practica Dharma. În Thailanda zilelor noastre, unii discipoli menționează puterea iubirii mentorilor lor spirituali printre factorii care creează condițiile favorabile pentru a medita în acele mănăstiri. Cultivarea iubirii ajută la cele trei tipuri de abandonare a impurităților: renunțarea temporară, renunțarea prin suprimare și renunțarea definitivă. Cultivarea iubirii pentru alții poate fi folosită ca antidot pentru ură, resentimente, ranchiună și alte sentimente dușmănoase și duce la o renunțare temporară sau renunțare prin substituirea cu contrariul. De exemplu, atunci când ne înfuriem pentru că cineva ne critică sau simțim ranchiună când ne amintim o întâmplare neplăcută din trecut, putem să cultivăm un sentiment de iubire în locul emoției pe care o simțim și care ne tulbură. Aceasta duce la dispariția temporară a suferinței. 3. Nu este corect să vindecăm suferința unor pacienți și pe a altora nu. Chiar dacă fiecare dintre ei suferă de o boală diferită, toți își doresc în aceeași măsură să fie eliberați de suferință. De aceea ar trebui să ne străduim să eradicăm suferința tuturor în mod egal, fără să îi neglijăm pe ceilalți și să ne îngrijim numai de noi. B. Cele trei argumente din perspectiva concentrării
asupra atitudinilor noastre față de ceilalți.
1. Toate ființele și-au arătat bunătatea fată de noi în
trecut, sunt bune cu noi în prezent și vor fi și în viitor. Toate bunurile
folosite pentru a ne susține viața - mâncare, îmbrăcăminte, adăpost și
medicamente - și toate plăcerile noastre au fost produse și ne-au fost oferite
de alții. Tot ceea ce folosim a fost făcut de alții. Până și corpul nostru a
fost creat de alții. Toate cunoștințele și abilitățile pe care le avem le-am
dobândit pentru că alții ne-au învățat și ne-au încurajat. Văzând această
bunătate nemăsurată pe care am primit-o de la toate ființele simțitoare din
timpuri imemoriale, ar trebui să le ajutăm și noi la rândul nostru în egală
măsură, fără să le abandonăm. 2. Eu și ceilalți suntem egali din perspectiva
adevărului suprem. Aceste raționamente analizează dacă există într-adevăr un
sine cu existentă inerentă și ceilalți. În caz contrar, nu are niciun sens să
ne atașăm de aceste etichete și să considerăm că merităm să fim mai fericiți
decât ceilalți. |