Ipoteza fericirii
Armonia dintre știința modernă și vechea înțelepciune
Ipoteza fericirii este o carte despre cum ne putem găsi un sens în viață asimilând sfaturile vechii înțelepciuni și adoptând descoperirile psihologiei moderne. |
45.00 39.60 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Haidt pune în discuție unele dintre concepțiile populare despre originea fericirii, despre rolul reciprocității și despre contribuția rațiunii la luarea deciziilor. Aflăm astfel de ce, de multe ori, virtutea nu își este propria răsplată, de ce extrovertiții sunt de fapt mai fericiți decât introvertiții și de ce gândirea conștientă nu e atât de importantă cum ne-ar plăcea să credem. Inspirându-se atât din filozofie, cât și din știință, Ipoteza fericirii ne arată cum am putea deveni mai buni, mai echilibrați și mai fericiți. „Fericirea nu e ceva ce putem găsi, obține sau
atinge în mod direct. Trebuie să ne asigurăm condițiile potrivite și apoi să
așteptăm. Unele dintre acele condiții țin de noi înșine, precum coerența dintre
părțile și nivelurile personalității noastre. Alte condiții presupun o relație
cu lucruri care se află în afara noastră: așa cum plantele au nevoie de soare,
de apă și de pământ fertil pentru a crește, oamenii au nevoie de iubire, de
muncă și de o legătură cu ceva mai mare decât ei înșiși. Merită să luptăm
pentru a dezvolta relațiile potrivite dintre noi și ceilalți, dintre noi și
munca pe care o facem și dintre noi și ceva mai mare decât persoana noastră.
Dacă reușim să creăm aceste relații, scopul și sensul vor începe să se facă
simțite.“ — JONATHAN HAIDT „O carte captivantă... ce împletește într-un mod
strălucit vechea înțelepciune cu psihologia modernă.“ — The Times „Din punct de vedere intelectual, Ipoteza fericirii este poate cea mai substanțială carte produsă de mișcarea psihologiei pozitive.“ — Nature „Ipoteza fericirii... are mai multe de spus despre
plăcerile, pericolele și adevărurile existenței decât orice altă carte pe care
am citit-o în ultima vreme.“ — San Francisco Bay Guardian |
Cuprins:
Introducere: Prea multă înțelepciune ... 9 1. Sinele divizat ... 15 2. Cum ne răzgândim ... 43 3. Reciprocitate cu vârf și îndesat ... 72 4. Greșelile altora ...90 5. Căutarea fericirii ... 118 6. Iubirea și atașamentele ...151 7. Foloasele adversității ...187 8. Fericirea virtuții ...213 9. Divinitate cu sau fără Dumnezeu ... 246 10. Originea fericirii ... 285 11. Concluzie: Despre echilibru ... 318 Mulțumiri... 321 Note ... 323 Bibliografie ... 343 Indice ... 373 |
Fragment:
SINELE DIVIZAT Căci firea pământească poftește
împotriva Duhului, și Duhul, împotriva firii pământești; sunt lucruri
potrivnice unele altora, așa că nu puteți face tot ce voiți. — Apostolul Pavel,
Galateni 5:171 Dacă te mână pasiunea, lasă Rațiunea să țină hățurile — Benjamin
Franklin2 Prima oară când am suit pe cal a fost în 1991, în Parcul Național
Great Smoky, din Carolina de Nord. Mai călărisem în copilărie, și un adolescent
ținea calul de o funie scurtă, dar asta era pentru prima dată când am fost doar
eu și calul, fără nici o frânghie. Nu eram singur – mai erau alte opt
persoane călare, una dintre ele fiind paznicul parcului –, așa că n-;a
trebuit să fac mare lucru. A existat totuși un moment dificil. Ne aflam pe o
cărare întinsă de-;a lungul pantei abrupte a unui deal, doi câte doi, eu
călărind la margine, la un metru de râpă. La un moment dat, cărarea a cotit
brusc la stânga, calul meu luând-;o drept către margine. Am înghețat. Ș;tiam că
trebuie să trag către stânga, însă la stânga mea era un alt cal și nu voiam să-;l
lovesc. Aș fi putut să cer ajutor sau să strig „Atenție!“, dar o parte din mine
a preferat riscul de a cădea în râpă decât ideea că mă voi face de râs. Așa că
am înlemnit. Nu am făcut absolut nimic în primele cinci secunde, timp în care
calul meu și calul de lângă mine au virat liniștiți la stânga din proprie inițiativă. Pe măsură ce panica mi se risipea, am râs de temerile mele ridicole.
Calul știa exact ce face. Bătuse acea cărare de sute de ori și nu avea de gând
să se prăvălească în râpă. Nu trebuia să-;i spun eu ce să facă și, de cele
câteva ori când i-;am spus, nu a părut să-;i pese prea mult. Mă înșelasem
groaznic, pentru că petrecusem ultimii 10 ani conducând mașini, nu cai.
Mașinile se duc în râpă dacă nu le spui ce să facă. Gândirea umană se bazează
pe metafore. Înțelegem lucruri noi și complicate în raport cu lucrurile pe care
le știm deja. De exemplu, este greu să te gândești la viață în general, dar
odată ce aplici metafora „Viața este o călătorie“, vei putea ajunge la anumite
concluzii: ar trebui să cunoști terenul, să alegi o direcție, să-;ți găsești
niște tovarăși buni de drum și să te bucuri în general de călătorie, pentru că
la capătul drumului s-;ar putea să nu te aștepte nimic. De-;a lungul timpului,
oamenii au trăit înconjurați de animale, pe care au încercat să le controleze,
iar aceste animale au ajuns să fie incluse în vechi metafore. Buddha, de
exemplu, asemuia mintea umană unui elefant: În alte vremuri, mintea mea zburda
oriunde ar fi condus-;o dorința, plăcerea sau pofta. Astăzi, mintea mea nu mai
rătăcește, ci e în armonie și sub control, așa cum un elefant sălbatic e sub
controlul unui dresor.4 Platon folosea o metaforă similară, în care sinele (sau
sufletul) este asemenea unui car, iar partea calmă și rațională a minții ține
hățurile. Vizitiul lui Platon trebuia să controleze doi cai: Acela dintre ei
care-;i de-;un soi mai bun are statura dreaptă, trupul bine tăiat, grumazul
falnic, botul arcuit […] e dornic de onoruri, dar totodată cumpătat și rușinos;
iubește partea cea adevărată; când îl mâni, biciul nu-;și are rostul, pentru că
ascultă numai de îndemn și vorbă. Celălalt cal, dimpotrivă, e șui și greoi,
clădit fără nici o noimă […] e nesățios și îngâmfat; urechile le are împăroșate
și abia mai aude; și doar cu lovituri de bici și îmboldiri ce îl mai poți
mâna.5 Pentru Platon, unele dintre aceste emoții și pasiuni sunt bune (precum
iubirea de onoare) și ajută sinele să meargă în direcția potrivită, însă altele
nu sunt tocmai bune (poftele și dorința trupească). Scopul educației platonice
era acela de a-;l ajuta pe vizitiu să aibă un control perfect asupra celor doi
cai. Sigmund Freud ne-;a oferit un exemplu similar 2.300 de ani mai târziu.6
Acesta a spus că mintea este divizată în trei părți: eul (latura rațională,
conștientă); supraeul (conștiința, un angajament uneori prea rigid față de
regulile societății) și sinele (dorința de a obține cât mai multă plăcere, cât
mai repede). Metafora pe care o folosesc atunci când le vorbesc studenților
despre Freud este cea prin care ne imaginăm mintea precum o căruță cu un cal (o
trăsură victoriană), în care vizitiul (eul) se luptă din toate puterile să
controleze un cal nărăvaș și flămând (sinele), în timp ce tatăl vizitiului
(supraeul) stă în spatele său și-;l cicălește, spunându-;i tot ce face greșit.
Pentru Freud, scopul psihanalizei era acela de a scăpa din această stare
demnă de milă prin întărirea eului, oferindu-;i astfel un control mai mare
asupra sinelui și mai multă independență față de supraeu. Freud, Platon și
Buddha au trăit în medii populate de ani-; male domestice și știau foarte bine
cât de greu e să-;ți impui propria voință asupra unei creaturi mult mai mari
decât sinele. Însă, de-;a lungul secolului XX, caii au fost înlocuiți de mașini,
iar tehnologia le-;a oferit oamenilor mai mult control asupra lumii
înconjurătoare. Atunci când se gândesc la o metaforă, cei mai mulți compară
mintea cu șoferul unei mașini sau cu un program instalat într-;un computer.
Cercetătorii au început să uite de teoria freudiană a subconștientului și să se
centreze doar pe studiul mecanismelor gândirii și ale luării deciziilor. Cu
asta s-;au ocupat oamenii de știință în ultima treime a se-; colului trecut:
specialiștii în psihologie socială au creat teoriile „procesării informației“
pentru a explica orice, de la prejudecăți la prietenie. Economiștii au creat
modele ale „alegerii raționale“ pentru a explica motivele pentru care oamenii
fac ceea ce fac. |