6. Aruncă-te în dezordine, o, suflete, aruncă-te!
Nu vei mai avea ocazia să te bucuri de prețuire; viața este foarte scurtă
pentru fiecare, iar a ta a ajuns aproape de sfârșit, și tu nu te respecți pe
tine însuți, ci îți pui fericirea în sufletele altora.
7. Te lași influențat de impresiile care vin din
afară? Oferă-ți un răgaz pentru a mai învăța ceva bun și încetează să te lași
purtat de colo-colo. Trebuie să te ferești totuși de o altă rătăcire: căci
proști sunt cei care, chiar datorită acțiunilor lor, sunt obosiți de viață și
cei care nu au nici un scop către care să-și călăuzească orice impuls al lor
și, într-un cuvânt, reprezentările lor.
8. Fără a acorda o atenție deosebită celor ce se
petrec în sufletul altuia nu poate fi observat cu ușurință un om nefericit;
însă cei care nu urmăresc cu atenție mișcările propriului lor suflet sunt, în
mod inevitabil, nefericiți.
9. Întotdeauna trebuie să-ți aduci aminte acestea:
care este natura Întregului și care este a mea, care este raportul dintre
aceasta și aceea, și ce fel de parte este ea și din ce univers; apoi că
nu există nimeni care să te împiedice să acționezi și să vorbești întotdeauna
în acord cu natura din care ești o parte.
10. Ca filozof, Teofrast, comparând greșelile, ca și
cum cineva ar putea să le compare în mod obișnuit, susține că sunt mai grave
erorile comise din cauza dorințelor decât cele comise din cauza mâniei. Căci
cel aprins de mânie, având o oarecare durere și o tainică remușcare, pare că se
abate de la rațiune, în schimb cel care greșește din cauza dorințelor, învins
de plăcere, apare într-un fel mai desfrânat și mai efeminat în greșelile sale.
Așadar, pe drept cuvânt și ca un filozof demn de acest nume, Teofrast afirma că
este mult mai vrednic de învinuire cel care greșește cu plăcere decât acela
care comite o greșeală cu durere; într-un cuvânt, primul seamănă mai degrabă cu
cineva care a fost mai înainte nedreptățit și apoi constrâns de durere să se
lase pradă mâniei, în schimb celălalt a fost împins de la sine să comită
nedreptatea, stârnit fiind s-o facă din cauza dorințelor.
11. Astfel să acționezi, să exprimi și să gândești
fiecare lucru, ca și cum ai putea să părăsești chiar în această clipă viața.
Căci, dacă zeii există, a pleca dintre oameni nu este nimic primejdios: căci ei
nu te-ar arunca în nenorocire; dar, dacă ei nu există sau nu se ocupă de cele
omenești, la ce bun să trăiesc într-o lume lipsită de zei sau de
providență?
21. Prețuiește cel mai puternic dintre toate
lucrurile din lume: este principiul care se folosește de toate lucrurile și
care cârmuiește totul. Prețuiește, de asemenea, ceea ce e mai puternic în tine:
acesta este de aceeași natură cu principiul. Căci în tine ceea ce se folosește
de tot restul e acest principiu, iar viața ta de acesta este călăuzită.
22. Ceea ce nu este dăunător cetății nu dăunează nici
cetățeanului. Oricărei reprezentări prin care consideri că ai fost lezat
aplică-i următoarea regulă: dacă cetatea nu este lezată de această întâmplare,
nici eu nu sunt lezat. Iar dacă cetatea este lezată, nu trebuie să te înfurii, ci
să-i arăți răufăcătorului acesteia de care lucru anume nu s-a îngrijit.
23. Gândește-te adesea la viteza cu care lucrurile
care sunt și cele care devin trec și dispar. Căci substanța e ca un fluviu cu
un curs neîntrerupt, activitățile sale sunt în continuă transformare, cauzele
se prezintă în mii de feluri și aproape nimic nu este statornic, nici timpul
prezent și ceea ce e aici aproape de mine: e infinitul fie al timpului scurs,
fie al celui viitor, prăpastie deschisă în care toate se pierd. Cum, așadar, nu
e nebun cel care, în această situație, se fălește, se chinuie sau se plânge, ca
și cum ceva ar trebui să-l tulbure pentru un moment anume și pentru o perioadă
mai lungă?
24. Amintește-ți de întreaga substanță, la care
participi în cea mai mică parte, și de întreaga eternitate, din care ți-a fost
rezervată o durată foarte scurtă, și de destin: înțelegi cât de mică parte
ești?
25. Un altul greșește. Ce importanță are aceasta
pentru mine? Se va vedea. Acesta are o dispoziție interioară proprie, o
activitate proprie. Acum eu am ceea ce natura comună vrea ca eu să am acum și
să fac ceea ce natura mea vrea ca eu să fac acum.
26. Partea care conduce și stăpânește sufletul tău să
rămână indiferentă la orice mișcare calmă sau violentă care poate să frământe
carnea, să nu se amestece în aceasta, ci să se delimiteze ea însăși și să
trimită membrelor acele pasiuni. Când însă acestea ies la suprafață, printr-o
corespondență reciprocă a părților, urcând până la intelect, cum se întâmplă
într-un corp unit, atunci nu trebuie să încerci să te împotrivești senzației
care este naturală; dar partea conducătoare a sufletului să nu adauge de la
sine părerea ca și cum ar fi vorba despre bine sau despre rău.
27. „Trăiește împreună cu zeii!" Trăiește cu
zeii cel care le arată neîncetat că sufletul său este mulțumit de cele ce i-au
fost hărăzite de soartă și că face tot ceea ce dorește daimon-ul său, pe care
Zeul l-a dăruit fiecăruia ca protector și călăuză, parte desprinsă din el
însuși. Și acest daimon este mintea și rațiunea fiecăruia.
28. Te înfurii pe cel care miroase a țap? Sau pe cel
căruia îi miroase gura? Ce vrei să facă? Așa îi este gura, astfel îi sunt
subsuorile, din astfel de locuri nu se poate să nu vină o asemenea duhoare.
„Dar omul - se spune - are rațiune și, dacă gândește, poate ști cu ce
greșește." Bun răspuns! Dar și tu ai rațiune; provoacă prin dispoziția ta
rațională dispoziția rațională a altuia, fă-l să înțeleagă,
avertizează-l. |