La un nivel mai adânc, confuzia ne face să
vedem lumea printr-o lentilă profund distorsionată de deprinderile și de
trecutul nostru. De obicei nu reușim să vedem lucrurile așa cum sunt ele.
Din cauza acestor trei deprinderi – dorința, furia și
confuzia – experimentăm o aglomerare de trăiri negative. Majoritatea emoțiilor
negative iau naștere din combinația acestora. Anxietatea, de exemplu, este un
amestec între a dori în mod deosebit un anume rezultat și a respinge un altul,
precum și de necunoașterea adevăratei naturi a lucrurilor. Mai mult, mintea
noastră se agață compulsiv de anxietate: rămânem blocați în starea de anxietate
simțind, în același timp, o puternică aversiune față de acea stare - nu o putem
suporta, ne dorim să dispară - și nu reușim să ieșim din acea stare, iar,
pentru că nu știm (confuzie), suferim.
Meditația ne învață cum să facem să nu mai rămânem blocați
în aceste deprinderi. Vom fi în continuare capabili să simțim emoție, dar ne
vom lăsa mai puțin conduși și controlați de acestea.
Scurtătura spre fericire constă în a ne schimba relația cu
gândurile și emoțiile noastre. Aceste stări ale mentalului ne fac adesea să ne
simțim neputincioși, dar meditația vindecă aceste dependențe. Când reușim să ne
readucem atenția către respirație de fiecare dată când mintea noastră
rătăcește, ne eliberăm de obiceiul de a rămâne blocați, legați și vom reuși să
slăbim controlul negativității asupra noastră.
Ingredientele de bază ale meditației
Pentru a practica meditația este necesar să vă
retrageți un timp într-un loc liniștit și să vă așezați pe un scaun sau pe jos.
Acest lucru trebuie repetat de preferat zilnic. În capitolul următor veți găsi
sfaturi utile în acest sens.
Lucrul cel mai important este să aveți informații corecte
despre tehnicile utilizate. Această carte este gândită pentru a vă ajuta în
acest scop; puteți, de asemenea, merge la cursuri de meditație cu un instructor
bun, în cazul în care vă rămân nelămuriri.
Prima tehnică de meditație pe care cei mai mulți o învață
este cum să se concentreze asupra propriului corp. Deoarece corpul este ceva
perfect tangibil, este cel mai ușor să începem de aici. O altă tehnică
utilizată adesea este concentrarea pe respirație, pentru ca apoi să treceți la
ceva mai subtil, o provocare ceva mai îndrăzneață. Există foarte multe alte
metode, unele dintre ele se bazează pe simțuri cum ar fi auzul (sunetele apei,
spre exemplu) sau văzul (fixarea privirii pe un obiect). Acestea reprezintă
„metode de bază" în exercițiile de meditație, deoarece asigură suportul la
care atenția se întoarce atunci când mintea hoinărește. Ne antrenăm capacitatea
de concentrare mentală, dar și capacitatea de a readuce atenția la suportul
ales când ne dăm seama că ne-am pierdut concentrarea, învățând astfel cum să
evităm să rămânem blocați în gânduri și trăiri.
Capcana stării de bine
În prezent, motivul principal pentru care oamenii
aleg să mediteze și să experimenteze contemplarea conștientă este dorința de a
se simți mai bine. Se vorbește adesea despre „fericirea interioară". În
realitate, călătoria în căutarea fericirii este o chestiune delicată. Căutarea
fericirii se poate demonstra o încercare nesfârșită, iar străduința de a scăpa
de stres poate genera și mai mult stres. Chiar și meditația devine în cazul
acesta un alt fel de roată de hamster în care ne învârtim fără a ajunge vreodată
undeva.
După cum am văzut, căutând fericirea undeva în afara
noastră, ne identificăm cu absența ei - „dacă îmi trebuie, înseamnă că nu am
acel ceva". Cu cât ne agățăm mai tare de această idee, cu atât mai multă
dezamăgire vom experimenta. Același lucru se întâmplă și în cazul „fericirii
interioare". Meditând pentru o stare de mai bine, afirmăm că aceasta ne
lipsește, prin urmare perpetuăm o carență. În plus, cu cât încercăm mai abitir
să scăpăm de stres, cu atât mai mult îi simțim povara, simplu fapt de a-l
îndepărta creează și mai mult stres care trebuie îndepărtat. Cutumele hrănesc
alte cutume.
Mulți se confruntă cu așa ceva și decid că, gata, au
încercat meditația fără succes și trec mai departe la altceva. Aceasta este
boala culturii moderne -marea căutare a factorului declanșator de mai bine și
nesfârșitele achiziții menite să îl satisfacă. La fel procedăm și în cazul
meditației: pornim la vânătoare căutând starea de mai bine.
La mănăstire am intrat să mă simt mai bine. Eram tare nefericit
și foarte bolnav. Am început să meditez ca un drogat. Prima mea sarcină de
călugăr a fost să fac paturile în camerele oaspeților, ceea ce era ideal pentru
mine pentru că sunt leneș din fire și puteam trage de timp cât voiam. Uneori
îmi luam poziția și meditam în camerele unde trebuie să fac ordine. Alteori
meditam așezat pe vreo stâncă din grădină; mă plimbam puțin și apoi mă trânteam
pe jos să meditez. Mi se părea că sunt foarte dedicat, că meditam ca un expert,
dar, după câteva săptămâni, spre uimirea mea, cădeam în depresie, cu o senzație
de greutate pe suflet.
Am discutat cu învățătorul meu și i-am povestit că meditația
îmi provoacă depresie. S-a uitat țintă în ochii mei și mi-a zis „ești un
drogat". Am rămas cu gura căscată. Apoi mi-a explicat că meditam ca un
consumator de droguri, în căutarea stării de exaltare. Cu cât încercam mai mult
să simt ceva, cu cât așteptările mele creșteau, cu atât mai mare era
dezamăgirea. Această conversație a fost un punct de cotitură pentru mine, m-a
ajutat să renunț la obsesia mea pentru rezultate.
În Capitolul 1 am discutat despre cum viața modernă este
dominată de căutarea remediilor imediate, a exaltării de moment. Oamenii caută
obsesiv stimuli pentru simțuri iar fericirea este redusă la o „vibrație",
la o senzație. Când începem să practicăm meditația avem tendința de a aduce cu
noi această mentalitate: ne dorim ca meditația să ne dea un imbold de energie,
precum cafeina sau consumul de droguri. Vrem neapărat să simțim ceva. |