Cele 5 limbaje ale aprecierii la locul de muncă
Consolidarea organizațiilor prin încurajarea oamenilor
De ce sentimentul de a fi apreciat este atât de important într-un mediu de lucru? Pentru că fiecare dintre noi știe că ceea ce face c de folos. Fără sentimentul că sunt apreciați de către supervizori și colegi, angajații au impresia că sunt doar niște roboți sau bunuri de larg consum. |
45.00 33.75 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Dacă nimeni nu remarcă dăruirea cu care îți faci treaba,
entuziasmul tău tinde scadă în timp. Steven Covey, autor al bestellerului The 7
Habits of Highly Effective People, a fost atât de convins de nevoia oamenilor
de a fi apreciați, încât afirma: „Alături de supraviețuirea fizică, cea mai
mare nevoie a ființei umane este supraviețuirea psihică, nevoia de a fi
înțeles, apreciat și de a ți se confirma valoarea."
Atunci când indivizii nu se simt cu adevărat prețuiți și
apreciați, rezultatele sunt predictibile:
• Angajații se descurajează dacă simt că: „Există
întotdeauna ceva mai mult de făcut și nimeni nu bagă de seamă sau nu este
preocupat de contribuția pe care o aduc eu."
• Angajații devin mai pesimiști în legătură cu munca lor,
din cauza tot mai multelor bombăneli, nemulțumiri si bârfe. Un angajat a spus despre organizația sa:
|
Cuprins:
Prefață ... 9 Introducere ... 11 CAPITOLUL 1
|
Fragment:
Când aprecierea ratează ținta Am descoperit că fiecare persoană are un limbaj
primar al aprecierii și unul secundar. Limbajul nostru primar ne comunică nouă
înșine mult mai profund decât altora. Cu toate că vom accepta aprecierea în
toate cele cinci limbaje, nu ne vom simți cu adevărat prețuiți dacă mesajul nu
este comunicat prin limbajul nostru primar. Atunci când mesajele sunt trimise
în mod repetat în afara acelui limbaj, scopul mesajului „ratează ținta" și
nu are impactul pe care îl sperase expeditorul.
Cu toții tindem să le comunicăm celorlalți în moduri care
pentru noi sunt cele mai relevante - noi „vorbim propriul nostru limbaj".
Totuși, dacă mesajul nu este exprimat în limbajul apreciativ al receptorului,
acțiunea nu va avea o relevanță prea mare pentru el. Așa se explică faptul că
mulți angajați nu se simt încurajați atunci când primesc o recompensă ca parte
a planului de recunoaștere a meritelor creat de companie — nu se vorbește în
limbajul lor preferat de apreciere. (Sau, chiar dacă se exprimă prin daruri,
recompensa specifică poate să nu aibă prea mare importanță pentru ei.) Asigură-te că propriile responsabilități sunt acoperite înainte de a te oferi ca voluntar pentru a-i ajuta pe alții. Unele persoane sunt atât de interesate să-i ajute pe alții, încât tind să „își părăsească postul" (ca să folosim un concept militar) și să nu-și finalizeze propria muncă. Această situație se aseamănă cu aceea a unui licean care vrea să-i ajute pe alții să-și facă temele, dar nu și le termină pe ale lui. Majoritatea joburilor sunt interdependente. Atunci când o treabă este lăsată neterminată, consecințele sunt resimțite de mulți. Eforturile tale, de altfel bine intenționate, de a ajuta un coleg de muncă pot fi privite ca o sustragere de la propriile responsabilități. Pe de altă parte, un angajat își poate termina sarcina înaintea altora. Atunci când acesta folosește timpul ca pe o oportunitate de a ajuta un coleg de serviciu, în loc să ia o pauză, ajutorul va fi probabil considerat un act sincer. Întreabă înainte de a ajuta. Întotdeauna este esențial să întrebăm mai întâi, atunci când avem de gând să ajutăm un coleg. Chiar dacă știi că limbajul primar al unei persoane este acela al serviciilor, trebuie să verifici mai întâi cu aceasta dacă dorește ajutor pentru sarcina respectivă. Dacă te grăbești să ajuți într-o situație când colegul de serviciu nu dorește ajutor, poate apărea mai degrabă tensiune decât încurajare. Totuși, există o precizare. Când sunt întrebați dacă doresc ajutor, majoritatea vor răspunde aproape automat: „Nu, lasă. Mulțumesc." De multe ori este important să îți oferi ajutorul și a doua oară, fiind un pic mai precis. „Serios, am 20 sau 30 de minute libere la prânz. Nu există ceva ce-aș putea face ca să te ajut puțin?" În multe cazuri, membrii echipei vor răspunde pozitiv, acceptând oferta. Un angajat a spus: „De obicei apreciez ajutorul unui coleg, dar în anumite situații aș prefera să mă ocup eu însumi. Dacă cineva dorește să mă ajute, aș prefera ca pur și simplu să mă întrebe: Vrei să te ajut la asta? Voi fi fericit să dau un răspuns sincer." Dacă vrei ca serviciile tale să fie primite ca o expresie a aprecierii, întotdeauna este mai bine să întrebi înainte de a ajuta. Nu considera că știi ce își doresc sau cefei de ajutor au nevoie ceilalți. Uneori presupunem că știm ce ar fi de ajutor pentru alții, dar interpretăm greșit situația. Un funcționar de la creanțe ne-a împărtășit următoarea poveste: „Biroul meu era un dezastru, cu hârtii și dosare împrăștiate peste tot; eram copleșit. Una dintre colege trecea pe acolo, a văzut frustrarea de pe fața mea și m-a întrebat dacă mă poate ajuta. Bineînțeles, la început am spus nu, dar ea a insistat: «Ești sigur?» I-am răspuns: «Știu că biroul arată ca și cum aș avea nevoie de ajutor cu toate hârțoagele astea, dar, sincer, trebuie să dau niște telefoane unor clienți ca să-i înștiințez că voi reveni la ei în cursul acestei săptămâni. Dacă nu te deranjează să dai telefoanele astea pentru mine, aș putea să termin de făcut ordine în birou.» A făcut ce i-am cerut, eu mi-am pus gândurile în ordine (și biroul) și m-am simțit mult mai bine." Daca ai de gând să-i ajuți, fă-o așa cum vor ei. Cei care tind să fie perfecționiști resping ajutorul colegilor, deoarece doresc ca sarcina să fie realizată într-un anumit mod. Prin urmare, atunci când ajutăm un coleg, este important să lămurim modul în care el dorește ca treaba să fie făcută. (Notă: nu este momentul potrivit să le arăți o „modalitate mai bună", adică modalitatea ta, de a finaliza sarcina.) Dacă dorești ca eforturile tale să fie apreciate, trebuie să fii dispus să o faci în felul în care colegul tău va simți că treaba este „efectuată corect". Un mod excelent de a începe ar fi prin adresarea întrebării: „Cum dorești să fac acest lucru?" |