Vaca Mov de Seth
Godin este o carte al cărei titlu te duce mai degrabă cu gândul la un anumit
brand de ciocolată decât la marketing. Cu toate acestea, cartea este un
excelent instrument pentru jucătorii din domeniul marketingului și publicității,
dar și pentru antreprenori sau product manageri, precum și pentru cei curioși
de modul cum funcționează acest mecanism care îi convinge pe clienți să
cumpere. După cum ne promite autorul, această carte este despre „cum, ce și de
ce un produs devine remarcabil”.
Pornind de la premisa că există cinci P-uri în
publicitate (produs, preț, promovare, plasament și publicitate) Seth Godin ne
vorbește despre noul P, pe care îl numește Vaca Mov (Purple cow). Termenul se
referă la capacitatea unui produs de a se face remarcabil. La baza „vacii mov”
stă, potrivit lui Godin, ceea ce japonezii numesc „otaku” care se traduce prin
mai mult decât un hobby, dar mai puțin decât o obsesie, mai exact, printr-o
dorință copleșitoare de a testa ceva despre care ai citit o recenzie și despre
care vei face și tu, la rândul tău, recomandări.
Marketingul remarcabil reprezintă arta de a
crea lucruri demne de remarcat chiar pentru produsul sau serviciul tău; nu să
aplici marketingul ca pe un adaos de ultim moment, ci să înțelegi că, dacă
oferta ta nu este remarcabilă în sine, atunci este invizibilă.
Potrivit autorului, profesia de marketing s-a
schimbat definitiv în ultima perioadă, cei 100 de ani de experiență în acest
domeniu nemaifolosind la nimic în prezent. În condițiile în care recomandările
prin viu grai nu mai merg, publicitatea nu mai funcționează și nici
recomandările prin rețelele de socializare nu mai sunt atât de eficiente,
părerea lui Godin este că marketerii ar trebui să renunțe la televiziune și
mass-media, pe post de arme secrete, și ar trebui să înceapă pur și simplu să
inoveze. Să vină cu idei remarcabile, acele „vaci mov”, care fac dintr-un
produs obișnuit, unul senzațional, pe care toată lumea dorește să îl cumpere. |