Nu este nevoie să devii prietenul lor,
dar este important să nu le fii nici dușman. Explică-le deciziile tale. Cere-le
idei și informații. Discută cu ei neoficial despre chestiuni care nu privesc
munca, astfel încât să te considere o ființă umană în ansamblul ei, nu doar un
șef sau un reprezentant al conducerii.
Acordându-ți timpul necesar pentru a afla mai multe despre oamenii
negativiști și a-ți schimba modul de gândire în privința lor, de la a-i
considera angajați-problemă la a-i considera ființe umane cu probleme, vei
constata că se creează o relație mai calmă și mai productivă.
Jucând „de-a prinselea“
Ai lucrat vreodată alături de un angajat a cărui bucurie deplină
în viață era să-i prindă pe alții — în special pe tine — făcând o greșeală? Cei
care joacă acest joc încearcă să-și demonstreze superioritatea. Deoarece, de
obicei, nu au idei originale sau propuneri constructive, se dau în vânt după
vânarea greșelilor altora, în special ale șefului. Încearcă să te facă să te
simți jenat. Nu le da această satisfacție. Glumește despre acest lucru („Ce
greșeală mare!“) sau zâmbește și spune: „Mulțumesc că mi-ai atras atenția
înainte să apară adevăratele probleme“. Dacă prinzătorii constată că jocul lor
nu te enervează, vor înceta și vor încerca să-1 practice cu altcineva.
Când lucrezi cu persoane nefericite
Probabil că există cel puțin o persoană nefericită în grupul tău.
Toți avem de-a face cu perioade în care lucrurile merg prost, acasă sau la
serviciu – și acest fapt influențează modul în care ne îndeplinim obligațiile
sau interacționăm cu ceilalți membri ai personalului. Șefii ar trebui să fie
atenți la acest comportament și să stea de vorbă cu persoana respectivă. Atunci
când îi dai unei persoane posibilitatea de a vorbi despre problema sa, adesea
acest fapt mai reduce tensiunea. Chiar dacă problema respectivă nu se rezolvă,
lucrurile se lămuresc și asta permite angajatului să se comporte normal.
însă unii oameni vor fi întotdeauna supărați. Adesea nu sunt
mulțumiți de atribuțiile lor de serviciu. Nici chiar atunci când te conformezi
solicitărilor lor și acționezi conform plângerilor lor nu sunt satisfăcuți. își
exprimă nefericirea printr-o atitudine negativă. Dacă, de exemplu, cererea
pentru o schimbare în programarea concediului nu este aprobată, persoana
respectivă se va supăra și va lăsa să se vadă aceasta, atât în mod evident, cât
și subtil, în atitudinea sa.
Niciodată nu-i poți mulțumi pe toți. Reclădirea stării sufletești
a oamenilor care consideră că nu au fost tratați corespunzător necesită timp și
răbdare. Managerii pot evita unele situații nedrepte dacă - în momentul când
iau o decizie - explică motivele care stau la baza acesteia. în exemplul
referitor la concediu, ai putea da explicația că firma stabilește programarea
concediilor cu luni înainte și că alți doi angajați își iau concediul în
aceeași perioadă. Apoi clarifică faptul că nu te poți lipsi de mai mult de un
singur angajat care să fie plecat în concediu. Ai putea propune ca persoana
nemulțumită să încerce să găsească pe altcineva cu care să facă schimb de
perioade de concediu.
Alte tipuri de persoane dificile pe care le întâlnim la serviciu
sunt:
Neclintiții
Sunt persoane care se opun schimbării, în mod vădit sau în mod
pasiv-agresiv. Ei pot să fie de acord cu schimbarea, dar să saboteze
implementarea ei. Dacă ai de-a face cu acest tip de oameni, apelează la
sentimentele lor nobile, implică-i în schimbare și pecetluiește cu ei un acord
privitor la schimbare și la rolul pe care îl au în implementarea noilor idei.
Funcționarii
Aceste persoane lucrează de la nouă la cinci – nici mai mult, nici
mai puțin. Sunt cele care se grăbesc să transmită că o anumită sarcină nu e
treaba lor. Uneori, ele sunt numite jucătorii de „nota 5“. |