NIVELUL 1 – ARHAIC (INFRAROȘU)
La naștere, copilul nu are percepția unui
sine separat; nu își poate da seama unde se termină corpul său și unde începe
mediul. El este una cu mama sa și cu mediul său, într-o stare de pură fuziune.
Această etapă, nivelul 1, este adesea numită etapa Arhaică, etapa simbiotică,
etapa fuziunii sau etapa senzorio-motorie și fiziologică și îi este atribuită
culoarea infraroșu. (Acestor etape li se atribuie uneori culori din simplul
motiv că există atât de multe caracteristici ale fiecărei etape, încât orice nume
le-am putea da — chiar și cele precum „arhaic" sau „simbiotic" — nu
este destul de cuprinzător pentru etapa respectivă în întregimea sa, fiind,
astfel, cumva înșelător. Se folosesc, deci, culori neutre sau numere pentru a
evita această problemă. Le vom menționa pe toate trei — numele, culorile și
numerele. Vă veți obișnui — și sper că vă veți simți și confortabil — cu
toate.) Nu este nevoie să rețineți acești termeni. Vom oferi informația
necesară de fiecare dată când este nevoie. Pentru moment, este vorba doar de o
expunere generală a acestei desfășurări extraordinare a dezvoltării și
evoluției prin care trec toți oamenii, pe măsură ce se conturează hărțile din
ce în ce mai dezvoltate, dar totuși ascunse, gramaticile ascunse, care le
guvernează lumea.
în jurul vârstei de 4 luni, în ceea ce se numește adesea
sub-etapa „ieșirii din găoace", copilul tipic învață să diferențieze
corpul său fizic de mediul său fizic. încă nu poate face diferența între șinele
său emoțional și cel al altora — în special al mamei. Copilul simte că el și
mama lui sunt un fel de „unitate duală", un sine larg și fuzionai care nu
are cu adevărat granițe între emoțiile proprii și cele din jur; nu există
granițe între emoțiile copilului și ale mamei. Pentru psihanaliză, aceasta este
„faza orală"; conform ierarhiei nevoilor a lui Abraham Maslow, este etapa
„nevoilor fiziologice" (unde sunt incluse hrana, căldura, apa, adăpostul);
pentru psihologul Jean Piaget, axat pe dezvoltarea umană, este începutul
sub-etapelor „senzorio-motorii"; pentru filosoful Jean Gebser este etapa
„Arhaică". Cel puțin în primul an din viața sa, chiar și după etapa
ieșirii din găoace, copilul trăiește în această stare, în mare parte fuzională,
nediferențiată, Arhaicul infraroșu.
Dacă nu există leziuni asupra creierului sau dacă nu au
boala Alzheimer într-un stadium foarte avansat, puțini adulți rămân în
totalitate în această etapă. Este, însă, posibil, ca o persoană să aibă anumite
aspecte ale conștiinței atașate sau fixate la această etapă — ceea ce psihanaliza
ar numi „fixație orală" (nu doar o „pulsiune orală" ci o „fixație
orală" — o diferență importantă la care ne vom uita imediat), deci este de
dorit să fim mereu atenți la asemenea posibilități. Mulți indivizi au fixații
orale — sau, la celălalt capăt al spectrului, „disocieri orale" (ne vom
uita la amândouă) — iar acestea duc la „dependențe orale" sau „alergii
orale". Acestea se referă, în general, la probleme legate de nevoile și
pulsiunile fiziologice fundamentale ale organismului uman, deci este o etapă
asupra căreia vom dori să începem focalizarea Mindfulnessului Integral.
|