În lectura lui Mihai Baranga.
Ce
anume își doresc oamenii? Ei bine, de cele mai multe ori, e vorba despre o
carieră ascendentă, prieteni de încredere, o familie iubitoare, un trai
decent... și altele asemenea. Desigur, motivele pentru care un om își dorește
ceva anume sunt complet personale, însă metodele prin care își poate atinge
obiectivul sunt general valabile. Iar metodele din cartea de față au fost
testate de peste 15 milioane de cititori de pe cinci continente, pe parcursul a
trei sferturi de secol. Volumul de față a ajuns, cu timpul, să fie cea mai
vândută carte motivațională publicată vreodată.
Sfaturile
lui Dale Carnegie vă arată cum să deveniți un interlocutor agreabil, de ce e
bine să faceți complimente dezinteresate, când e cazul să vă retrageți dintr-o
dispută, ce anume trezește dorința de cooperare a partenerilor, cum să faceți o
bună impresie de la prima întâlnire, cât de important e zâmbetul, prin ce
strategii vă puteți autopromova în ochii celorlalți, în ce fel puteți adresa
critici fără să provocați resentimente, de ce e recomandat să vă admiteți
propriile greșeli înainte de a le face reproșuri altora, cât de adevărat e
proverbul care spune că „vorba dulce mult aduce“, cum să răspundeți la
plângerile altora, unde se termină sinceritatea și începe brutalitatea, de ce
nu funcționează pe termen lung strategia de a da ordine, cum să vă ajutați
ajutându-i pe ceilalți — și multe altele.
Carnegie
dovedește că, în cele din urmă, ceilalți ne vor trata exact așa cum îi tratăm. Comportamentul
interlocutorilor oglindește propriul comportament.
Dale
Carnegie (pe numele lui real Dale Carnegey) s-a născut pe 24 noiembrie 1888 la
o fermă săracă din Missouri și s-a stins din viață pe 1 noiembrie 1955, la
Forest Hills, New York. Este considerat cel mai mare autor de literatură
motivațională al secolului al XX-lea.
După
absolvirea facultății, vinde cursuri prin corespondență în Nebraska și obține
câteva roluri ca actor la New York, fără mare succes. În 1912, este angajat de
Young Men Christian Association să predea cursuri pentru adulți și descoperă,
accidental, o metodă prin care poate diminua teama celor care vorbesc în fața
unui public numeros. Astfel începe faimoasa carieră de orator și autor de mare
succes a lui Dale Carnegie.
În
următorii doi ani, Carnegie își rafinează cursul, venind în întâmpinarea
dorinței americanului mediu de a-și întări încrederea în sine. Își schimbă
numele din Carnegey în Carnegie, ceea ce reprezintă o mișcare de marketing
inspirată. Începe să publice diverse materiale în care-și prezintă în mod
sistematizat ideile; în 1926, acestea vor fi adunate într-o carte despre
vorbirea în public — „Public Speaking: A Practical Course for Business Men”.
În
1936, Dale Carnegie publică „How To Win Friends and Influence People”, cartea
de față, care a înregistrat încă de la publicare un succes răsunător. De-a
lungul anilor, această lucrare, considerată opera de referință a lui Carnegie,
s-a vândut în peste 15 milioane de exemplare. A fost tradusă în toate limbile
de circulație internațională, iar în limba română a apărut la Curtea Veche
pentru prima dată în anul 1997. O altă lucrare de referință, publicată în 1948,
este „How to Stop Worrying and Start Living”, apărută în limba română la Curtea
Veche Publishing sub titlul „Lasă grijile, începe să trăiești” — o colecție de
sfaturi ușor de pus în aplicare pentru a face față mai bine stresului. Dintre
cărțile lui Dale Carnegie, aceasta a avut cel mai mare succes în Europa.
Eforturile
lui Dale Carnegie de răspândire a unor metode prin care ne putem optimiza
relațiile cu semenii și cu lumea au fost continuate de Fundația Carnegie. Cursurile
pe care Carnegie însuși le-a inițiat și predat sunt frecventate și astăzi de
zeci de mii de oameni din întreaga lume, confirmând actualitatea și utilitatea
metodelor scriitorului. Aprofundarea acestor practici e vitală pentru toți cei
care doresc să ocupe posturi importante în ierarhiile companiilor occidentale.
Dale Carnegie spunea că „succesul înseamnă să obții ceea
ce vrei, iar fericirea înseamnă să vrei ceea ce ai obținut“.
|