Gândirea laterală este necesară ca urmare a limitărilor
gândirii verticale. Noțiunile de „lateral" și „vertical" au fost
propuse din următoarele considerente.
Este imposibil să săpăm o groapă într-un loc diferit prin săparea mai adâncă a
unei aceleiași gropi.
Logica este instrumentul folosit pentru a săpa gropi mai adânci și mai mari,
pentru a le face mai bune întru totul. Dar dacă groapa se află în locul greșit,
atunci nicio îmbunătățire nu o va așeza în locul potrivit. Indiferent cât de
evident le poate părea acest lucru tuturor celor care sapă gropi, este mai ușor
să continui să sapi aceeași groapă decât să reiei totul de la început într-un
loc nou. Gândirea verticală sapă mai adânc aceeași groapă; gândirea laterală
încearcă să sape din nou în altă parte.
Refuzul de a abandona o groapă săpată pe jumătate se datorează parțial
neplăcerii de a abandona efortul investit, dispărut în groapă fără vreun câștig.
De asemenea, e mai ușor să continuăm să facem același lucru decât să ne
întrebăm ce altceva să facem: există un angajament puternic față de el.
Este imposibil să privești într-o direcție diferită uitându-te mai bine în
aceeași direcție. De îndată ce două gânduri se leagă unul de altul, apare o
direcție și devine mai ușor să înlănțuim mai departe gânduri în același sens
decât să îl ignorăm. Să ignori ceva poate fi dificil, mai ales când încă nu
există vreo alternativă.
Aceste două tipuri de angajament față de groapa săpată pe jumătate pot fi
privite drept angajamentul față de efortul investit și angajamentul față de
direcție.
De departe, cea mai mare cantitate de efort științific este direcționată către
extinderea, cu ajutorul logicii, a unei gropi acceptate. Sunt multe minți care
fie fac mici zgârieturi, fie desprind bucăți mari din gropile pe care le sapă,
potrivit propriilor capacități. Totuși, ideile noi, extraordinare și progresele
nemaipomenite apar la oameni care ignoră groapa ale cărei săpături sunt în
desfășurare și încep una nouă. Motivul pentru a începe una nouă ar putea fi
nemulțumirea față de cea veche, ignorarea ei pur și simplu, o nevoie de a fi
diferit care ține de temperament sau doar o toană. Acest țopăit din groapă în
groapă este rar, pentru că procesul educației este de obicei eficient, iar
educația este concepută în așa fel încât să-i facă pe oameni să aprecieze
cărările care au fost bătăto¬rite pentru ei de aceia mai buni decât ei. Dacă ar
proceda altfel, educația ar putea să ducă la haos. Caracterul de a fi adecvat
și competența ar putea să fie construite cu greu por¬nind de la încurajarea
nemulțumirii generale față de gama existentă de gropi. Nici educația nu e
preocupată cu adevărat de progres: obiectivul său este de a face disponibilă pe
scară largă acea cunoaștere care pare să fie utilă. Ea este comunicativă, nu
creativă.
Să accepți vechile gropi, apoi să le ignori și să o iei de la capăt nu este la
fel de ușor ca atunci când nu ai fi conștient de ele și de aceea ai fi liber să
începi de oriunde. Mulți descoperitori extraordinari, cum ar fi Faraday, nu au
avut niciun fel de educație formală, iar alții, ca Darwin sau Clerk Maxwell, nu
au avut suficientă instruire pentru a-și ține în frâu originalitatea. Este
tentant să presupunem că o minte capabilă care nu este conștientă de vechea
abordare are șanse să dezvolte una nouă.
O groapă săpată pe jumătate oferă o direcție în care să se investească efort. Efortul
are nevoie de o direcție și există mai multe lucruri frustrante decât efortul
susținut cu înverșunare de a privi într-o direcție. De asemenea, efortul
trebuie să fie recompensat cu rezultate tangibile; cu cât rezultatele apar mai
repede, cu atât efortul este încurajat și mai mult.
|