Știința
tradițională cade în aceeași capcană. Se pornește de la presupunerea că este
cea mai rezonabilă ipoteză. Mai întâi, cauți dovada pentru a susține această
ipoteză, dar odată ce este stabilită, cauți să distrugi ipoteza pentru a
avansa. Se presupune că ipotezele sunt rezonabile.
Dar când există o ipoteză „rezonabilă", putem doar să privim datele prin
această fereastră. De aceea, schimbărilor de paradigmă le ia atât de mult timp
să survină. Datele pot fi disponibile cu mult înainte să survină schimbarea de
paradigmă. Cu toate acestea, am privit datele prin vechea ipoteză, care le-a
sterilizat. Indiferent cât de nerezonabil ar putea părea, există nevoia de a
avea mai multe ipoteze pentru a înțelege datele în moduri diferite.
Creativitatea este necesară pentru a genera aceste ipoteze alternative și
paralele. Este nevoie de speculații generoase, de presupuneri și de crearea
ipotezelor.
Analiza de piață
Cel
puțin în Japonia, japonezii nu cred foarte mult în analiza de piață. Ei cred că
cel mai bun test al produselor noi sunt consumatorii. Așa că scot un număr mare
de produse noi și apoi văd care dintre ele are succes. Acest tip de filozofie
solicită abilitatea de a observa eșecul multor produse fără risc financiar
mare.
Starea opusă a afacerilor predomină în Occident. În cazul eșecului, costul
propriu-zis și costul în ceea ce privește reputația sunt atât de înalte, încât
o persoană, sau o companie, trebuie să fie convinsă de succesul produsului
înainte să-și asume riscul. Astfel, există o dependență puternică de cercetarea
de piață. Această cercetare oferă atât motivele „logice" pentru acțiune,
cât și soluția de rezervă dacă produsul eșuează.
Analiza de piață arată că bărbații beau whisky și alte băuturi tari. Așa că nu
există niciun avantaj să cheltuiești bani pe promovarea unor asemenea băuturi
în revistele de femei. Analiza de piață ne spune mai degrabă „ce este",
decât „ce ar putea fi". Poate că o campanie pentru consumul de whisky
elaborată pentru femei ar produce noi consumatori de whisky. În orice caz,
femeile fac cele mai multe cumpărături de băuturi tari, așa că, ținând cont
doar de acest lucru, ar exista un motiv al promovării whisky-ului în revistele
pentru femei.
Urbaniștii stabilesc drumuri pentru a acoperi nevoia existentă, cu un oarecare
factor de extrapolare. Dar imediat ce drumurile sunt deschise, ele sunt
aglomerate, pentru că însăși existența unui drum atrage trafic, inexistent
acolo înainte. Pericolul analizei de piață vine de la faptul că aceasta este
statică și, astfel, nu reflectă nici procese interactive, nici posibilități.
Așadar, există o mare nevoie pentru creativitate în interpretarea datelor și în
căutarea posibilităților. Cum putem privi asta în alte moduri? Ce alte
explicații ar putea fi? Ce altceva ar putea merge aici? Ce gen de lucruri s-ar
putea întâmpla?
Viitorul
Ar
fi posibil să obținem date complete doar despre trecut, dar cu siguranță este
imposibil să obținem date complete despre viitor. Așadar, de unde provine
imaginea noastră despre viitor?
Putem extrapola tendințe din prezent. Putem continua cicluri ale prezentului.
Putem prevedea anumite convergențe, care ar putea produce noi efecte.
|