Aceste
modificări fiziologice stârnesc o mulțime de întrebări în mintea
adolescentului. „Devin adult, dar cum o să arăt? Oare voi fi prea înalt sau
prea scund? Dacă o să am urechile clăpăuge? Dacă voi avea sânii prea mici? Și
nasul, cum o să fie? Am picioarele prea mari? Sunt prea grasă sau prea
slabă?" Șirul întrebărilor continuă la nesfârșit în mintea adolescentului
aflat în plin proces de dezvoltare. Modul în care răspunde acestor întrebări va
avea un impact pozitiv sau negativ asupra identității sale.
Odată cu dezvoltarea fizică apare și un puseu de „creștere intelectuală". Adolescentul
își creează un nou mod de gândire. În copilărie, gândirea se bazează pe
evenimente și acțiuni concrete. Adolescentul începe să utilizeze în gândire
concepte abstracte precum cinstea, loialitatea și dreptatea. Această gândire
abstractă aduce cu un univers lărgit al posibilităților nelimitate. Adolescentul
are acum capacitatea de a reflecta la mijloacele prin care se poate schimba o
anumită situație, la caracteristicile unei lumi fără războaie sau la modul în
care și-ar trata copiii niște părinți înțelegători. Universul posibilităților
extinse deschide tot felul de uși pentru identitatea proprie. „Aș putea să mă
fac neurochirurg sau pilot sau gunoier", își dă seama adolescentul.
Posibilitățile sunt nelimitate, iar tânărul se poate imagina în diverse medii
profesionale.
2. Vârsta rațiunii
Adolescența
este și o perioadă a afirmării rațiunii. Tânărul are acum capacitatea de a
gândi logic și de a-și da seama care sunt consecințele diverselor lui
atitudini. Această logică se aplică nu doar propriei judecăți, ci și
raționamentelor părinților. Vă dați seama de ce adolescentul poate fi perceput
adesea ca fiind „combativ"? De fapt el își dezvoltă abilitățile mentale.
Dacă părinții înțeleg acest lucru, pot avea discuții semnificative și
interesante cu copiii lor. În cazul în care nu înțeleg, relația poate deveni
conflictuală, iar adolescentul se va vedea nevoit să-și încordeze în altă parte
mușchii intelectuali abia descoperiți. Datorită acestei explozii a dezvoltării
intelectuale și a acumulării de noi informații, nu de puține ori adolescentul
se crede mai inteligent decât părinții săi și, în anumite privințe, poate că
are dreptate.
Nivelul său avansat de gândire îl aduce pe adolescent într-o nouă zonă, plină
de provocări: cea a relațiilor sociale. Schimbul de „idei" cu cei din
generația sa și ascultarea punctelor de vedere ale acestora dau naștere, pe de
o parte, unor noi niveluri de apropiere și, pe de altă parte, unor relații
potențial conflictuale. Astfel, formarea de găști (grupuri sociale închise, cu
un număr redus de membri) are de-a face cu comuniunea de idei intelectuale mult
mai mult decât cu hainele sau cu culoarea părului. Asemenea adulților,
adolescenții tind să se simtă mai confortabil în preajma unor persoane care
sunt de acord cu ei.
3. Confruntarea cu moralitatea și valorile personale
Capacitatea
intelectuală de a analiza logic idei și acțiuni și de a prevedea consecințele
anumitor convingeri dă naștere altei provocări căreia adolescenții trebuie să
îi facă față frecvent: aceștia analizează sistemul de concepții cu care au fost
crescuți și stabilesc dacă respectivele concepții sunt demne de a fi însușite
sau nu. „Viziunea părinților mei despre Dumnezeu, moralitate și valori este
corectă?" |