Growth Hacker în Marketing (Carte tipărită)
Un abecedar al viitorului relațiilor publice, marketingului și publicității
Growth hacking-ul este un fel de marketing „făcut cu bisturiul” care, în loc să bombardeze publicul cu reclame sau să invadeze prima pagină a ziarelor pentru a determina notorietatea, folosește metode foarte precise și foarte măsurabile de a ajunge la un anumit public. |
Stocurile se epuizează rapid, rezervă acest produs și hai la
librăria Adevăr Divin din Brașov, Str. Zizinului, nr. 48, pentru a-l prelua personal.
(Unele produse pot avea discount suplimentar în librărie.)
Vei fi contactat(ă) telefonic de un reprezentant divin.ro pentru confirmarea disponibilității, în intervalul Luni-Vineri orele 9:00 - 17:00, deci te rugăm să introduci un număr de telefon corect și actual.
Detalii:
Growth Hacker în Marketing de Ryan Holiday este - după cum putem citi chiar pe copertă - un abecedar al viitorului relațiilor publice, marketingului și publicității. Sau… altfel spus, este o introducere în growth hacking, o nouă formă de marketing dezvoltată de tineri inovatori, care, neavând la dispoziție bugete exorbitante pentru a lansa, a vinde sau a crește produse, au fost nevoiți să găsească modalități revoluționare de a face toate aceste lucruri cu bugete mult mai mici. Dacă lucrezi în marketing sau e-commerce, dacă ai un magazin online sau un site, sau dacă intenționezi să te apuci de afaceri cu comerț de orice tip, informațiile din această carte îți vor fi de un real folos.
Potrivit Cambridge Dictionary growth hacking-ul este „o activitate care încearcă diferite metode pentru a face o companie să crească și să aibă mai mult succes”. Același dicționar definește persoana care se ocupă cu growth hacking-ul, growth hacker-ul ca fiind „cineva care încearcă diferite metode pentru a ajuta o companie (de regulă, o nouă companie) să crească și să aibă mai mult succes”.
Cartea lui Holiday este presărată cu exemple demne de urmat de growth hacking, care pot fi folosite cu succes ca model de orice marketer dornic să își ducă jobul la următorul nivel. Pe scurt, Growth Hacker în Marketing este o carte plină cu povești despre branduri de succes și modul în care o idee strălucită a făcut diferența în cazul lor între un brand mediocru și unul foarte valoros.
Growth Hacker în Marketing, mărturisește autorul, s-a născut în urma unei munci asidue de cercetare care a durat doi ani, timp în care a studiat, cercetat și intervievat cei mai buni growth hackeri din lume.
La cei doar 31 de ani ai săi, Ryan Holiday are o biografie impresionantă. La vârsta de 19 ani a renunțat la colegiu pentru a fi ucenicul lui Robert Greene, autorul cărții „Succes și putere: 48 de legi pentru a reuși în viață”. A continuat prin a consilia mulți autori de bestselleruri și muzicieni cu multiple discuri de platină. A avut mulți ani funcția de director de marketing la American Apparel, campaniile sale de aici fiind folosite ca studiu de caz de către Twitter, YouTube și Google și scriindu-se despre ele în AdAge, New York Times și Fast Company. Agenția lui de creație, Brass Check, a consiliat clienți importanți precum Google, TASER sau Complex, dar și mulți autori de bestselleruri precum: Neil Strauss, Tony Robbins sau Tim Ferriss. Este autorul a șase cărți, dintre care le amintim pe: „Crede-mă, te mint! Confesiunile unui manipulator media”, „Obstacolul este calea: arta străveche de a transforma încercările în reușite” sau „Inamicul este ego-ul”.
Growth Hacking-ul ar putea fi definit la modul cel mai simplu ca o metodă nouă de marketing, care implică cheltuieli minime și profituri maxime. Exemplul relatat de Holiday în cartea de față despre lansarea și evoluția produsului Hotmail, este cum nu se poate mai relevant în ceea ce privește Growth Hackingul. Mai târziu, campania de lansare a Gmail va putea fi încadrată în aceeași categorie…
Un neinițiat în acest domeniu, trebuie să înțeleagă că Growth Hackingul este despre a sparge limitele marketingului și a trece la nivelul următor, utilizând numeroasele instrumente noi pe care internetul ni le-a pus la dispoziție: e-mailul, bazele de date, rețelele de socializare și bootstrapping-ul.
Mai mult decât atât, scopul growth hacking-ului este de a lua un brand (produs) de la zero și a-l face enorm, într-o perioadă foarte scurtă de timp.
Așadar growth hacking-ul este un fel de marketing „făcut cu bisturiul” care, în loc să bombardeze publicul cu reclame sau să invadeze prima pagină a ziarelor pentru a determina notorietatea, folosește metode foarte precise și foarte măsurabile de a ajunge la un anumit public.
În ceea ce îl privește pe specialistul în growth hacking, acesta este definit de autor ca fiind:
„Cineva care a aruncat manualul marketingului tradițional și l-a înlocuit numai cu ceea ce este testabil, urmăribil și măsurabil. Instrumentele lui sunt e-mailurile, reclamele cu plata la click, blogurile și platformele API, în locul reclamelor, al publicității și al banilor.”
În altă ordine de idei, growth hackerii provin din rândul programatorilor care stăpânesc deopotrivă știința datelor, dar și design-ul, deținând în egală măsură și cunoștințe de marketing. Aceștia au capacitatea de a crește și de a extinde afacerea fără a alerga după clienți noi.
CUM SÃ DEVII UN GROWTH HACKER?
Așadar nu oricine poate deveni growth hacker, dar dacă îndeplinești măcar o parte dintre cerințele enumerate de Ryan Holiday mai sus ai putea să încerci, urmând pașii descriși de acesta:
1. Pasul 1: Totul începe cu potrivirea produs – piață. Autorul te îndrumă să creezi un produs de care au nevoie oamenii, optimizându-l pentru a se răspândi și pentru a fi bine primit de clienți și îți oferă ca model exemplele: Airbnb, Instagram, Evernote sau Snapchat, un brand de miliarde de dolari cu un marketing aproape inexistent. Autorul îți dă câteva sugestii despre cum ai putea obține potrivirea produs-piață, atrăgându-ți totodată atenția să fii atent la feedback.
2. Pasul 2: Cum să îți găsești Growth Hack-ul. Definind growth hacking-ul ca fiind o modalitate de a atrage clienții într-un mod ieftin, eficient și unic, autorul îți demonstrează prin câteva exemple convingătoare că poți lansa produse care să se bucure de un succes maxim, cu investiții minime. Vezi cazurile Dropbox, Mailbox, eBay sau Uber. Autorul îți propune tot aici și câteva modalități inovatoare și economice de a ajunge la clienți.
3. Pasul 3 – Transformă 1 în 2 și 2 în 4 – Cum să ajungi viral. În zilele noastre obiectivul suprem al oricărui marketer este să creeze un mesaj viral. Însă, potrivit lui Holiday, viralitatea nu este un accident. Viral, înseamnă, așa cum s-a întâmplat în cazul Holstee, un brand de haine care își îndemna clienții într-un videoclip de auto-promovare să își urmeze visurile și să trăiască cu pasiune, un mesaj plin de inspirație, emoționant, îndreptat către un anumit public și concis.
Potrivit autorului, viralitatea înseamnă „să îi ceri cuiva să își cheltuie capitalul social recomandând, dând un link sau postând despre tine gratuit. De parcă ai spune: Postează pe Facebook despre mine. Spune-le prietenilor tăi să se uite la clipul meu. Invită-ți contactele profesionale să folosească acest serviciu. Care e cel mai bun mod de a-i determina pe oameni să facă acest lucru pentru tine? Fă-l să pară de parcă nu ar fi o favoare. Fă-l genul acela de lucru care merită răspândit și, bineînțeles, care merită răspândirea.”
Descoperă aici manierele inovatoare în care branduri precum Groupon, LivingSocial, Dropbox sau DistroKid au reușit să devină virale datorită unor idei cu lipici la public.
4. Pasul 4: Închide bucla: Retenție și optimizare. Autorul este de părere că valorile depind destul de relativ de ceea ce încerci să realizezi, sfătuindu-te să îți dai seama care este cea mai importantă valoare pentru creștere și să te concentrezi asupra ei.
La fel de important este, consideră autorul, ca, după ce ai atras un număr suficient de clienți care să-ți pună afacerea pe roate, să continui să te dezvolți pentru a-i păstra. Descoperă ce au făcut cei de la Airbnb în acest sens, dar și cei de la Twitter. DogVacay și Uber sunt alte exemple menite să te inspire în legătură cu modalitățile în care îți poți păstra clienții sau le poți îmbunătăți experiențele cu produsele sau serviciile tale.
STUDIU DE CAZ
Ultimul capitol al cărții este unul prin excelență practic, autorul realizând un mic studiu de caz despre una dintre experiențele proprii de growth hacking prin care a trecut. Este vorba despre momentul în care a trebuit să transforme în bestseller una dintre cărțile lui Tim Ferris (unul dintre clienții lui), în condițiile în care acesta rămăsese fără unele dintre cele mai eficiente canale de marketing pentru cărți. Autorul povestește astfel cum a realizat:
• Potrivirea produs-piață;
• Creșterea și atenția;
• Viralitatea;
• Optimizarea și păstrarea
În Postfața cărții autorul povestește cum a făcut growth hacking pentru cartea de față subliniind succesul de care s-a bucurat volumul grație acestui tip de marketing inovator. Motivul pentru care face acest lucru, este definit în finalul cărții, autorul declarând că:
„Am vrut să arăt cât de simplu este să aplici concepția growth hackerului la orice proiect. Ș;i cum devine o obișnuință dacă o faci destul de mult timp… Ș;i nu există nimic din ce am făcut eu aici ce nu ar putea fi pus în aplicare la cartea ta, la start-up-ul tău, la acel proiect nou pe care îl lansezi în cadrul companiei pentru care lucrezi. Este maleabil și aplicabil la nesfârșit.”
TESTIMONIALE:
„În sfârșit ni se explică și clarifică, în termeni ușor de înțeles, ce înseamnă growth hacking-ul. Chiar mai mult decât atât, ni se oferă strategii reale și tactici de aplicare.” - Alex Korchinski, Growth Hacker la Scribd
„Growth hackerii sunt noii V.P. (vicepreședinți) în marketing, iar cartea de față îți arată cum poți face această transformare.” - Andrew Chen, antreprenor în Silicon Valley, consilier pentru start-up-uri
„Ryan sintetizează mentalitatea puternică a unui growth hacker și o face accesibilă oamenilor de marketing, indiferent de mărimea companiei sau domeniul în care aceasta își desfășoară activitatea. Dacă după ce vei citi această carte nu vei avea rezultate mai bune în vânzări, înseamnă că ceva este în neregulă cu produsul tău.” - Sean Ellis, fost Growth Hacker la Dropbox și fondator al Qualaroo
„Această carte e un apel către toți oamenii de marketing. De asemenea, este un tutorial pentru ingineri, IT-iști, fondatori și designeri. Citiți-o!” - Porter Gale, fost Vicepreședinte în Marketing la Virgin America și autor al volumului Your Network is Your Net Worth
„Pragmatică și practică… dacă ești responsabil de creșterea unei companii, nu îți poți permite să nu citești această carte.” - Ryan Delk, Director de dezvoltare la Gumroad
|