În timp, natura are de unde să aleagă. Această teorie,
așa cum se afirmă adesea, pare să explice continua modificare a formelor de
viață de-a lungul eonilor. Dar mai există o întrebare ce pândește de după colț:
cât este „natură” din „selecția naturală”? Ce anume este
„mediul” la care se adaptează animalele? Facem multe presupuneri despre
natură — despre mediu — iar presupunerile noastre au efecte. Mark Twain spunea
cândva: „Nu ceea ce nu știm ne bagă în belea, ci ceea ce știm prea bine, când
de fapt lucrurile stau altfel decât credem noi”.
În primul rând, e facil să presupui că „natura” ar fi ceva static,
prede-finit. Nu este așa: cel puțin nu într-un sens simplu. Este statică și
dinamică în același timp. Mediul — natura care selectează — se transformă la
rândul lui. Faimosul simbol yin și yang al taoismului sintetizează frumos toate
acestea. Ființa, ceea ce, pentru taoiști, e totuna cu realitatea însăși, este
compusă din două principii opuse, traduse adesea ca feminin și masculin sau,
îngustând perspectiva, ca femelă și mascul. Totuși, yin și yang pot fi mai bine
înțelese ca haos și ordine. Simbolul taoist este un cerc în care sunt închiși
doi șerpi, fiecare mușcând din coada celuilalt. Șarpele negru, haosul, are un
punct alb pe cap. Pentru că haosul și ordinea sunt interschimbabile, într-o
veșnică juxtapunere. Nu există nimic atât de sigur, încât să nu cunoască
variație. Soarele însuși trece prin cicluri de instabilitate. În aceeași
logică, nu există nimic atât de mobil, încât să nu poată fi fixat. Orice
revoluție produce o ordine nouă. Orice moarte este, simultan, o metamorfoză.
Perceperea naturii ca întru totul statică produce erori foarte serioase de
înțelegere. Natura „selectează”. Ideea de selecție implică principiul
adaptării. De fapt, ceea ce este „selectat” este tocmai „adaptarea”. Adaptarea,
„fitness”-ul, este probabilitatea ca un organism să lase urmași (adică
să-și propage genele pe axa timpului). A fi „adaptat” presupune, așadar, o
potrivire între trăsăturile organismului și cerințele mediului. Atunci când
aceste cerințe sunt conceptualizate ca pe ceva static — când natura este
gândită ca eternă și neschimbătoare —, evoluția devine o serie nesfârșită de
îmbunătățiri lineare, iar adaptarea devine ceva ce poate fi aproximat tot mai
precis în timp. Ideea victoriană de progres evoluționist, încă influentă în
cultura noastră, ideea după care omul stă așezat pe o culme, este o consecință
parțială a acestui model teoretic al naturii. Un model care introduce ideea
eronată de destinație a selecției naturale (de adaptare crescută la mediu),
care poate fi conceptualizată ca punct fix.
Dar natura, agentul selector, nu este un selector static. Natura ia forme
diferite în funcție de ocazie. Natura variază ca o partitură — ceea ce explică,
parțial, de ce muzica oferă sugestii ale unui sens profund. Pe măsură ce mediul
care susține o specie se transformă și se modifică, abilitățile care asigură
succesul unui individ la nivel de supraviețuire și reproducere se vor modifica
la rândul lor. Prin urmare, teoria selecției naturale nu afirmă că o creatură
„adaptată” este cea care ajunge tot mai aproape de o formă ideală,
prescrisă de mediu. E mai curând un dans al creaturilor cu natura, chiar dacă
unul mortal. „În regatul meu, spune Regina Roșie din Alice în Țara Minunilor,
trebuie să alergi cât poți de tare doar ca să stai pe loc.” Niciun
organism care stă pe loc nu poate triumfa, oricât de bine dotat ar fi.
Natura nu e nici, simplu spus, dinamică. Unele lucruri se modifică rapid, dar
ele sunt cuprinse în altele care se modifică mai puțin alert (muzica respectă
adesea și această lege). Frunzele se modifică mai rapid decât copacii, iar
copacii mai rapid decât pădurea. Vremea se modifică mai rapid decât clima.
Altfel nici nu ar funcționa conservatorismul evoluției, întrucât morfologia de
bază a brațelor și mâinilor ar trebui să se modifice la fel de rapid ca
lungirea oaselor brațului și ca funcțiile schimbate ale degetelor. Un haos într-o
ordine aflată într-un haos, care, el însuși, e înglobat de o ordine mai mare. Ordinea
cea mai reală este ordinea neschimbătoare — și nu este neapărat ordinea cea mai
ușor de perceput. Perceperea frunzei s-ar putea să-i blocheze observatorului
perceperea copacului. Perceperea copacului s-ar putea să obstrucționeze vederea
pădurii. Iar unele lucruri cât se poate de reale (cum ar fi omniprezenta
ierarhie a dominării) nu pot fi „percepute” nicicum.
La fel de greșit este să teoretizăm natura la modul romantic. Orășenii moderni,
bogați, înconjurați de betoane încinse își imaginează mediul ca pe ceva pur și
paradiziac, ca pe un peisaj din impresionismul francez. Eco-activiștii, și mai
idealiști în viziunea lor, consideră că natura este ceva echilibrat și armonios,
ba chiar perfect, atâta timp cât nu e atinsă de scandalul și distrugerile
oamenilor. |