Comunicarea este putere. Comunicarea este influență. Comunicarea este și
trebuie să fie privită ca artă și ca știință în același timp. Unii dintre noi ne naștem cu abilități de
comunicare remarcabile, cu un talent deosebit de a comunica, de a ne pune în
evidență personalitatea și valoarea cu ajutorul comunicării, cu o capacitate de
invidiat de a stăpâni și a valorifica mijloacele de comunicare. Alții însă,
avem nevoie să ne dezvoltăm această capacitate, de-a lungul vieții și în
funcție de necesități; avem nevoie să învățăm să comunicăm, pentru a ne
îmbunătăți relațiile cu ceilalți, fie ele relații profesionale, familiale,
intime sau de altă natură.
Dimensiunea
nonverbală a comunicării dintre noi este încă, din păcate, pentru mulți oameni,
un tărâm necunoscut; fiecare din cei care știm de existența lui avem măcar
datoria de a-l face cunoscut și celorlalți; rămâne apoi, decizia fiecăruia,
dacă alege să știe doar că acest tărâm există undeva, pe harta cunoașterii,
dacă alege să-l viziteze ca simplu turist, fascinându-se, pentru câteva
momente, de minunile lui, sau dacă alege să cunoască acest tărâm dintr-o
margine în cealaltă, să-l cultive și să culeagă roadele.
Despre
comunicarea nonverbală se pot spune cel puțin la fel de multe lucruri ca despre
comunicarea prin cuvinte. În paginile acestei cărți nu doresc decât să prezint,
pe scurt, câteva dintre caracteristicile comunicării nonverbale, cât și cele
mai importante tipuri de comunicare nonverbală, informații utile pentru
decodarea mesajelor fără cuvinte transmise dinspre un individ către ceilalți.
Lectură plăcută și
cu folos!
Clara Toma |