pag. 14-15
...la natură, femeia este o
ființă inferioară. Perspectiva asupra inferiorității femeilor este atât
de răspândită încât pare că ar fi împărtășită de toate ființele umane.
Pe lângă aceasta, bărbatul cunoaște o anumită neliniște, care izvorăște
probabil din perioda luptei împotriva matriarhatului, când femeia
reprezenta într-adevăr un factor de neliniște pentru bărbat.
În istorie și literatură întâlnim tot timpul indicii de acest fel.
Astfel, un scriitor roman afirmă: ”Mulier este hominis confusio”.
[Femeia este confuzia bărbatului.] La conciliile bisericești, problema
dacă femeia are sau nu un suflet a făcut obiectul unor discuții aprinse
și s-au scris tratate erudite pe problema dacă și ea este sau nu tot o
ființă umană. Vânătoarea de vrăjitoare cu ale sale arderi pe rug a durat
secole la rând și este o tristă mărturie a greșelilor, a uriașei
nesiguranțe și a confuziilor acelor vremuri legate de această problemă.
Femeile sunt adesea prezentate drept cauza tuturor relelor din lume,
ca în povestea biblică a păcatului originar sau ca în Iliada lui Homer,
în care a fost de ajuns o femeie pentru a pogorî suferința peste
popoare întregi. Legende și basme din toate timpurile vorbesc despre
inferioritatea morală a femeilor, despre depravarea, răutatea,
prefăcătoria și nestatornicia lor și despre faptul că nu te poți bizui
pe ele. ”Frivolitatea feminină” este menționată chiar și în sprijinul
legilor. În mod asemănător, femeile sunt devalorizate în ce privește
competența și performanța. Figuri de stil, anecdote, proverbe și glume
ale tuturor popoarelor sunt pline de critici și devalorizări la adresa
femeilor. Acestea sunt acuzate că sunt puse pe harță, nepunctuale,
meschine și proaste.
O extraordinară ascuțime a spiritului este pusă în slujba dovedirii
inferiorității femeii, dacă e să ne gândim doar la persoane ca
Strindberg, Moebius, Schopenhauer și Weininger. Rândurile lor sunt
îngroșate de multe femei care, resemnate, au ajuns să împărtășească
perspectiva asupra inferiorității femeii și a rolului subordonat pe care
îl merită. Respectul scăzut față de femei este exprimat și prin
salariile mult mai mici pentru femei decât pentru bărbați, chiar și
atunci când munca lor este egală ca valoare cu munca bărbaților.
Este adevărat că testele de aptitudini au arătat că la anumite
materii, ca matematica, băieții se descurcă mai bine, iar la alte
materii, ca limbile străine, fetele se descurcă mai bine. Băieții au
dovedit într-adevăr aptitudini mai bune decât fetele pentru materii care
îi pregătesc pentru ocupații masculine. Însă aceasta indică doar
aparent aptitudinile lor mai bune. Dacă ne uităm mai îndeaproape la
situația fetelor, reiese că povestea cu abilitățile mai reduse ale
femeilor nu e decât o fabulație, o minciună care doar arată a adevăr.
Un alt argument împotriva prejudecății despre inferioritatea
femeilor este numărul mare de femei care s-au remarcat în cele mai
diverse domenii, în special în literatură, artă, tehnologie și medicină,
ale căror realizări le egalează întru totul pe cele ale bărbaților.
Întâmplător, numărul bărbaților fără urmă de realizări, dar cu un grad
ridicat de incompetență, este atât de mare încât se poate susține cu o
cantitate egală de dovezi mitul inferiorității bărbaților — desigur, la
fel de
nedrept.
O consecință gravă a acestui mit al inferiorității a tot ce ține de
feminin este o ciudată dihotomie conceptuală. Masculinul este
identificat pur și simplu cu tot ce e valoros, puternic și victorios,
iar femininul, cu tot ce e obedient, servil și subordonat. Această
manieră de a gândi s-a înrădăcinat atât de adânc în cultura noastră,
încât tot ce e excelent are o nuanță de masculin, în timp... |