Alimentația naturală a copilului
alăptare, înțărcare, rețete sănătoase până la vârsta de 6 ani

• E de preferat să îl alăptezi la sân sau cu biberonul? Dacă alăptarea artificială este o necesitate, care lapte este mai indicat exigențelor sale nutriționale?
• în momentul înțărcării, ce alimente se aleg, cum se gătesc și cum se combină pe parcursul zilei? Multe rețete simple și gustoase adaptate copilului până la vârsta de 3 ani.
• Când un copil este mai mare, ce să-i oferi la micul dejun, la prânz, la gustare, la cină, în vacanță, în timpul petrecerilor?
De partea copilului nou-născut ... 9
La naștere
12 Instinctul de supt al copilului
13 Hrana ca experiență a plăcerii
18 Alăptarea la sân ...
18 Fiziologia și chimia alăptării
18 Colostrul; 19 Laptele definitiv; 20 Aspecte imunologice ale lap-telui matern
26 Totul despre alăptarea la sân ...
26 Pregătirea sânului
27 Cum se alăptează
29 Aspectul psihologic...; 31 ... și partea practică
34 Igiena alăptării
35 Intervalul nocturn 37 Alăptare și creștere
40 Alăptarea artificială ...
40 De ce se recurge la alăptarea artificială; 41 Aspectul psiholo¬gic al alăptării; 42 Cum să alegeți laptele înlocuitor cel mai bun
43 Laptele praf
45 Alegere și utilizare
46 Tipurile de lapte vegetal
47 Laptele de cereale; 48 Laptele de migdale
50 Laptele de vacă
50 Laptele sterilizat (UHT); 50 Laptele condensat; 51 Folosirea laptelui de vacă
51 Laptele de capră
52 Sticluța pentru alăptare
53 Cum se dă sticluța pentru alăptare; 54 Cum se curăță sticluța pentru alăptare
56 Dificultăți neașteptate ...
56 Nașterea înainte de termen; 57 Nașterea gemelară; 57 Icter neonatal; 59 Nou-nășcuții cu probleme; 59 Operația cezariană; 60 Alergii familiare; 62 întoarcerea mamei la locul de muncă
65 Bunăstare, sănătate și alimentație ...
65 Elemente de observat
65 Fecalele; 67 Prezența balonărilor, meteorismului, colicilor; 67 Mirosul nou-născutului; 68 Respirația nou-născutului; 68 Prezența sughițului; 68 Prezența crustei de lapte (dermatita seboreică in¬fantilă); 69 Greutatea
72 Unui nou-născut îi este bine dacă...
73 ÎNȚÃRCAREA ...
75 De la alimentația cu lapte la alimentația solidă ...
75 Până când să se continue alăptarea
76 Atenție la condiționările sociale!; 77 Temerea că laptele nu va mai fi suficient
77 Istoria: ce făceau strămoșii noștri?
78 Schimbările culturale din anii ”50
78 Aspecte psiho-afective ale înțărcării
79 Trecerea de la ”hrana mamei” la ”altă hrană”
79 înțărcare: când și cum
79 Perioada înțărcării, nu există o regulă 80 O trecere graduală;
81 £ nevoie de calm și concentrare 81 Favorizarea regularității;
82 Copilul dezvoltă o atitudine activă
82 Ce e de făcut
82 Tratarea situațiilor speciale; 83 Nu folosiți un scaun înalt!; 83 Favorizarea cunoașterii; 83 Uneori este indicat să-i punem mâncarea în gură; 84 Respectarea alegerilor sale; 84 fncet-încet la masă cu cei mari; 85 Folosirea vaselor și oalelor potrivite
88 O alimentație ”vitală” ...
88 Alimentele integrale
89 Importanța florei bacteriene pentru lupta împotriva bolilor
90 Combinațiile alimentare 92 Fierberea...
92 .. .legumelor; 92.. .fructelor; 92.. .a cărnii și a peștelui
92 Condimentele
92 Ulei; 93 Unt; 93 Margarina; 93 Mirodenii; 94 Sarea; 94 Gomasio
103 Alte elemente indispensabile 103 Soarele; Î03 Aerul; 104 Apa
105 înțărcarea: un parcurs în etape ...
105 Problema intoleranțelor
106 începerea înțărcării
107 Indicații practice
116 Alimentele cel mai potrivite pentru copiii mici (și mari) ...
116 Importanța de a mânca împreună
117 Legumele
117 Supa de legume; 118 Morcovul; 118 Dovleacul; 119 Tipuri
de varză și conopidă; 119 Spanac; 120 Ciuperci; 120 Ceapa; 121
Praz; 121 Usturoi; 121 Sa/ate ve/tte; 122 Sfecla roșie; 122 Țe/Znă;
122 Rădăcină de telină; 122 Anghinare; 123 Roș/a; 123 Cartoful;
123 Vânate; M3 Ardeiul
123 Fructele
124 Care fructe?; 124 Câncf?; 124 Măr; 125 Para; 125 Cireașă;
126 Căpșuna; 126 >4f/”na; 126 Pruna; 126 Struguri; 127 Piersica;
127 Curmală; 127 Smochine; 128 Casfana; 128 Banana
128 Fructele uscate
129 Prune uscate; 129 Stafide; 129 Smochine uscate; 129 Ca/se
uscate
130 Semințele uleioase (fructele uscate)
130 Migdale; 130 /A/une; 130 Nuc/”
131 Cerealele: principii, conținut, valori nutritive
132 Sub formă de fu/g/; 133 Sub formă de boabe; 133 Orez; 134 Orz; 134 Grâu; 140 Pastele făinoase; 140 Se/ten; 141 >A/ac; 141 Me/; 142 Porumb; 142 Ovăz; 143 Secară; 143 Hrișcă; 143 KoWcoh
144 Leguminoasele
145 Mazăre spartă; 145 Linte; 146 Fasole; 146 A/ăuf; 146 Fawe;
146 Făinuri din leguminoase
147 Soia și derivate
147 Laptele de soia; 147 Tofu; 148 Tamari și soyu; 149 Tempeh
149 Produsele lactate
149 Iaurtul; 150 Brânzeturile; 150 Ricotta; 151 Varietatea de brân-zeturi; 152 Brânza topită
153 Ouăle
154 Carnea
154 Analiza structurii fizice a omului; 157 Calitatea cărnii disponibile
astăzi; 157 Carnea în alimentația copiilor; 159 Măruntaiele; 159 Carnații și salamurile; 159 Peștele
161 Băuturile
162 Apa; 163 Laptele; 164 Sucurile de fructe; 165 Cea/u/; 165 Hibiscusul; 166 Cafeaua; 166 Cafeaua de orz; 166 Yannoh; 167 Ciocolata; 167 Ceaiuri din plante; 167 Coca-Cola și produsele în¬rudite; 168 Alcoolul
169 Alimente speciale ...
169 Suplimentele alimentare
169 Produsele albinelor; 170 Drojdia de bere; 171 Grâul germinat
172 Alimentația de evitat ...
172 Alimentația infantilă și bolile vârstei adulte
172 Sare ș/ hipertensiune arterială; 173 Grăsimi și arteroscleroză;
173 Grăsimi, zaharuri și obezitate
174 Alimentele dietetice pentru copii
175 Alimentele industriale
176 Produsele omogenizate; 177 Produse liofilizate
178 Un exemplu pozitiv: alimentele Demeter
181 Condiții speciale ...
181 Copilul care nu mănâncă
182 Când inapetența devine o obișnuință; 183 Soluțiile
184 Copilul slab
184 Copilul care mănâncă prea mult 185 Ce e de făcut?
186 Copilul cu probleme
187 Copilul alergic
187 Cum se instalează o alergie; 188 Cum se previne o alergie;
188 în cazul în care copilul este supus unui risc ridicat; 190 Cum se identifică o alergie
191 Copilul vegetarian
192 Copilul bolnav
192 în cazul în care copilul are febră; 193 Dacă are diaree; 194 Dacă suferă de constipație; 194 Dacă are acetona (corpi cetonici)
197 ALIMENTAȚIA NATURALÃ PENTRU COPIII MAI MARI ...
199 Stabilirea unei diete sănătoase și complete ...
199 Evaluarea creșterii propriului copil
200 Consumarea a patru mese pe zi
200 Micul dejun; 202 Prânzul; 204 Gustarea; 204 Cina
205 A ști cum se schimbă meniurile 205 Evitarea abuzului de anumite alimente 205 Bomboanele; 206 Guma de mestecat
209 Circumstanțe speciale ...
209 Să gătim împreună
211 Când vă aflați în vacanță
211 La munte; 211 La mare
212 Rețetele pentru petreceri
212 Sandvișurile; 213 Fructele proaspete și uscate;
213 Băuturile
Anexă bibliografică și documentară ... 214
pag. 12-13
...pe lângă dificultatea
primei respirații, a luminilor care îi uimesc ochii obișnuiți cu
penumbra, la zgomotele ce lovesc auzul său obișnuit cu sunetele
atenuate, la țesăturile care îi rănesc pielea obișnuită cu mângâierea
delicată a lichidului amniotic, este încercat în continuare de
sentimentul înfricoșător care îl cuprinde într-o prinsoare cumplită:
foamea.
Este o senzație foarte puternică, totală, care îl lovește mai
puternic întrucât copilul nu știe că se poate potoli, nu știe că există
hrana... știe doar că îi este foame, știe că simte o angoasă totală si
crede că va muri.
Din păcate chiar și azi în multe spitale nu este apreciată această
realitate, nu există posibilitatea de a se situa de partea
nou-născutului si de a încerca să-i satisfaci nevoile.
Mai degrabă, organizația spitalului și cultura curentă par că vor
chiar să agraveze dificultățile sale și ca el să aibă un impact mai
traumatic cu lumea.
Există o mamă, cu un sân cald care îi poate oferi hrană, siguranță
și plăcere; există un nou-născut care e ”pierdut” și înfometat și... nu
se găsește nimic mai bun de făcut decât să îi separe, îndepărtându-i
unul de celălalt.
Instinctul de supt al copilului
Ajutorul oferit nou-născutului pentru a începe în viață cu o
atitudine de încredere și speranță este simplu: trebuie doar să fie
lăsat în brațele mamei sale, să fie repede așezat la sânul ei, astfel ca
instinctul suptului și plăcerea să îl îndrume să găsească un răspuns la
nevoile sale fundamentale.
Perioada de sensibilitate maximă a instinctului de supt se termină
imediat după câteva ore de la naștere. Dacă nu este consolidat de
experiență, acest instinct începe să scadă și nou-născutul se apropie de
sân împins de un instinct violent, acela al supraviețuirii, care, în
loc să îl îndrume duios la sânul matern, îl obligă la o căutare
frenetică și disperată a posibilității de a supraviețui, in cele mai
multe cazuri, apoi, tocmai pentru că nu se iau în considerare exigențele
fiecărui nou-născut, dar se respectă regulile abstracte forțând pe cei
nou-născuți să se adapteze, în timp ce, pe de o parte, le este refuzat
sânul matern, pe de altă parte le este dat lapte artificial și se
descurajează așa, îmbuibându-i înainte de a-i duce la mamă, împreună cu
foamea, și stimulul de a căuta sânul ei.
Hrana ca experiență a plăcerii
în schimb, dacă se lasă lucrurile să decurgă, lăsând natura să își
urmeze cursul, ne vom da seama foarte curând la ce fel de concatenare
minunată de fapte duce debutul alăptării și ajută nou-născutul să
adoarmă cu încredere, recunoștință și plăcere față de experiența de a
trăi.
Abia ieșit din uterul matern, dar încă neseparat de mamă, copilul
așezat în brațele ei caută instinctiv sânul. Simpla apropiere a buzelor
de mamelon, simplul fapt pentru mamă de a auzi plânsul copilului său sau
al copilei sale și de a-i atinge corpul pune în mișcare acel mecanism
perfect care este alăptarea.
După sângele din cordonul ombilical, laptele devine legătura dintre cele două ființe.
După legătura fizică dintre cele două corpuri, legătura vocii și a
mirosului este certitudinea că mama îi va oferi hrană mereu, într-o
intimitate incomparabilă.
Corpurile și mințile nou-născutului și ale mamei încep să lucreze
împreună și, în timp ce în interiorul ei se formează un atașament,
instinctul și dragostea maternă, în nou-născut, printr-o experiență
plăcută, se fixează primii parametri de interpretare a lumii.
Și lumea e bună pentru că laptele hrănește, pentru că e cald, pentru
că e gustos și pentru că el corespunde necesității de supt a
nou-născutului, care, pe lângă lapte, suge, de asemenea, plăcere și
cunoștințe.