pag. 36-37
Fără aceste scheme mentale,
viața ar fi, ca să cităm cuvintele celebre ale lui William James, ”un
haos mirific și zumzăitor”. Dacă ne-ar lipsi schemele mentale pentru
ceea ce înseamnă nuntă, funeralii sau vizită la doctor - cu regulile lor
tacite în privința comportamentului necesar în fiecare dintre
situațiile respective -, totul ar fi o permanentă încurcătură.
Această generalizare se aplică și în cazul stereotipurilor, scheme
mentale pe care le concepem pentru a-i clasifica pe oameni.
Stereotipurile includ etichetări de tipul ”introvertit”, ”petrecăreț”,
”polițist”, ”elitist”, ”doctor”, ”țăran” sau ”preot”. Stereotipurile
presupun anumite reguli despre modul în care ne comportăm - sau ar
trebui să ne comportăm - cu oamenii caracterizați de aceste
stereotipuri.
În vorbirea curentă, termenul ”stereotip” este unul peiorativ, dar
am avea parte de încurcături permanente dacă ne-am comporta cu un doctor
așa cum ne comportăm cu un polițist sau dacă am discuta cu o persoană
introvertită așa cum discutăm cu o persoana convivială, care adoră
distracția. Stereotipurile sunt problematice din două puncte de vedere:
pot fi eronate în unele privințe sau în toate privințele și pot exercita
influențe inadecvate asupra judecăților noastre despre oameni.
Psihologii de la Princeton le-au cerut studenților să se uite la o
înregistrare video a unei eleve de clasa a IV-a pe care au numit-o
”Hannah”. Într-o versiune a filmului, se afirma că părinții elevei erau
specialiști într-un anumit domeniu, iar Hannah era arătată jucându-se
într-un mediu specific clasei superioare. O altă versiune a filmului
afirma că părinții fetei sunt salariați obișnuiți din clasa de jos și o
arăta pe Hannah jucându-se într-o zonă săracă din oraș.
În continuare, filmul o arăta pe Hannah răspunzând la douăzeci și
cinci de întrebări din domeniile matematică, știință și literatură.
Performanța fetei era ambiguă: ea răspundea bine la unele întrebări
dificile, dar uneori părea neatentă și greșea răspunsurile la întrebări
simple. Cercetătorii i-au întrebat pe studenți cât de bune consideră că
sunt rezultatele școlare ale elevei în comparație cu colegii ei de
clasă? Studenții care au văzut versiunea filmului în care Hannah făcea
parte din clasa superioară au estimat că rezultatele ei școlare sunt
deasupra mediei, în timp ce studenții care au văzut versiunea în care
Hannah aparține claselor de jos au presupus că s-ar situa sub media
clasei.
E trist, dar este adevărat că avem șanse mai mari să interpretăm
corect informațiile despre Hannah dacă știm din ce clasă socială face
parte. În general, copiii din clasele bogate au rezultate școlare mai
bune decât cei din clasele sărace. Oricând avem informații ambigue
despre o persoană sau despre un obiect, informațiile mai extinse, sub
forma unei scheme mentale sau a unui stereotip, pot face să crească
acuratețea judecăților noastre atât de mult, încât am putea spune că
stereotipurile chiar au o bază reală.
Adevărul și mai trist e că acea Hannah din clasa de jos e
dezavantajată încă de la început. Așteptările oamenilor în privința ei
vor fi mai mici și i se va cere mai puțin în viață; în plus, realizările
ei vor fi percepute ca fiind de calitate inferioară comparativ cu ale
persoanelor din clasa de mijloc sau superioară.
Schemele și stereotipurile sunt problematice și pentru că pot fi
declanșate de fapte accidentale, în fond irelevante sau chiar eronate.
Un stimul va genera activarea unei întregi rețele de alte concepte
mentale corelate. Stimulul radiază de la conceptul activat inițial până
la conceptele legate de el în memoria noastră. Dacă auzim cuvântul
”câine”, se vor activa simultan conceptul de ”a lătra”, schema pentru
”labrador” și reprezentarea mentală a lui ”Rex”, câinele vecinului tău.
Cunoaștem efectul de activare a rețelei pentru că psihologii
cognitivi au observat că, atunci când întâlnim un anume cuvânt sau
concept, recunoaștem cu rapiditate și alte cuvinte sau... |