Atât pentru specialiștii care doresc să-;și pună cunoștințele și talentul
în slujba vindecării și mântuirii sufletelor, cât și pentru toți cei ce
vor să obțină o perspectivă cât mai completă asupra problemelor
sufletești, perspectivă care să întrunească tot ce este mai bun din
tradiție și din modernitate, cartea de față reprezintă o lucrare de
referință în domeniul de tot mai mare interes al psihologiei și
psihoterapiei ortodoxe.
Elemente de psihologie ortodoxa
30.0027.00RON
(Stoc 0)
×
Anunță-mă când „Elemente de psihologie ortodoxa” e disponibil(ă)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Elemente de psihologie ortodoxa - Larisa Sehovtova, Iuri Zenko
…noua carte a psihologilor ortodocși din Sankt-;Petersburg se impune prin
aceeași coerență, precizie și deplinătate a expunerii, comparând și
îmbinând acolo unde este cazul, de o manieră caracteristică, achizițiile
științei psihologice și multimilenara experiență, încuviințată și
însuflată de Dumnezeu, a asceticii ortodoxe.
Atât pentru specialiștii care doresc să-;și pună cunoștințele și talentul
în slujba vindecării și mântuirii sufletelor, cât și pentru toți cei ce
vor să obțină o perspectivă cât mai completă asupra problemelor
sufletești, perspectivă care să întrunească tot ce este mai bun din
tradiție și din modernitate, cartea de față reprezintă o lucrare de
referință în domeniul de tot mai mare interes al psihologiei și
psihoterapiei ortodoxe.
Cuprins:
CUPRINS:
Introducere
1.PARADIGMA IDEALISTÃ A NATURII OMULUI ÎN FILOSOFIE ȘI PSIHOLOGIE
I. Filosofía
II. Psihologia
2.ÎNVÃȚÃTURA TEOLOGICÃ DESPRE OM ȘI DEZVOLTAREA LUI
I. Antropologia
II. Soteriologia
III. Concepțiile despre suflet din Sfânta Scriptură, din Tradiția patristică și din filosofía religioasă
3.PARTEA RAȚIONALÃ A SUFLETULUI (MINTEA, INTELECTUL)
I. învățătura patristică despre puterea rațională a sufletului
II. Teoriile intelectului în psihologie
Concluzii
4.PUTEREA IRASCIBILÃ A SUFLETULUI. (SENTIMENTELE, EMOȚIILE)
I. învățătura creștină despre puterea irascibilă a sufletului
1.1. Principiul senzorial
1.2. Sentimentele omului
1.3. Antinomia sentimentelor
II. Concepția despre sentimente și emoții a psihologiei contemporane
2.l. Sentimentele și emoțiile omului
2.2. Necesitățile și motivațiile
2.3. Momente comune și momente ce diferă în descrierile pe care le fac
sferei emoțional-motivaționale a omului psihologia, respectiv
antropologia creștină
Concluzii
5.PUTEREA CONCUPISCENTÃ (POFTITOARE) A SUFLETULUI (VOINȚA)
I. Particularitățile înțelegerii ortodoxe a voinței
II. Comparație între concepțiile despre voință din știința profană, respectiv antropologia creștină
2. 1. Concepții generale.
2.2. Voința și rațiunea
2.3. Libertatea voinței.
2.4. Voința și conștientul
Concluzii.
6.INVÃTÃTURA CREȘTINÃ DESPRE ORGANELE DE SIMT ȘI PROBLEMELE CONTEMPORANE ALE CULTURII SENZORIALE
I. Abordarea patristică a organelor de simț
II. Analiza organelor de simț luate în parte
III. Organele de simț în Biblie
IV. Problemele contemporane ale culturii senzoriale.
V. Păzirea organelor de simț
VI. Organele de simț duhovnicești
VII. Fenomenele luminoase în asceza creștină
VIII. Atitudinea creștină față de vedeniile, „semnele” și „revelațiile” senzoriale
Concluzii
7.ATENȚIA
I. Conceptul de atenție în antropologia creștină
II. Concepțiile psihologice
Concluzii
8.MEMORIA
I. învățătura patristică despre memorie
II. Teoria psihologică a memoriei
Concluzii
9.IMAGINAȚIA ȘI FANTEZIA
I. Abordarea psihologică
II. Abordarea creștină
Concluzii
10.STÃRILE PSIHICE ÎN PSIHOLOGIE, RESPECTIV ÎN CREȘTINISM
I. Conceptul de stări psihice în psihologia contemporană
II. Starea de patimă/pasiune
2.l. Patima ca stare motivațională emoțional-volitivă
2.2. Patima ca nivel de activare
2.3. Patimile în creștinism
III. Starea de înșelare în creștinism
IV. Stările harice în creștinism
Concluzii
11.ÎNVÃȚÃTURA CREȘTINÃ DESPRE VIRTUȚI
I. Ce este virtutea
II. Tipurile virtuților
III. în ce fel poate dobândi creștinul virtuțile?
IV. Concepțiile psihologiei cu privire la caracterul omului
Concluzii
încheiere