De vreme ce teologia reprezintă descoperirea lui Dumnezeu în inima
curată a omului, tot ceea ce tine de închipuiri, ratiune omenească si
este rupt de calea ascezei ortodoxe, prin care se curăteste oglinda
inimii, este mincinos si lipsit de ipostas.
Isihie si teologie. Calea tamaduirii omului in Biserica Ortodoxa
×
Rezervă „Isihie si teologie. Calea tamaduirii omului in Biserica Ortodoxa”
Stocurile se epuizează rapid, rezervă acest produs și hai la
librăria Adevăr Divin din Brașov, Str. Zizinului, nr. 48, pentru a-l prelua personal.
(Unele produse pot avea discount suplimentar în librărie.)
Vei fi contactat(ă) telefonic de un reprezentant divin.ro pentru confirmarea disponibilității,
în intervalul Luni-Vineri orele 9:00 - 17:00,
deci te rugăm să introduci un număr de telefon corect și actual.
Isihie si teologie. Calea tamaduirii omului in Biserica Ortodoxa - mitropolit Hierotheos Vlachos
…vietuind într-o societate în care personalitatea este fărâmitată,
într-o societate dominată de zgomot si de imagini ce îl robesc pe om
ratiunii, simturilor si stimulilor din afară, putem întelege marea
însemnătate a acestui mijloc de tămăduire al Bisericii Ortodoxe: isihia
(linistirea) mintii. Este calea străbătută de toti prorocii Vechiului
Testament, de apostoli, mucenici si mărturisitori, de asceti si cuviosi.
Fără isihie-lucrare niptică, omul nu poate păsi împreună cu Hristos pe
calea dobândirii slavei Sale si nu poate ajunge la trăirea Tainei Crucii
si a Învierii Lui, care exprimă duhul întregii Traditii isihaste.
Curătirea de patimi, împlinirea poruncilor lui Hristos vădesc, în fapt,
pogorârea în propriul iad, adică în „valea” mortii. Odată cu luminarea
mintii începe însă învierea cea dintâi, împărtăsirea de Pastile
Domnului. Predarea noastră în mâinile lui Hristos, Biruitorul mortii,
este însăsi esenta vietii isihaste.
De vreme ce teologia reprezintă descoperirea lui Dumnezeu în inima
curată a omului, tot ceea ce tine de închipuiri, ratiune omenească si
este rupt de calea ascezei ortodoxe, prin care se curăteste oglinda
inimii, este mincinos si lipsit de ipostas.
Cei care filosofează astfel se află în hotarele închinării la idoli, nu
teologhisesc despre Cel Ce este, ci despre ceva lipsit de ipostas,
produs al speculatiilor si al închipuirii lor. Tămăduirea omului constă
în tămăduirea mintii sale (nous) prin curătire, luminare si desăvârsire,
cu alte cuvinte, prin vederea slavei lui Dumnezeu.
† Ierótheos, Mitropolitul Nafpaktosului
Cuprins:
CUPRINS:
Cuvant inainte
I. Sfințenia în lumina Tradiției ortodoxe
1. Sfinți prin împărtășire cu Dumnezeu
2. Sfințirea sufletului și a trupului
3. Mărturii ale sfințeniei
4. Cinstirea sfinților
5. Cetele sfinților
6. Harul deosebirii
II. Legământul lui Dumnezeu
1. Termenul „legământ” (testament)
2. Vechiul Legământ
3. Noul Legământ
4. Legământul personal
5. Concluzie
III. Legea duhovnicească
1. Treptele legii
2. Legea duhovnicească, potrivit Sfântului Marcu Ascetul
3. Concluzii
IV. Teologia niptică a Bisericii Ortodoxe - calea tămăduirii
1. Trezvia ortodoxă și isihia
2. Temeiurile teologiei ortodoxe
3. Texte alese din scrierile Sfinților Părinți ai Bisericii
4. Un om tămăduit al zilelor noastre
5. Raporturile teologiei ortodoxe cu psihologia existențialistă a lui Frankl neurologia și psihiatria contemporană
V. Taina pocăinței - lucrare terapeutică a Bisericii
1. Omul înaintea căderii în păcat
2. Scopul și lucrarea pocăinței
3. Metoda terapeutică a Bisericii
4. Pilde de pocăință
VI. Părintele duhovnicesc și Harul deosebirii (dreapta socotință)
1. Părintele duhovnicesc
2. Părințenia duhovnicească: Preotul ca tată și mamă
3. Tămăduirea omului
4. Slujirea pastorală în lumina sfintelor canoane ale Bisericii
5. Concluzie
VII. Sfânta Scriptură și slujirea închinată lui Dumnezeu
1. Cuvântul neîntrupat și Cuvântul întrupat
2. Slujirea zidită și cea nezidită
3. Chipuri, semne și simboluri
4. Comuniunea persoanelor sau a firii-firilor?
5. Biserica luptătoare și Biserica biruitoare
6. Cuvântul rostit și suspinele negrăite
VIII. Paremiile și pericopele evanghelice din praznicele împărătești și sărbătorile închinate Maicii Domnului
1. Sfânta Scriptură și slujirea închinată lui Dumnezeu
2. Paremiile și pericopele evanghelice din praznicele împărătești și sărbătorile închinate Maicii Domnului
3. Concluzie
IX. „Din straja dimineții până în noapte”
1. Tâlcuirea stihului din Psalm
2. Părintele Sofronie
3. Rugăciunea de dimineață a Părintelui Sofronie
4. Pilde vii
5. Rugăciunea de dimineață (text)
X. însuflarea duhovnicească
1. Ce este însuflarea duhovnicească?
2. Caracteristicile însuflării duhovnicești
3. Lupta pentru trăirea și păstrarea însuflării duhovnicești
4. Concluzie
XI. Calea către îndumnezeire
1. Viața Cuvioasei Maria Egipteanca
2. învățături teologice din viața Cuvioasei Maria Egipteanca
XII. Mintea (nous) și simțirea inimii, potrivit învățăturii Sfântului Diadoh al Foticeii
1. O sută de capete gnostice
2. Mintea și curățirea ei
3. Simțirea minții și a inimii
XIII. Considerente practice ale ecumenismului în teologie și asceză
1. principalele teorii despre ecumenism
2. Teologie și ecumenism
3. Asceză și ecumenism
4. Concluzie
XIV. Teologia: între Ortodoxie și secularism
1. Viața desăvârșită
2. Adevăr și minciună
3. Moisi, marele Teolog
4. Peregrinarea israeiliților în pustie
5. Teologia astăzi
6. Concluzii
XV. Monahismul, potrivit învățăturii Sfântului Evstatie al Thessalonicului
1. Țelul înalt al monahismului
2. Cele trei trepte ale vieții monahicești
3. Slujba tunderii - repere ale vieții monahicești
4. Monahi căzuți de la adevăratul monahism
5. Egumeni nesupuși Episcopilor
XVI. Isihie și teologie
1. Cuprinsul cărții
2. Eclesiologie și experiență
3. Văzător-de-Dumnezeu, Cuvios și Mucenic
4. O carte autentică
5. Prinos de pomenire
XVII. Viața isihastă și Dumnezeiasca Euharistie
1. Dumnezeiasca Euharistie - calea mântuirii
2. Aspecte isihasto-niptice ale Dumnezeieștii Euharistii