pag. 130-131
...la nivel de idee - o altă
iluzie pentru colecția noastră de atașamente. Prin urmare, calea,
indiferent dacă este considerată din punct de vedere personal sau
interpersonal, trebuie să se fundamenteze pe moralitate. Factorii morali
ai Căii Octuple - Vorbirea Justă, Acțiunea Justă și Modul de Viață Just
- se referă în primul rând la modul în care îi abordăm și îi tratăm pe
ceilalți. Vorbirea, împreună cu ascultarea, implică o relație
interumană. Acțiunea Justă corespunde fundamentelor morale ale aproape
tuturor religiilor: evitarea uciderii, furtului și a unei conduite
sexuale nepotrivite - toate acestea constituind chestiuni relaționale.
Modul de Viață Just și Vorbirea Justă se referă la onestitate și la
decența modului nostru de trai - a întregii noastre vieți. Moralitatea
este fundamentală pentru orice reciprocitate sănătoasă.
Atunci când explorăm practica interpersonală extraordinară, un
element specific al moralității are o aplicație specială: și anume,
învățăturile lui Buddha referitoare la Vorbirea Justă. în cadrul
Meditației Interpersonale acest element este foarte clar reprezentat de
indicația de Rostire a Adevărului. După cum vom vedea, acest lucru
implică, de asemenea, bunătate, atenție conștientă, utilitate, și alte
calități pozitive ale vorbirii. Deoarece practica Meditației
Interpersonale poate transforma atât de mult modelele de conversație
folosite în viața de zi cu zi, încât oamenii consideră uneori Meditația
Interpersonală ca fiind o practică a Vorbirii Juste. Meditația
Interpersonală este o practică ce are un spectru foarte larg și este
foarte adaptabilă - nefiind limitată cu toate acestea la Vorbirea Justă,
la fel cum nici meditația tradițională nu este doar o practică a
"Tăcerii Juste".
Al doilea element al unei căi extraordinare este pacea interioară. O
minte relaxată și o inimă calmă constituie elementele esențiale pentru a
dobândi o stare de fericire, pentru a vedea lucrurile așa cum sunt în
realitate. Tensiunea distorsionează lentila prin care vedem lumea,
încadrând totul prin prisma a ceea ce ne face să fim tensionați. Fără
liniște, mintea nu poate rămâne fixată suficient de mult timp asupra
experiențelor în așa fel încât să le poată cunoaște natura. Dacă nu
cunoaștem natura experiențelor, este puțin probabil că vom reuși să
abandonăm fabricațiile egocentrice și, ca atare, nu vom putea fi pe
deplin compasionali, atât față de ceilalți cât și față de noi înșine.
Efortul Corect, Atenția Conștientă (Mindfulness) și Concentrarea,
sunt toate înțelese ca fiind o parte a componentei liniștii și
seninătății, proprii căii tradiționale budiste. Toate acestea se referă
la cultivarea minții - incluzând aici și rafinarea propriilor noastre
emoții, consolidarea unei conștientizări clipă de clipă, precum și
statornicirea seninătății și lucidității. După cum am văzut,
angajamentul și energia dată de Efortul Corect și claritatea receptivă a
Atenției Juste sunt necesare pentru ca o anumită practică să fie
desemnată ca fiind extraordinară. Inițial, acești doi factori sunt
reprezentați prin primul indiciu al Meditației Interpersonale, și anume -
Pauza.
Acest lucru aduce cu el factorul seninătății, specific Calmei
Concentrări. La prima vedere, încercarea de a promova o concentrare
calmă poate părea neavenită în cazul unei practici în care oamenii sunt
angajați într-o colaborare bazată pe reciprocitate. La urma urmei,
ceilalți oameni reprezintă, în general, principala noastră sursă de
stres, si există sisteme extrem de elaborate dedicate meditației
individuale practicată în tăcere, care sunt foarte bine adaptate pentru
cultivarea calmului și liniștii interioare. Buddha a vorbit adesea
despre "extazul izolării" și, de-a lungul secolelor, misticii au ridicat
în slăvi extraordinarele calități ale izolării tăcute.
Am putea argumenta că însuși faptul că celelalte persoane reprezintă
o astfel de sursă de stres, face ca învățarea și practicarea meditației
alături de alții să devină imperativă; în acest fel putem începe să
devenim mai calmi în relația noastră cu ceilalți. Dar, din moment ce
vorbim despre practici extraordinare, pentru a avea rezultate profund
transformatoare, poate fi de ajutor, sau chiar poate fi necesară,
eliminarea stimulilor pentru anumite perioade de timp. Sunt foarte de
acord cu acest lucru și am un extrem de mare respect și prețuire pentru
liniștea profundă, proprie meditației individuale. Am descoperit totuși
că starea de calm profund este posibilă și în cadrul practicii
interpersonale. Am găsit în învățăturile lui Buddha o cheie pentru
înțelegerea acestei posibilități; totul se bazează pe relația pe care
fericirea o are cu concentrarea.
Cel de-al optulea factor al căii, samadhi, constituie una dintre
învățăturile lui Buddha cel mai greșit înțelese. Concentrarea este de
multe ori considerată a implica o plasare volitivă a minții asupra unui
obiect, o stare de extremă focalizare a minții. Foarte mulți profesori
și numeroase practici sunt influențate de acest punct de vedere. De
fapt, Buddha a arătat că mintea este concentrată - unificată și fixată
stabil în mod natural - atunci când este fericită și calmă. El a
spus:... |