Trăirea mistică a liturghiei (vol. 5)
Împărtășirea dumnezeiască este cea mai mare taină a existenței, unirea „într-un singur Trup” a lui Dumnezeu cu creația Sa, și a tuturor celor create întreolaltă în iubirea Sfintei Treimi. O unire cu Hristos „doar în spirit” sau simbolică este insuficientă, pentru că trupul are însăși taina condiției euharistice a creației, și împărtășirea cu Trupul lui Hristos constituie actualizarea liturgică esențială a acestei condiții... |
25.00 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Împărtășirea dumnezeiască este cea mai mare taină a existenței, unirea „într-un singur Trup” a lui Dumnezeu cu creația Sa, și a tuturor celor create întreolaltă în iubirea Sfintei Treimi. O unire cu Hristos „doar în spirit” sau simbolică este insuficientă, pentru că trupul are însăși taina condiției euharistice a creației, și împărtășirea cu Trupul lui Hristos constituie actualizarea liturgică esențială a acestei condiții. Pe de altă parte, plecând de la temelia prefacerii Dumnezeiești, trăirea mistică a Liturghiei nu se reduce la o participare formală la slujba săvârșită în biserică. După cum arată, în mod de Dumnezeu insuflat, Părintele Ghelasie, Taina Liturghiei se cere prelungită mistic ca rod al Pomului Vieții. Altfel spus, ca mod filial de a trăi cu și în Hristos în „eshatologia inaugurată” de Învierea Domnului, în toate împrejurările vieții și creativității omenești. La Părintele Ghelasie, isihasmul nu este redus la o metodă, nici nu e rezervat unei categorii de inițiați, ci apare în toată relevanța sa ca mod esențial al vieții creștine. Florin Caragiu |
Cuprins:
Ritualul Liturghiei Hristice Prefață la ediția I-a ... 7 1.Duhul Filocalic ... 13 2.Cele trei isihii ale Isihasmului Filocalic ... 14 3.Isihasmul minții-înțelepciunii de creație ... 17 4.Isihasm, Altar și Biserică în trăire proprie ... 24 5.Dar-Liturghie în Sine ... 28 Jertfa, Liturghia învierii din „antiiubirea păcatului-căderii Creației” ... 30 7.Jertfa Iubirii-Logosului Naște Creația ... 36 8.Esența Liturghiei este Însuși Chipul Triființialității Ființei în Sine ... 44 9. Chipurile Liturgice ale Preoției și Bisericii ... 51 10.Chipurile Liturgice ... 53 11.Arhetipul Preoției Logosului Dumnezeiesc, Originea Chipurilor Liturghiei de Creație ... 58 12.Chipul Jertfei ca Chip al Perfecțiunii de Creație ... 62 13.OM, TAINA CHIPULUI FIULUI LUI DUMNEZEU ... 68 14.Creația ca Asemănare de CHIP al CHIPULUI FIULUI LUI DUMNEZEU ... 71 15. CHIP de Taină Necreată în Chip de Taină Creată ... 75 16. Arhetipurile Liturghiei Creației ... 78 17.Fiecare Creație este o Liturghie a Jertfei Hristice ... 81 18.Fiecare Creație este un Chip Asemănare de CHIP LOGOS FIUL ... 86 19.Ritualul Liturgic, Actualizarea Chipurilor Liturgice ... 88 20.Chipul Liturgic al Maicii Domnului ... 91 21.Cele Trei Liturghii ... 97 22.Chipurile Liturgice ale Bisericii ... 99 23.Altar și Biserică în Unire și Nedespărțire, ca Altar și Biserică COSMICÃ ... 102 24. ISIHASM, RITUALUL LITURGHIEI HRISTICE ... 105 II ISIHASM. TRÃIREA MISTICÃ A LITURGHIEI A. ISIHASM, MISTICA LITURGHIEI HRISTICE 1. Isihasmul – Prelungire necontenită de Liturghie Hristică ... 109 2.Început de Limbaj Liturgic Creștin ... 111 3.LITURGHIA este IUBIREA RELIGIOASÃ ... 113 4.LITURGHIA este însăși PERSOANA CHIP al FIULUI LUI DUMNEZEU ... 115 5.LITURGHIA este Mistica Teologiei ICOANEI Hristice ... 115 6.Chipul Icoană al Lui Hristos este EUHARISTIA LITURGHIEI ... 117 7.Creația este LITURGHIA FIULUI LUI DUMNEZEU ... 118 8.CHIPURILE Vieții Dumnezeiești prin LITURGHIE se Revarsă în Chipuri de Creație ... 120 9. CHIPUL de Dumnezu-PREOȚIE și Chipul de Creație-Biserică ... 122 10.Fără RITUAL și LITURGHIE nu este Viață ... 123 11.LITURGHIA în sine este DAR și DÃRUIRE ... 126 12. LITURGHIA este Taina PERSOANEI HRISTICE în Coborârea Harică ... 128 13.Zilele Creației sunt zile LITURGICE ... 130 14. Timp-Vreme-Calendar ca Liturghisiri de Creație ... 133 15.LUMINA NE CREATÃ este LITURGHIA-PREOȚIA și Lumina Creată este Biserica-Liturghisirea ... 135 16. IPOSTASURILE sunt LITURGHISIREA CHIPULUI ... 136 17. ENIPOSTAZlEREA-EUHARISTIA LITURGHIEI HRISTICE ... 137 18.JERTFA este LITURGHIA ÎNVIERII ... 140 19.PERSOANA HRISTICÃ este LITURGHIA JERTFEI IUBIRII ... 144 20. Configurația CHIPURILOR LITURGICE, HRISTOS-PREOȚIE și Biserică-Maica Domnului ... 145 21.Configurația ALTAR și Biserică ... 147 22.LITURGHIA HRISTICÃ este ACTUALIZAREA IUBIRII și JERTFEI ... 151 23. LITURGHIA este ÎNVIERE Necontenită, ... 151 B. TRÃIREA MISTICÃ A LITURGHIEI 24.Pregătire ... 152 25.LITURGHIA Pământească ... 154 26.LITURGHIE înseamnă IUBIRE în DÃRUIRE ... 155 27.DÃRUIRE de Creație ca Răspuns LITURGIC ... 157 28.LITURGHIA pe scurt ... 158 29.PROSCOMIDIA, primul ACT LITURGIC ... 161 30.PÂINEA ca ARHECHIP al Ființialității ... 164 31.MIELUL JERTFELNIC, Agnețul din PRESCURA-Ființialitatea Bisericii ... 169 32. PROSCOMIDIA, Actualizarea-Prelungirea Creației, Nașterii și JERTFEI MÂNTUITOARE ... 171 33. PREOȚIA Hristică este ÎMPLINIREA Desăvârșirii Creației ... 173 34. PRUNCUL de Creație și MIELUL DUMNEZEIESC ... 177 35. ACTUL LITURGIC este URCAREA Creației în CHIPUL FIULUI DUMNEZEIESC ... 179 36.DAR de Creație și DAR DUMNEZEIESC ... 181 37. LITURGHISIREA PROSCOMIDIEI este ÎNTÂLNIREA DARURILOR ... 183 38. LITURGHIA HRISTICÃ este în „TRUPUL-Ființialitatea Bisericii” ... 184 39.JERTFÃ și RÃSCUMPÃRARE ... 185 40.LITURGHIA pe scurt ... 187 41.LITURGHISIREA PUNERII ÎNAINTE a DARURILOR POSCOMIDITE are FIINȚA RITUALULUI-PREOȚIEI SFÂNTULUI DUH ... 188 42. Creația este CHIPUL FIULUI DUMNEZEIESC în RITUALUL SFÂNTULUI DUH ... 191 43.RITUALUL este MISTUIRE-REÎNNOIRE ... 193 44. Totul este în LITURGHISIREA RITUALULUI SFÂNTULUI DUH ... 195 45.LITURGHIA pe scurt ... 197 46. LITURGHIA PUNERII ÎNAINTE a DARURILOR LITURGICE ... 201 47.Heruvicul și Ieșirea cu SFINTELE DARURI ... 206 48. Ducerea SFINTELOR DARURI în ALTAR pe SFÂNTA MASÃ ... 210 49. CREZUL SFÂNTA TREIME Se Coboară pe Pământ ... 212 50. ARÃTAREA CRUCII, MÃRTURIA MÂNTUIRII HRISTICE ... 213 51. „LUAȚI MÂNCAȚI, ACESTA este TRUPUL MEU” ... 214 52. A Treia LITURGHIE, LITURGHIA EUHARISTIEI ... 216 53. AXIONUL, Imnul MAICII DOMNULUI, FIUL DUMNEZEIESC Proslăvește Creația ... 221 54. TATÃL Nostru, DESÃVÂRȘIREA DESÃVÂRȘIRILOR ... 224 55.ÎMPÃRTÃȘIREA ... 226 56.MULȚUMIREA, CONȘTIINȚA Integralității ... 227 C. ISIHASM, Chip și Ritual de LITURGHIE 57.ISIHASM, Chip de LITURGHIE ... 229 58. RUGÃCIUNEA Isihastă, LITURGHIA NUMELUI LUI HRISTOS ... 238 59. CHIPUL LITURGHIEI și RITUALULUI HRISTIC este ICOANA Isihasmului ... 244 III. BISERICA, LITURGHIA EUHARISTIEI, TRUPUL ÎNVEȘNICIRII Lumii BISERICA, DUMNEZEU cu Lumea și Lumea cu DUMNEZEU ... 247 ORIGINI ... 247 VIAȚA LITURGICÃ ... 263 VIAȚA LITURGICÃ Particulară ... 273 Omul, CRUCEA Lumii ... 277 O Sută de VERSETE despre Isihasm ... 311 O Sută de VERSETE despre Isihasm ... 318 Un Model Personal ... 332 Dicționar de Termeni (în sensurile relatărilor de aici) ... 336 Zamolxe la HOTARUL dintre Vremi I ... 358 Zamolxe la HOTARUL dintre Vremi II ... 361 Acatistul SFINTEI CRUCI ... 366 Acatistul Sfintei ÎMPÃRTÃȘANII ... 376 |
Fragment:
1. Duhul Filocalic Astăzi, mai mult ca oricând, este nevoie de „renașterea Viului” din noi. Creația se îndepărtează prin „păcat”. Toată VIAȚA Creației după căderea din Rai este autochinuirea Vieții”. Viața în „păcat” este alegerea „morții” și iluziei ei, este „negarea demonică”. Dumnezeu „interzice” Omului în Rai „alegerea morții” prin .mâncarea din pomul antivieții”. „De veți mânca veți muri” (Fac. 2, 17). Diavolul a „inventat” antiviața-negația. Creația își adaugă anormal experiența „morții”. Viața este „Lumină” și moartea este întuneric. Întunericul nu există, este „orbirea” celor care neagă Lumina. Împărăția „orbilor” este împărăția întunericului, este iadul morții. Reîntoarcerea la Chipul Vieții-Luminii prin ușa Hristică și Suflul Dătător de Viață al Sfântului Duh este „Salvarea” Creației căzute în păcat. Acesta este „Duhul Filocaliei”. Modalitatea Isihastă Filocalică este „Reinvierea” Duhului de Viață din fiecare din noi. Boala și moartea sunt „batjocorirea” Chipului de Dumnezeu din Creație. Creștinismul Filocalic este „ieșirea” din boala păcatului, ieșirea din „antilimbajul diavolesc”. Păcatul este „duhul negativizării” Vieții, este antilimbajul-destructurarea și batjocorirea „Cuvântului-Logosului” Dumnezeiesc. Isihasmul Filocalic este ,,revenirea” la Duhul Vieții prin „resacralizarea” în Sfântul Duh și reprimire a „Cuvântului Logos-Hristic”. Trăirea mistică Isihastă este ,,reintrarea” în Duhul și Limbajul existenței Nemuritoare. Mulți încă nu înțeleg că „păcatul” este cauza morții. Păcatul ne „desparte” de Biserica și Preoția Vieții. Viața este „Biserica Preoției Cuvântului-Logosului Dumnezeiesc Creator”. „Prin Cuvânt toate s-au făcut” (Ioan 1, 1-3). Viața Creației este „Scriptura-Evanghelia” diri „Altarul” Liturgic al Sfântului Duh. Viața Creației este „Limbaj Sacru” și „Împărtășanie-Euharistie”, este Biserică și Preoție în egalitate și nedespărțire. Păcatul este „ruperea” de Biserica Cuvântului-Logosului Creator Dumnezeiesc și de Preoția Tainei Sfântului Duh. Restabilirea Creației este astfel „Destin Hristic”, este destinul reîntâlnirii Creației cu Chipul Creator. Restabilirea Creației căzute este „trecerea din păcatul laic și profan” în Sfințenia Sacrului Hristic. Aceasta este mistica Isihastă Filocalică. 2. Cele trei isihii ale Isihasmului Filocalic În mod deosebit noi, cei de astăzi, avem nevoie de multe adânciri și lărgiri ale „înțelegerii”. Destructurarea Limbajului până la .antilogica păcatului” ne-a adăugat „sofismul diabolic” până la .spiritualitatea negativă”. Salvarea Creației căzute este în „Rememorarea” Limbajului Logos Creator. În semnificație pur creștină, Limbajul produce „logica și gândirea”. La început a fost Cuvântul” (Ioan 1,1). Cuvântul-Logosul-Limbajul este Ființa Persoană, pe când „gândirea” este Sofia-Har energii. Metafizica misticii creștine este „Ființa și energiile sale” (Sfântul Grigorie Palama). Ființa este Persoană-Triființialitatea de Sine, este Limbaj Ființial în Sine, care apoi își „prelungește în afară” energiile Harice Sofia-Gândirea. Logica „ruptă” de Limbajul Ființial Logos devine „antilogica păcatului căderii”. Logica Logos este „Triafirmatie” și niciodată „negație”, pe când „antilogica” păcatului este dualitatea căderii din Rai a „binelui și răului”, a negației și afirmației. Creștinismul este „Destinul Hristic” al „Rememorării” Logicii Divine. Logica Logos este: Suprafirmația-Chipul Lui Dumnezeu Tatăl, Vorbirea în Sine, Afirmația-Chipul Sfântului Duh, Glasul Vorbirii în Sine, Recunoașterea-Chipul Fiului Logos, Cuvântul Vorbirii în Sine.Păcatul căderii este prin „negativizarea” Chipului Recunoașterii, prin „anticuvântul-antilimbajul căderii”. Creația încearcă o „ieșire anormală” ca „autodistrugere” prin „sofismul contrariilor”. De aceea, Fiul-Logosul Ființial Dumnezeiesc „Vine” în Creația căzută să .Restabilească” Chipul său Creator. Antilogica păcatului-căderii înlătură Supraafirmația- Taina în Sine și o face „gol-neant” în care „inventează negația” și se „autodivinizează” ca „recunoaștere singulară egoistă de sine”. Păcatul este „negarea-omorârea” de Dumnezeu, în „golul” căruia se adaugă „antilimbajul căderii”. Fără acest „gol” de Dumnezeu păcatul nu se poate „naște”. Așa, păcatul se face „antisfințenia” Chipului Sfântului Duh și „antilimbajul” Cuvântului Logos. Restabilirea Hristică este astfel: Credința, Rememorarea Supraafirmației, Calea Evanghelică, Botezul Hristic, Nădejdea, Rememorarea Afirmației, Resfințirea prin Sfântul Duh, Taina Mirungerii, Viața. Dragostea, Rememorarea Recunoașterii, Primirea Cuvântului Evanghelic în Preoția Liturghiei Euharistiei Hristice, Adevărul.„Eu sunt Calea, Viața și Adevărul”, zice Domnul Hristos. Tot fondul misticii Isihaste Filocalice aici este. Calea este „Taina Dumnezeirii” in Viața Bisericii Sfântului Duh și Preoției Liturgice Hristice. Această Treime este Logica restabilirii Creștine a Creației căzute. Orice ieșire din ”această Logică Treimică” nu mai este „Creștinism Integral”. Isihasmul Filocalic este „Creștinismul Integral”. Și în acest context se poate vorbi despre cele trei .Jsihii” ale Isihasmului Filocalic: Isihasmul minții (paraclisul pocăinței); Isihasmul inimii (întregul acatist al Jertfei Hristice);3.Isihasmul Duhului (Euharistia- Împărtășirea Liturghiei Hristice). Isihasmul minții este .Jsihasmul catehumenilor”, al celor care se „apropie de Taina Creștină”, care se „pregătesc” să „primească Botezul Hristic”. Aici se poate vorbi de un „isihasm laic” al celor care vor să intre în „sânul Bisericii” Creștine, care aspiră la „Taina Hristică”. Isihasmul inimii este deja „Intrarea în Biserică”, este Isihasmul Botezaților, al Fiilor Bisericii Creștine. Dacă isihasmul minții se poate „face” pe lângă Biserică, isihasmul inimii se face doar în cadrul Bisericii, în ritualul Tainelor Bisericii Creștine. Isihasmul inimii nu mai poate fi al .Jaicilor”, ci doar al „credincioșilor”. Iar isihasmul Duhului direct de Suflet este „isihasmul celor trăitori”, care se „Împărtășesc” cu adevărat din „Întâlnire a cu Hristos”, dar nu ca simplă .Jdeație”, ci ca Euharistie reală a Liturghiei Hristice a Preoției Altarului Sfântului Duh”. Isihasmul minții este „Isihasmul tindei Bisericii” Creștine, isihasmul inimii este isihasmul intrării în Biserică și isihasmul Duhului este al „participării și Împărtășirii Liturghiei Hristice”. Altfel spus, isihasmul minții este isihasmul încreștinării minții laice, isihasmul inimii este Isihasmul Bisericii-Virtuți lor Hristice și Isihasmul Duhului de Suflet este isihasmul celor care prin Virtuțile Hristice ajung până la „Îndumnezeirea-Înduhovnicirea-Împărtășirea” Hristică. Isihasmul minții îl pot face „toți” care „aud” chemarea Lui Hristos. Isihasmul minții este isihasmul „purificării”. Isihasmul inimii este al .Jluminării” Creștine, iar isihasmul Duhului este isihasmul „Transfigurării” Creștine, Unirii Mistice în sensul pur Creștin. Înțelepciunea Creștină a minții este „auzirea Tainei Hristice”, primirea Cuvântului Evanghelic. Sofia inimii este Har Dumnezeiesc dincolo de „sapienția de creație”. Mintea este „înțelepciune de creație”, pe când Sofia inimii este înțelepciune Harică Necreată, prin care înțelepciunea de creație se face „Biserică-Creație Sfințită”. Mintea-Înțelepciunea proprie de creație „Unită” cu Sofia Necreată Harică Dumnezeiască ne „urcă” apoi până la „Împărtășirea” din Logosul-Fiul Ființial, ca Mistică Deplină. Isihasmul Filocalic este această „triplă isihie”, neamestecată și nedespărțită. 3. Isihasmul minții-înțelepciunii de creație Dumnezeirea Creatoare este Triființialitatea Treime de Persoane și Energii Necreate Har, este Ființă și Energii de Mișcare de Ființă (Sfântul Grigorie Palama). Mistic, Harul este însăși Sofia-Rațiunile Necreate, Strălucirea-Podoaba Spiritualității Ființiale în Sine a Treimii Dumnezeiești. Conștiința Ființială în Sine a Lui Dumnezeu Tatăl în Mișcarea-Memoria în Sine Ființială a Sfântului Duh și în Cuvântul-Limbajul în Sine Ființial al Fiului-Logosului, se deschide și în afara Ființei în Sine Dumnezeiești, ca Energii Divine Necreate, ca Rațiunile-Gândirea-Sofia Harică. Sofia Energetică Harică are Chipul Lui Dumnezeu Tatăl, are Fața Sfântului Duh și are Asemănarea Logosului-Fiului. De aceea So- Pag. 13 – 17
|