pag. 53-54
								   Cum procedăm pentru a ne ajuta elevii să asimileze noțiuni noi? 
 
    Pe parcursul unei unități didactice bine structurate, profesorii 
introduc periodic noțiuni noi. Uneori, acest lucru este realizat sub 
forma unor răspunsuri la întrebări, discuții individuale cu elevii, 
discuții cu grupuri mici de elevi, precum și alte tipuri de interacțiune
 spontană. Alteori, introducerea de noțiuni noi este planificată ca 
parte a proiectului general al unității de învățare. De pildă, 
profesorul poate să planifice ca elevii să facă una sau mai multe din 
următoarele activități: să citească o secțiune din manual, să audieze un
 curs, să observe o demonstrație, să participe la o demonstrație sau să 
vizioneze un film. Mă refer la aceste activități planificate pentru 
introducerea de noțiuni noi ca la niște ”inputuri determinante pentru 
învățare” (critical-input experiences). Dacă elevii înțeleg conținutul 
prezentat în aceste inputuri determinante pentru învățare, ei au făcut 
deja primii pași către îndeplinirea obiectivelor de învățare. Pentru a 
impulsiona buna înțelegere a conținutului de către elevi, inerentă 
acestor experiențe, profesorii trebuie să faciliteze procesarea activă a
 conținutului de către elevi. 
 
    În clasă 
 
    Să ne întoarcem la scenariul didactic descris în capitolul anterior.
 Unul dintre primele lucruri pe care îl cere dl Hutchins elevilor săi 
este să urmărească un documentar despre Hiroshima și Nagasaki. Înainte 
să le pună acest documentar, el îi întreabă pe elevi dacă au văzut 
vreodată vreun film sau au citit ceva despre aceste două orașe din 
Japonia și ce soartă au avut acestea la sfârșitul celui de-al Doilea 
Război Mondial. El subliniază faptul că nu se așteaptă ca elevii să știe
 amănunte, ci se întreabă dacă nu cumva vreunul dintre elevi știe ceva 
despre ce s-a întâm¬plat atunci. Pe măsură ce elevii oferă răspunsuri, 
dl Hutchins le rezumă succint, trecându-le pe tablă. Apoi îi organizează
 pe elevi în grupuri de câte trei. Fiecare membru al grupului primește o
 literă - A, B sau C. Dl Hutchins le spune elevilor să își noteze ideile
 în caiete pe măsură ce privesc documentarul, însă îi atenționează să nu
 ia notițe din prima. El le spune: 
    Priviți documentarul și încercați să înțelegeți ce se prezintă în
 el. Il vom viziona pe bucăți sau pe fragmente mai mari, de patru 
minute, și veți avea timp să discutați câte un pic despre fiecare 
episod, pe măsură ce parcurgem documentarul. Veți avea timp să luați mai
 târziu notițe, după ce ați înțeles mai bine informația. 
 
    După ce elevii au vizionat primul fragment de patru minute, dl 
Hutchins oprește filmul și îl roagă pe elevul A din fiecare grup să 
rezume ce își amintește din acest episod. Ceilalți doi elevi din grup 
sunt invitați să completeze rezumatul elevului A. Dl Hutchins mai 
întreabă și dacă există întrebări legate de...  |