pag. 80-81
...atrage atenția de la bun
început, ea având și alte funcțiuni. Animalele sălbatice și animalele
domestice își țin capul îndreptat spre pământ și spre picioare pentru a
fi mai aproape de locurile pe care calcă și de nutrețul cu care se
hrănesc; gura lor nu poate fi văzută aproape niciodată, decât dacă sunt
moarte sau când sunt furioase și se reped să muște. La oameni,
dimpotrivă, gura atrage atenția înainte de toate și când tace și, mai
ales, când vorbește.
VIII. Mi-ar plăcea ca cenzorul meu, Emilianus, să-mi spună dacă
obișnuiește să se spele pe picioare. Desigur, ar răspunde el; și,
atunci, oare ar putea pretinde și că este mai importantă curățenia
picioarelor decât cea a dinților? De aici, putem deduce un adevăr: când
un om ca tine, Emilianus, aproape întotdeauna își deschide gura numai
pentru a vărsa bârfe murdare și calomnii, sunt de părere că un astfel de
om nu mai trebuie să-și bată capul cu igiena gurii sale căci,
într-adevăr, acestuia nu i se potrivește spălatul dinților cu prafuri
exotice; ba, chiar mai înțelept ar fi să și-i înnegrească cu smoală, în
așa fel încât să nu mai poată fi spălați niciodată, oricâtă apă ar
folosi. Mereu, limba, ce dă glas minciunilor și amenințărilor, se scaldă
în zeama propriei necurățenii și murdării. Și chiar trebuie, vai, ca o
limbă curată și sănătoasă să servească drept organ și al unei vorbiri
împuțite și spurcate? Și trebuie neapărat să facă, la fel ca viperele
care, dintr-un colț de dinte alb ca zăpada, împroașcă numai negru venin?
Dimpotrivă; oare, când un om vrea să spună ceva plăcut sau spre folosul
cuiva, nu este normal ca, mai înainte, să-și spele gura, așa cum speli
și pocalul sau cupa în care urmează să torni o licoare aleasă?
Dar de ce să stăruim atât de mult numai asupra creaturii omenești?
Iată, crocodilul, un monstru uriaș ce trăiește în Nil, deschide o gură
mare cât o șură numai și numai pentru a-i fi curățați dinții! Cel puțin,
așa am auzit spunându-se: că botul acestui animal, de dimensiuni
enorme, dar fără limbă, din cauză că cel mai mult stă sub apă, este
invadat de o mulțime de insecte și de musculițe ce-i intră printre
dinți. Din când în când, el iese la mal așteptând cu gura căscată și,
atunci, una dintre păsărelele fluviului, una foarte cumsecade, își
introduce cioculețul între dinții monstrului și îi curăță, fără să se
expună niciunui pericol. Să trecem, însă, la altele.
IX. Voi vorbi acum despre celelalte poeme ale mele, și anume despre
cele numite poezii de dragoste și care, totuși, prin intonația aspră și
modul țărănesc în care au fost recitate aici, par a fi, mai curând,
poezii de ură. Oare, ce legătură poate exista între farmecele rele3 și
versurile laudative dedicate copiilor bunului meu prieten Scribonius
Latius? Or, dacă sunt poet, trebuie neapărat să fiu și magician? S-a mai
vorbit vreodată de o bănuială de felul acesta și de o astfel de
apropiere cu consecințe atât de imediate? Fie, precum ziceți voi,
”Apuleius a făcut niște versuri”: dacă ele sunt proaste, desigur, se
creează un neajuns, dar este un neajuns al poetului, nu și al
filosofului, iar dacă sunt bune, care sunt acuzațiile ce le aduceți
acestor versuri? Totuși, se insistă și se spune: Sunt versuri ludice și
de dragoste. Dacă în aceasta constă crima mea, de ce folosiți termeni
greșiți, declarându-mă vinovat de magie? |