pag. 114-115
...complexă și dificilă în
cazul fiecărui individ — sau grup — este de a afla care este
interacțiunea specifică dintre o anumită structură de caracter și o
anumită structură socială. Abia în punctul acesta începe adevărata
cercetare, care, altfel, va fi sufocată de presupunerea că situația este
singurul factor care poate să explice comportamentul uman.
Teoria frustrare-agresivitate
Există multe alte studii de orientare behavioristă despre
agresivitate; cu toate acestea, niciunul nu dezvoltă o teorie generală
despre originile agresivității și violenței, cu excepția teoriei
frustrare-agresivitate elaborate de J. Dollard et al. (1939), care
pretinde să fi găsit cauzele întregii agresivități. Mai precis, că
”apariția comportamentului agresiv presupune existența frustrării și
invers, existența frustrării duce întotdeauna la o formă de
agresivitate” (J. Dollard et al., 1939). Doi ani mai târziu, unul dintre
autori, N.E. Miller, a abandonat a doua parte a ipotezei, acceptând că
frustrarea poate cauza un număr de tipuri diferite de reacție,
agresivitatea fiind doar unul dintre acestea (N.E. Miller, 1941).
Această teorie a fost, după Buss, acceptată de practic toți
psihologii, cu foarte puține excepții. Buss însuși ajunge la o concluzie
critică: ”Accentul pe frustrare a condus la o nefericită ignorare a
celorlalte clase mari de antecedente (stimuli nocivi), ca și la
ignorarea agresivității ca răspuns instrumental. Frustrarea este doar
unul dintre antecedentele agresivității, și nu cel mai puternic” (A. H.
Buss, 1961).
Este imposibil să facem o analiză amănunțită a teoriei
frustrare-agresivitate în cadrul acestei cărți din cauza întinderii
literaturii care ar trebui tratate. Mă voi opri în cele ce urmează la
câteva puncte esențiale.
Simplitatea formulării inițiale a teoriei este în mare măsură
întunecată de ambiguitatea semnificației frustrării. Există, în fapt,
două sensuri în care a fost înțeles acest termen: (a) întreruperea unei
activități în desfășurare, îndreptată către un scop. (Un exemplu ar fi
al băiatului aflat cu mâna în cutia cu fursecuri, când mama intră și îl
face să se oprească; sau al unei persoane excitate sexual, întreruptă în
timpul actului sexual.) (b) Frustrarea ca negare a unei pofte sau
dorințe — ”privare”, conform lui Buss. (Exemple: băiatul care îi cere
mamei un fursec și ea îl refuză; sau un bărbat care face avansuri unei
femei și este respins.)
Un motiv pentru ambiguitatea termenului de ”frustrare” stă in faptul
că Dollard et al. nu s-au exprimat cu claritatea necesară. Un alt motiv
ar fi că termenul ”frustrare” este folosit în mod obișnuit în al doilea
sens și că gândirea psihanalitică a contribuit, de asemenea, la această
utilizare. (De exemplu, dorința de iubire a unui copil este ”frustrată”
de către mama lui.)
In funcție de sensul frustrării, avem de-a face cu două teorii
complet diferite. Frustrarea în primul sens ar fi destul de rară,
deoarece este nevoie ca acțiunea dorită să fi început deja. Nu ar fi
suficient de frecventă pentru a explica toată sau măcar o parte
considerabilă a agresivității. In același timp, explicarea
agresivi-tății ca rezultat al întreruperii unei activități ar putea fi
singura parte solidă a teoriei. Noi date neurofiziologice ar putea avea o
influență decisivă în a o confirma sau infirma. |