pag. 33-34
Au trebuit să treacă patru
sute de am pentru ca tote cele cincisprezece cărți diferite, din care
este alcătuită Biblia oficială, să fie acceptate de Biserica Latină,
fără garanții și fără probe, doar prin efectul scurgerii timpului, așa
cum spune Sfanțul Ieronim în Epistola lui Iuda: ”Vetustate et usu...”
Insă vechimea și uzanța nu constituie o dovadă a adevărului unei
afirmații istorice, cu atât mai puțin atunci când vorbim despre legi
divine.
Câteva din amintitele cărți sunt și astăzi respinse de evrei, de
Bisericile Protestante și de Biserica Ortodoxă, care nu le recunosc
drept parte a Vechiului sau a Noului Testament.
Cât despre text, numărul variantelor sale depășește orice
imaginație. Desigur, sensul lui, oferit spre adorare credincioșilor,
este mereu același. .. Vom analiza aici doar textele antice, considerate
originale.
Astfel, a fost nevoie de trei secole pentru ca dogma Sfintei Treimi
să fie formulată de Biserica Latină. în secolul al VI-lea, acest subiect
era încă dezbătut în Biserica Ortodoxă, iar discuția nu s-a încheiat,
întrucât cele două Biserici nu au căzut de acord, interpretându-l, chiar
și în zilele noastre, fiecare în felul său.
Dogmele referitoare la Fecioara Măria au fost adoptate abia în
secolul al VII-lea. Iar cărțile pe care se bazează sunt considerate
apocrife de Biserică, întrucât aceasta nu ia în seamă și nu acceptă ca
fiind autentice decât capitolele de care are nevoie! Pentru a se
justifica, teologii susțin că ”dacă faptele respective nu s-au petrecut
cu adevărat, ele sunt totuși posibile, întrucât pentru Dumnezeu totul
este cu putință”.
Această declarație inconștientă și plină de dispreț față de
credincioși apare în Faptele Sfântului Ieronim (volumul IV), publicate
la Editura Migne, cu binecuvântarea Bisericii.
Dogma păcatului originar, legendă culeasă din miturile iraniene,
absentă din unele texte primitive, necunoscută de o parte dintre
Părinții Bisericii, înțeleasă în feluri diferite de mulți alții, nu a
fost stabilită sub aspect teologic decât în secolul al V-lea, în zorii
invaziilor barbare.
Supremația Vicarului Romei, respinsă de toate celelalte Biserici,
neluată nici astăzi în considerare de ansamblul Bisericilor Orientale, a
avut nevoie de cinci veacuri, din momentul afirmării sale, pentru a fi
acceptată de Occidentul creștin, de altfel extrem de docil și mai ales
de credul.
Tocmai pe această infailibilitate, pe adevărul privilegiat al
învățăturilor și al dogmelor sale, s-a bazat, în toate epocile, dreptul
pe care Biserica și l-a arogat în vederea dominării spirituale, iar mai
apoi temporale, a lumii creștine.
”Singura legitimitate a unui guvern și stabilitatea sa, sunt date de
voința lui Dumnezeu, exprimată prin vocea Bisericii, care ordonă
popoarelor să îl asculte pe cel pe care ea îl crede în stare să aducă
bunăstarea generală. Iar acela va fi considerat cel mai potrivit, nu
pentru că ar fi cel mai inteligent sau cel mai puternic, nici pentru că
ar fi un om superior din toate punctele de vedere, ci pentru că este cel
mai fidel executant al ordinelor Bisericii, fiind, prin urmare, în
stare să conducă popoarele pe calea lor spre mântuirea veșnică, dorința
cea mai arzătoare a ființelor omenești.”
Această explicație despre temeinicia puterii ecleziastice este
extrasă din Cursul de Drept Natural, predat la Facultatea Catolică din
Lille, cu acordul, sfaturile și binecuvântarea superiorilor săi, de
Părintele Tancrede Rothe (Editura Larose et Forcel, Paris).
Veșnicia pedepselor, negată de doi celebri Părinți ai Bisericii, dar
și de Origene, a fost respinsă și de cei mai mari exegeți din primele
secole, având nevoie de cinci sute de ani pentru a fi acceptată. Atunci
când am întrebat, în particular, o serie de somități ecleziastice,
acestea ne-au mărturisit că nici ele nu cred în ea și că, în plus,
veșnicia pedepselor nu este un articol de credință.
în Expunerea Dogmei Catolice (publicată la Paris, Lethielleux,
1889), Părintele Monsabre, de la Frații Predicatori, menționează: ”Da,
Iadul există. Trebuie să credem, pentru că așa ne învață Biserica. Dar
Dumnezeu, în bunătatea Sa nesfârșită, ar putea face ca păcătosul să nu
aibă parte decât de flăcările Purgatoriului.”
Atunci când și-a exprimat părerea că pedeapsa primită post-mortem nu
poate fi decât veșnică, Sfântul Toma d”Aquino a vorbit doar în numele
său propriu. Niciodată, vorbind ex-cathedra, sub oblăduirea ocultă... |