Politica lui Aristotel poate fi înțeleasă din perspectiva unui concept ordonator: răgazul (schole).
El arată cum omul este o ființă intermediară între fiare și zei, cum
judecățile lui despre lucruri și dreptate sunt intermediare între
intelectul pur și lumea senzațiilor, cum prieteniile dintre oameni
depășesc haita și glasul sângelui, dar rămân mereu mai prejos de
singurătatea zeilor. Răgazul arată cum timpul oamenilor duce spre
fericire când acțiunile își conțin scopurile și, mai ales, arată de ce
omul este un viețuitor politic.
Corpus-ul textelor aristotelice dă seama, pentru orice
cultură modernă, de istoria mobilă a tradiției peripatetice: lucrărilor
strict autentice ale lui Aristotel li se adaugă altele din
peripatetismul grec, arab și latin. Astfel, Aristotel este o sursă
greacă a filosofiei, dar și un mobil recurent al filosofiei universale,
modificat de trecerea prin istoria ei. De aceea, traducerea și
comentarea lui au reușit, de mai multe ori în ultimele două milenii, să
determine nașterea unor mari culturi filosofice. A-l traduce unitar și
complet este o șansă a limbii române de a deveni o limbă a filosofiei.
Aristotel (în greacă: Αριστοτέλης, Aristoteles) (n.
384 î.Hr. – d. 7 martie 322 î.Hr.) a fost unul din cei mai importanți
filozofi ai Greciei Antice, clasic al filozofiei universale, spirit
enciclopedic, fondator al școlii peripatetice.
Deși bazele filozofiei au fost puse de Platon, Aristotel
este cel care a tras concluziile necesare din filozofia acestuia și a
dezvoltat-o, putîndu-se cu siguranță afirma că Aristotel este
întemeietorul științei politice ca știință de sine stătătoare. A
întemeiat și sistematizat domenii filozofice ca Metafizica, Logica formală, Retorica, Etica.
De asemenea, forma aristotelică a științelor naturale a rămas paradigmatică mai mult de un mileniu în Europa |