pag. 34-35
Au trecut câteva luni; din
când în când o întâlneam pe Mrs. Morgan, care se afla la originea
relațiilor mele cu membrii ”Gnozei supreme”. Locuia într-o ”periferie”
destul de îndepărtată și nu venea decât rareori la clubul nostru. De
altfel, mai făcea parte din câteva societăți, asociații sau grupuri și,
dacă ar fi fost să-i dau ascultare - sau dacă aș fi cedat curiozității
mele -, mi-aș fi petrecut tot timpul vizitând capele ce adăposteau
rituri neobișnuite, cercuri spiritiste, loji unde se propovăduiau sensul
ascuns al Cabalei, doctrinele ezoterice ale lui Iisus, Moise și Buddha,
învățăturile inițiatice egiptene și tibetane, precum și multe alte
cunoștințe admirabile și absconse. Nu mă aflam însă la Londra ca să mă
consacru unor anchete care să mă absoarbă despre cei ce pășesc alăturea
cu drumurile obișnuite ale științei și filosofiei, despre acei pelerini
ce navighează către ”Insulele preafericiților”. Scopul meu era să mă
perfecționez în folosirea limbii engleze, pe care doream să o vorbesc și
să o scriu curent. De asemenea, frecventam cu asiduitate biblioteca de
la British Museum, unde continuam studiul filosofiilor indiene. Totuși,
Mrs. Morgan mi-a prezentat diferite persoane ce făceau parte din una sau
alta dintre aceste diverse organizații, mai ales membri ai Societății
Teozofice cu sediul la Londra și centrul în Indii. Eram departe de a
împărtăși toate credințele lor, însă m-am împrietenit cu numeroși adepți
ai acestei societăți și mai târziu am stat de multe ori la unii sau la
alții dintre ei. Am reluat întotdeauna cu plăcere, atunci când
împrejurările mi-au permis, aceste relații amicale întrerupte din păcate
de lungile mele călătorii în inima Tibetului sau în regiunile izolate
ale Chinei.
Societatea Teozofică propunea o învățătură pe care fondatorii ei
spuneau că o dețineau de la niște personaje misterioase ce locuiau în
Himalaya sau în Tibet, dar nu cerea de la membrii săi nici o adeziune;
pe față, nu viza decât să reunească, prin legături fraterne, bărbați și
femei care se interesau mai mult sau mai puțin direct de filosofiile
orientale. N-aș îndrăzni să afirm însă că acest program admirabil a fost
întotdeauna urmat cu strictețe. Doctrinele orientale au atras mereu un
numeros public de ignoranți în căutare de miracole bizare, iar
dezechilibrații sau extravaganții nu au omis să presare analele
Societății cu incidente pitorești.
Totuși, cum aveam în vedere să părăsesc Londra în scurt timp,
stăteam până una-alta la clubul ”Gnozei supreme”, unde minunile, dacă se
produceau, erau probabil rare, fiindcă nu-mi fusese dat încă să văd
vreuna.
Cu toate astea, într-o seară, în timp ce oaspeții studioși ai
clubului citeau în tăcere, ca de obicei, în bibliotecă, ”s-a întâmplat
ceva”. Ușa s-a deschis și a intrat unul dintre ai noștri. A închis
ușurel ușa, s-a... |