| pag. 14-15   Apoi acest amalgam de acțiune și reacțiune este prezentat lui Purusha, care percepe în el un obiect.Instrumentele (indriyas), împreună cu mintea inferioară (manas), 
facultatea discriminatorie (buddhi) și ego-ul (ahamkara) formează o 
unitate denumită antahkarana (instrumentul intern).
 Toate acestea nu sunt decât diverse procese din materia mentală 
denumită chitta. Valurile gândirii ce se formează în chitta se numesc 
vritti (în traducere - ”turbion”).
 Ce este gândul? Este o forță, precum atracția sau repulsia, 
absorbită din rezervorul infinit de forță din natură, prelucrată de 
instrumentul numit chitta. Ceea ce rezultă în final este gândul.
 Captăm forță prin hrana din care trupul își extrage puterea de 
mișcare etc. Forțele mai subtile se materializează în ceea ce numim 
gânduri.
 Observăm că mintea nu are inteligență; cu toate că pare inteligentă.
 De ce? Pentru că în spatele ei se află sufletul inteligent.
 Suntem singurele ființe simțitoare; mintea este instrumentul unic prin care percepem lumea exterioară.
 De exemplu hârtia pe care o țineți acum în mână - nu există în 
exterior, căci ceea ce este în exterior este incognoscibil. Sugestia 
ajunge la minte, mintea reacționează. Dacă aruncăm o piatră în apă, se 
formează valuri. Universul real este ocazia minții de a reacționa.
 O formă de carte, de elefant sau de om nu se află în exterior; tot 
ceea ce cunoaștem este reacția noastră mentală la sugestia exterioară.
 Materia este ”o permanentă posibilitate de a simți,” spunea John Stuart Mill. Doar sugestia se află în afară.
 Să privim o stridie. Știți cum se formează perlele. O substanță 
străină (de exemplu un grăunte de nisip) pătrunde în interiorul 
cochiliei și începe să irite mantaua. Atunci scoica acoperă agentul 
iritant cu straturi alcătuite din aceeași substanță care îi formează 
cochilia, iar astfel se naște perla.
 Acest întreg univers este propria noastră substanță, iar universul 
real este grăuntele de nisip. Omul obișnuit nu va înțelege asta, 
deoarece ,când va încerca să o facă, va înveli realitatea în propria 
substanță și își va vedea doar proiecția. Acum intuim ce înseamnă 
vritti-urile.
 Omul adevărat este dincolo de minte; mintea este în mâinile sale un 
instrument; inteligența omului adevărat se filtrează la nivelul minții. 
Doar când treci dincolo de ea se manifestă inteligența. Când omul o 
abandonează, ea se sfărâmă în bucăți și dispare. Acum intuim ce înseamnă
 chitta. Este materia mentală, iar vritti-urile sunt valuri și unde ce 
îi apar la suprafață când asupra ei acționează cauze exterioare. Aceste 
vritti-uri sunt întregul nostru univers.
 Nu putem vedea fundul lacului când apa e plină de mâl sau agitată. 
Abia când valurile dispar și apa devine limpede și calmă, putem să vedem
 până în străfunduri. Fundul lacului este Sinele nostru adevărat; lacul 
este chitta, iar valurile sunt vritti-urile.
 Mintea se poate afla în trei stări. Prima este întunecată și poartă 
numele de tamas, care le aparține celor proști sau stăpâniți de 
instincte animalice, care acționează doar pentru a face rău.
 Rajas este starea activă a minții, ale cărei principale mobile sunt 
puterea și plăcerea. ”Voi fi puternic și îi voi domina pe ceilalți.”
 În final, când valurile încetează și apa devine limpede, apare 
sattva, liniștea și seninătatea. Nu este o stare statică, ci de intensă 
activitate. Este măreața manifestare a puterii de a fi calm. E ușor să 
fii în acțiune. Însă lasă hățurile din mână și caii te vor doborî. 
Oricine poate face asta, dar numai cel care poate opri caii cei nărăvași
 este cu adevărat puternic. Ce anume cere mai multă forță: a da drumul 
sau a controla?
 Omul calm nu este inert. Nu confundați sattva cu apatia sau cu 
lenea. Omul calm controlează valurile. Activitatea este manifestarea 
forței inferioare, calmul este manifestarea forței superioare.
 Chitta caută mereu să se întoarcă la starea sa pură, naturală, dar 
organele de percepție o împiedică. A o stăpâni, a ține sub control 
tendința către extrovertire și a o direcționa pe drumul de întoarcere 
către interior, către esența inteligenței este primul pas în yoga, 
pentru că doar astfel chitta poate reintra pe făgașul firesc.
 Cu toate că chitta există în fiecare animal, de la cel mai puțin 
dezvoltat până la cel mai complex, doar la forma umană apare intelectul;
 iar până nu ia forma intelectului, materia mentală nu poate face pașii 
necesari pe drumul de întoarcere pentru a elibera...
 |