pag. 29-30
...încarnat). Acesta din urmă
este identic cu persoana, care trece prin multe reîncarnări, în decursul
cărora Ahamkara se transformă mereu, în funcție de actele și gândurile
precedentelor reîncarnări. Când Jivan a atins etapa Buddhi (conștiință
care discriminează) poate intra în Nirvana, salvându-se de ciclul vieții
și al morții. Ego-ul Ahamkara este o năzuință legată mai ales de viața
terestră, care se transformă încontinuu, în timp ce Sinele-Atman este,
dimpotrivă, permanent, însă ambele principii rămân mereu unite în Jivan.
în pofida existenței acestor diferențe culturale, pe care nu doresc
nicidecum să le estompez aici, se remarcă un fel de dualism incipient în
interpretarea destinului morților, o polaritate între ideea unui
domeniu imaterial, spiritual, apropiat divinității, în care plutește un
”suflet” eliberat al omului, pe de o parte și un domeniu asociat cu
reîntoarcerea în ciclul vieții și al morții, pe de altă parte. Ultima
este o parte a sufletului mai legată de materie care, însă, într-o fază
mai îndepărtată de momentul morții, va fi reunită cu partea liberă,
spirituală. Așa se întâmplă, de exemplu, cu sufletele Hun și P”o, în
China sau cu Ba și Ka, în Egipt. Chiar și în concepția extrem-orientală a
reîncarnării, Atman și Ahamkara rămân împreună. Există, totuși,
speranța îndepărtată a unei eliberări totale de tendințele karmice
descendente ale Ahamkara, astfel că și aici orice divizare va fi, în
final, anulată.
Dacă încercăm să lămurim cărora dintre reprezentările psihologice
ale zilelor noastre le corespund cele două domenii ale sufletului, nu
trebuie, în nici un caz, să ne lăsăm seduși de ideea cusută cu ață albă a
egalitățiilor: sufletul superior, liber, este conștiința, iar sufletul
inferior, karmic, legat de pământ sau corp, este inconștientul. Mai
degrabă, ele par să corespundă diferitelor năzuințe ale nucleului
sufletesc supraordonat, totalitate pe care Jung o numește Sinele:
sufletul Hun, Ba, sufletul indian Siva sunt, mai degrabă, năzuințe spre
conștientizare, trezire, îndepărtare de ”lume” și nostalgie a apropierii
de Dumnezeu, în timp ce sufletul P”o, puterile karmice, sufletul Ka
sunt. mai ales, năzuințe spre o renaștere în această lume sau tendințe
de a influența descendența ori de a acționa asupra fertilității sau
fecun¬dității pământului. O judecată de valoare, în sens pozitiv sau
negativ, a acestor două năzuințe mi se pare a fi determinată mai degrabă
de cultură, decât de generalul uman. Din perspectiva culturii indiene
sau tibetane, reîntoarcerea la viață, de exemplu, prin reîncarnare este
de evitat, în timp ce la multe popoare primitive, pare să fi fost țelul
natural al morților. De pildă, ritualul morților la maya, un ritual
samanic, pare, în modul în care înțelegem astăzi textele, să fi urmărit
scopul de a înlesni sufletului o renaștere în aceeași seminție.
Sufletele morților sunt la maya, de asemenea, garanții ale fertilității
plantelor și animalelor - o concepție pe care o întâlnim la multe alte
popoare. Țelul nu este o plutire într-o lume de dincolo divină,
spirituală, ci o continuare fecundă a operării în această lume, care
merge până la întoarcerea prin reîncarnare.
O altă polaritate se remarcă în dezbaterea din creștinismul
timpuriu, purtată în jurul dogmei învierii. Aici suntem față în față cu
polaritatea între ideea unui trup înviat nou, spiritual, pe de o parte
și, pe de altă parte, ideea unui corp material ”vechi”, readus la viață.
Din perspectiva paulină, mortul este înzestrat la înviere cu un ”trup
pneumatic” și învie ”întru Hristos”, nefiind vorba explicit de o
restaurare a ”vechiului” corp. în mare, aceasta a rămas până în zilele
noastre concepția Bisericii Răsăritene. Dimpotrivă, Apusul, bazându-se
pe Evangheliile sinoptice, a menținut la început reprezentarea
”vechiului corp”, a ”cadavrului”, întemeiată pe ideea că omul, cu
spirit, suflet și corp, este un tot și de aceea, va învia ca tot, exact
cum era înainte.
Unul dintre primii și principalii susținători ai acestei ultime
con¬cepții a fostTertulian (prima jumătate a sec. al III-lea), care, în
opera sa. De Carnis Resurrectione accentuează faptul că fiecare va învia
trupește, ”chiar în propria carne” (Resurget igitur caro etquidem
omnis, et quidem ipsa, et quidem integra). Concepția a fost lung... |