Fragment din carte:
PARTEA A II-A
MAGIA ÎN RELIGIE
Experiența misterului – chiar dacă amestecată cu teamă – a fost cea care a dat naștere religiei.
Albert Einstein
Introducere
Poveștile sufletului nostru sunt bântuite de călugări, călugărițe,
preoți și preotese, precum și de mănăstiri sau temple vechi. Ereticii se
află și ei acolo, privind pe furiș, din umbră. Acestea pot fi vieți
destul de intense, iar influențele lor ne însoțesc mult timp după aceea.
După ce am gustat din bucuriile lumilor cu natură magică, viețile
religioase ar putea părea ca mersul la școală. Însă, deși această etapă
se axează mai mult pe mental, ea poate fi la fel de magică precum o
viață șamanică.
Fiecare religie își are rădăcinile în magie – deși toate se
străduiesc să renege acest lucru, după ce se consacră și devin
respectabile. Fragmente întregi din literatura indiană vedică, povestea
lui Ghilgameș, Brahmana Samavidhana și mare parte din folclorul
brahmanic sună ca niște instrucțiuni pentru vrăjitorie.
Creștinismul timpuriu a folosit magia în mod fățiș. Preoții au făcut
afaceri grozave din vânzarea de talismane, din vindecare, ghicit,
astrologie și exorcizări. Adepților lor le surâdea faptul că preoții
aveau puteri profetice, metafizice și de vindecare. Viziunile și
vorbitul în limbi străine nu numai că erau permise, ci și încurajate.
Odată cu trecerea timpului, această încurajare s-a răcit, ajungând la
stadiul de toleranță. Mai târziu, această toleranță s-a diminuat, până
când, în cele din urmă, a dispărut cu totul. În anul 362, Consiliul din
Laodiceea i-a interzis clerului toate activitățile paranormale, mai
puțin efectuarea de exorcizări. Odată cu înaintarea în Evul Mediu
timpuriu, orice semn de abilități magice în rândul oamenilor obișnuiți a
devenit un tabu periculos.
Cu toate acestea, Biserica a reușit să-și mențină ceremoniile
mistice, reambalându-le în mod abil. Apa magică, vrăjile și ritualurile
au fost rebotezate: apă sfințită, miracole și taine. Aceasta însemna că
orice formă de magie care nu era făcută de preoți, nu era sfântă –
așadar trebuia să fie lucrarea diavolului. Această situație a
transformat capacitățile paranormale naturale ale oamenilor într-o sursă
de vinovăție și teroare.
Chiar și după multe vieți, acea teamă inconștientă încă îi mai reține
pe oameni ca să-și descopere abilitățile ascunse. De asemenea, tinde
să-i separe pe oameni de călăuzirea propriului lor spirit.
Stilul autoritar al religiei, din viețile trecute, îi poate afecta pe
oameni și în alte moduri. Puterea unui jurământ religios poate fi atât
de mare, încât acționează ca o vrajă, ținând prinsă în trecut o parte a
energiei unui om. Vechile jurăminte de sărăcie și de castitate mai
aruncă încă o umbră și după multe vieți, bântuindu-i pe oameni cu
probleme legate de abundență și de relații.
Religia formală tinde să le oprime pe femei, deoarece ele reprezintă
valorile etapei precedente – intuiția, sentimentele și puterile
pământului. Discriminarea unei persoane, pe criteriul sexului, își pune
amprenta asupra psihicului și poate provoca o gamă largă de probleme de
identitate – și chiar ginecologice – în viețile următoare.
Asta nu înseamnă că bărbații au scăpat nepedepsiți. Și ei pot moșteni
un sentiment generalizat de lipsă de valoare – unul dintre cele mai
puternice blocaje în calea fericirii și a succesului în această viață.
Desigur că nu toate viețile religioase sunt negative. Mulți oameni au
trăit vremuri frumoase, departe de lumea dezlănțuită, cântând și
urmându-și visurile, pe calea mistică.
De asemenea, ei și-au putut îndeplini și o lucrare cu care să se
mândrească – hrănirea celor săraci, răspândirea mesajelor de speranță,
educarea copiilor și îngrijirea celor bolnavi.
Biserica i-a învățat pe acoliții săi și câteva abilități valoroase,
iar talentele câștigate în viețile anterioare nu se pierd. Deși nu ne-o
reamintim în mod conștient, este ușor să reluăm vechea cunoaștere și să o
dezvoltăm în viețile de mai târziu. Viețile anterioare, petrecute
umblând prin grădina mănăstirii, înfrumusețând manuscrise sau dirijând
corul pot înflori, mai târziu, în cariere de succes în medicină, artă
sau muzică.
Așadar, deși viețile trăite în slujba religiei ne pot lăsa cu unele
răni de vindecat, ele ne pot oferi, de asemenea, și recompense demne de
luat în seamă.
Într-un vis intens pe care l-am avut odată, am văzut un călugăr
lucrând la un manuscris, la lumina unei lumânări. De jur împrejur era
întuneric și pândea pericolul. Asta se întâmpla cu multe secole în urmă,
pe când educația și civilizația pâlpâiau la fel de slab ca micuța
lumânare.
Am înțeles că, indiferent de greșelile și de neajunsurile sale, în
acele vremuri, Biserica a fost un refugiu călduros pentru multe suflete.
Mesajul visului a fost clar: deși acum condamnăm multe aspecte ale
Bisericii din Evul Mediu, ea a fost, de asemenea, și o puternică forță
în slujba binelui.
Indiferent ce religie am alege, sufletele noastre ies din viețile
trăite în sânul religiei cu credință în puterea spirituală, cu empatie
pentru ceilalți și cu o înțelegere fermă a importanței justiției
sociale, a carității, compasiunii și milosteniei. Aceste valori sunt ca
niște îngeri non-denominaționali uriași, care colindă prin lume, căutând
modalități să îmbunătățească viața tuturor.
Are vreo importanță ce religie ai ales să practici în viețile tale
trecute? Probabil că nu. Este posibil să fi experimentat mai multe, în
momente diferite.
Carl Jung a spus că fiecare om alege ce religie se potrivește cu
stadiul său de dezvoltare. Despre religiile diferite, el a spus că:
„Sunt numai frunze și flori care se schimbă, pe tulpina unui arbore
etern.”
Conștientizarea vieților trecute face mai ușoară vindecarea rănilor
din acele vieți. După ce terminăm, suntem mai puternici și mai înțelepți
decât am fi fost fără conștientizarea lor.
Putem aprecia apoi darurile benefice ale vieților noastre religioase
trecute – și putem privi în urmă, spre ele, având în inimi pace
adevărată. |